• ПРЕДМЕТНА СНИМКА НА ДИМ

    “smoke”, автор Raul Ospina

    Заснемането на дим не е лесно, но ако имате време или стоите вкъщи в някой дъждовен ден, можете да опитате.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #6. СХЕМА НА ОСВЕТЛЕНИЕТО В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    Започвайки снимките огледайте изделието, отбележете особеностите и материалите.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #2. ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТНОТО МЯСТО В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

     

    • Заблуда е, че предметната палатка е много удобна за снимане на голям брой предмети. Използването на палатка за продуктова фотография често не ускорява процеса, а го забавя, особено при смяна на изделията или гледната точка.
    • Прочети още...  
    • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #4. ОСВЕТЛЕНИЕ В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

      За предметна фотография се използва два типа осветление – постоянно и импулсно.

      Постоянното осветление не е скъпо, могат да се използват подръчни средства като халогенни и енергоспестяващи лампи. Те са любими на начинаещите, доколкото позволяват светлинна схема да се построи нагледно. Но и налага редица съществени ограничения:

      Прочети още...  
    • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #5. ИЗБОР НА ФОН В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

      Като правило, клиентът сам определя на какъв фон ще се снима изделието. Но въпреки това е сте длъжни да го информирате, че предмет, заснет на бял фон трудно може да се мотнира на тъмен фон.

      Прочети още...

СВЕТЛИНА: ДИСПЕРСИЯ, ИНТЕРФЕРЕНЦИЯ, ДИФРАКЦИЯ, ПОЛЯРИЗАЦИЯ

Дисперсия на светлината. Разлагане на светлината на отделни цветни лъчи (монохроматични светлини).

Особено силно явлението се наблюдава при преминаване на бяла светлина през