Във връзка с появата на "достъпни" цифрови огледално-рефлексни камери с пълен 35-мм кадър (Canon EOS 5D, Nikon D700, Canon 5D Mk II), т.е. матрицата е с размер 24х36 мм, често се задава въпроса струва ли се преход от умаления 1.5 (1.6) пъти цифров стандарт DX или APS-C.

При това, не всичко се изчерпва с оправдаването на разходите, колкото със съотношението цена/качество.

 Няколко кратки съвета

Композицията (съчетание, разположение - лат.) е обединяване на отделни елементи в единно художествено цяло,

Когато говорихме за пълен кадър, някой би решил, че не правим разлика между него и кроп - напротив, разлики има и то съществени. Нека в началото уточним: под кроп ние разбираме умален 1.5 пъти (или 1.6) сензор на цифровия фотопарат, а под пълен кадър (фулфрейм) стандартния филмов кадър 24х36 мм.

На всеки е ясно, че има фулфрейм и кропка, като първите са значително по-скъпи. И макар да има отлики, те не са толкова големи, за да оправдаят разликата в цената. DOF-ът е по-плитък, което ще е видно при отворени диафрагми. Затова пък Nikon D7200 е два пъти по-евтин от Nikon D750.

За да определите каква оптика ще е най-подходяща за вас, трябва да се отчетат следните параметри:

  • фокусно разстояние (или диапазонът му при вариообективите);
  • светосила;
  • фиксирано ("твърди") или променливо фокусно разстояние (зум, варио);

Избора на фотоапарат е първият проблем, с който се сблъсква начинаещия фотолюбител. Всяка система фотоапарати има както преимущества, така и недостатъци, правещи я повече или по-малко пригодна за различни видове снимки.

Форматът RAW никога няма да бъде общоприет. Никога значи "никога", а не "в близко бъдеще". Старите фотографи помнят, че до появяването му съществуваха няколко формата, които макар и да не са мъртви окончателно днес, са имали по-радващи перспективи отколкото "суровия" формат. Появяването на RAW се свързва с това, че е сравнително по-удобен, практичен и губи по-малко информация по пътя до очите на получателя в сравнение с предходните.

Към покупката на технически сложно изделие като обектива трябва да се отнасяме спокойно и сдържано, следва да се отдели достатъчно време за оглед и тестване. Ако има възможност, да се вземе преносим компютър: на него удобно могат да се разгледат пробните снимки, иначе ще се наложи да се задоволите с екранчето на камерата.

Смятате, че съвременният фотоапарат се различава силно от проверените от времето антикварни модели или сапунерите от миналия век с пластмасова оптика. Грешката е ваша, в това е в дълбочина невярно твърдение и никакви принципни различия не са настъпили

Има тълпи от хора, чиято численост, разпределена по становете на производителите се разпада на пазарните дялове на всеки производител и съответства на пазарните му позиции, - възможно е именно затова в много фотофоруми да забраниха въпросите "кое е по-добре, Canon или Nikon" като безмислени и неизбежно водещи до бой по мутрата. Има даже мнение, че подобни дискусии са на практика "лов на вещици" (или "свещени войни"), т.е. битка между непримирими съперници. Това на практика доказва упадъка на форумите като форма на общуване и получаване на информация днес.

Практически всички съвременни цифрови фотоапарати, даже и най-простите сапунерки показват т. нар. хистограма.

За избора на огледално рефлексен фотопарат (DSLR) вижте Избор на DSLR.

Процесът на вземане на решения, които предполагат финансови загуби е неприятен с това, че разбираш резултата след като си загубил парите безвъзвратно. Даже сега, във века на информационните технологии, можеш да си напълниш главата със спецификации на фотоапарати, и вместо да си изясниш въпроса да се объркаш още повече. Фотоапаратът се избира на основата на няколко принципа:

Цветната температура в цифровата фотография се измерва в градуси по Келвин (°K). Цветната температура може да се разбере по-лесно като „настроение“ на светлината. Топлата мека светлина на лагерния огън или излъчваната от свещта светлина, пробужда друго настроение в сравнение със светлината на обедното слънце, пълнолунието или флуоресцентната тръба.

Това е числовата пропорция между диагонала на кадъра на 35 мм. филм (24x36 мм) и матрицата на цифровия фотоапарат, имаща обикновено по-малък или почти същия размер. Служи за изчисляването на еквивалентното фокусно разстояние на сменяемите обективи.

При използването на 35-мм оптика от филмов фотоапарат за стандартен се смята обектив с фокусно разстояние 50 мм., широкоъгълен - не повече от 35 мм. За портрети се използва обектив от 75 до 135 мм, а по-"далекобойната" оптика се използва за решаването на специални задачи (например, спорт).

Тези стъпки не са задължителна процедура за всяка снимка. Но всеки път, когато ви се прииска снимката ви да изглежда правилно, можете да ги приложите.

Обработка на изображенията
Методите на обработка на заснетия материал са изброени в реда, в който трябва да се прилагат:

1. Баланс на белия цвят - корекция на цветната температура и тоналността

Представете си картина: прекрасен зимен пейзаж, върху снега искрят слънчеви зайчета, сенките падат меко - приисква ви се да вземете апарата и да снимате. Което и правите...и какво е вашето разочарование, когато видите резултата от своята снимка - снегът, разбира се, ще е бял, то ще е далеч от оригинала.

... или 18% сиво.
Измерващата система (светломера) във фотоапарата е калибрирана така, че да гарантира постоянна експозиция при определени стойности на светлината. Светломера вижда сцената така като, че ли тя е 18% сива.

Макрофотографията е едва ли не единственото направление във фотографията, където почти всичко зависи от техниката, използвана при снимане.

Да разгледаме принципа на работа на една от най-полезните автоматични функции на съвременния цифров фотоапарат - автофокуса.

При продажбата на снимки по евтиния Royalty free лиценз, снимката се продава безброй пъти (например добра снимка се продава 500 пъти/год.). И понеже не се продават изключителните права, снимките се използват с ограничено приложение. Цената варира от 1 до десетина долара в зависимост от размера. Всяко изтегляне увеличава надницата на фотографа.

 По принцип не съществува професионална фотографска чанта или раница. Просто има решения от хора, които разбират не само от шев и кройка, но и от особеностите на работа с фотографско оборудване.

Първа стъпка. Подготовка на снимките за продажба

За успешната продажба на снимките трябва да се спазват две правила: максимално възможното качество на снимката и интересен сюжет. Изображението трябва да е без шум, да е на фокус, да няма изгорели участъци. За достигането на добро качество най-подходящи са DSLR

Психолози изследвали причините, подтикващи хората да снимат. Анализирали са огромни масиви от любителски снимки. За класификацията на сюжетите е привлечен контингент от хора, далеч от фотографията. По този начин, наименованията на сюжетите не са натрапени от специалисти, а са предложени от аморфна маса от обикновени зрители.

Вградена светкавица

Въпреки, че съвременните фотоапарати имат вградена светкавица, възможностите и са ограничени. Задължително е фотографът да има външна светкавица като отделен аксесоар, което веднага разширява възможностите за работа с всеки фотоапарат.

Когато започнете да навлизате в техниката на снимането, най-неразбираема е думата експозиция. Обикновено веднага разбирате какво е скорост и диафрагма. След разясняването на последните две, първото става ясно от само себе си: експозицията, или "експодвойката" е комбинация от скоростта на затвора и стойността на диафрагмата за конкретен кадър.

Ще кажа веднага: не е възможно да се научи изкуството фотография. Както не е възможно да станеш гений или талантлив - ако не си се родил с това (а ние, бездарниците сме смазващо болшинство), значи, това просто не е съдбата ви.

И веднага ще добавя: да се научиш да снимаш околните по-добре е реално

Представете си картина: прекрасен зимен пейзаж, върху снега искрят слънчеви зайчета, сенките падат меко -

Стативът просто е необходим при снимане на ниски скорости. Освен това той освабождава ръцете на фотографа, а това прави снимането по-стабилно и дава възможност без да бързате, да внимателно да уточните желаните кадри.

Бумът на компактни системи, разразил се преди години изненада както ордите огледално-рефлексни почитатели, продължаващи със все сили да хвалят преимуществата на любимите си системи, така и любителите на върхови компактни фотоапарати, готови да харчат големи суми за функционалността на камерите си,

Много фотографи, все още начинаещи в цифровата обработка, сблъсквайки се с понятието "дълбочина на цвета" изпитват леко замайване. Те знаят, че това има отношение към качеството на изображението, и колкото повече битове, неизвестно защо е по добре, но това е всичко, което е известно.

  • Време за реакция - доколко бързо апаратът реагира на натискане на спусъка и колко бързо създава снимката
  • Ресурс и цена на батерията - колко снимки могат да се направят с едно зареждане на батерията, каква е цената на батерията
  • Серийно снимане - необходимо ли е снимане в бърза серия

Как от цялото разнообразие да изберем фотоапарата, който ни е необходим?

Преди покупката на фотоапарат е препоръчително да се отговори на следните въпроси:

1. Какво точно ще снимаме?
2. Доколко фотографията е важна за вас?
3. Какъв опит имаме във фотографията и постобработката?
4. Имаме ли вече фотографско оборудване от определа марка?

Една от най-важните характериститики на цифровия фотоапарат е физическия размер на матрицата (да не се бърка с броя пиксели!). Именно от матрицата зависи примерно 30% от качеството на вашите фотоси.

Фотообективите представляват сложна оптикомеханична конструкция. Принципно се състоят от множество групи оптични елементи /лещи/, пречупващи и фокусиращи светлината постъпваща в обектива. Благодарение на това може да се увеличи изображението на засниманата сцена и да се фокусира в конкретна точка.

В предходни публикации споменахме суперзум или ултразум компактни фотоапарати - има и сменяеми обективи с такива характеристики /например 18-200 или 18-300 мм/.

В тази категория недостатъците, изброени по-долу се проявяват значително повече, независимо от старанието на производителите и въвеждането на новите технологии при производството им.

Съвременният фотоапарат е претърпял малко изменения в сравнение с голямоформатните чудовища. Наистина, станал е по-малък, получил е автофокус, стабилизатор на изображението, по-късно филмът е заменен от матрица. Но глобално нищо не се е променило - изображението продължава да се проектира върху светочуствителния материал благодарение на обектива, който винаги е бил в основата на изграждане на изображението.

 
Стабилизацията на изображението е технология, използвана във фотографската и видеотехниката, която механично компенсира движението на камерата, за да предотврати размазването на изображението при ниски скорости.

Общоприети обозначения:
- 80-200mm; 18-55mm; 300mm и т. н. - фокусни разстояния. За обективи с фиксирано фокусно разстояние цифрата е само една. На варио обективите първата цифра показва минималното ФР, а втората максималното.

© 2009-2020 MacroPic. All Rights Reserved.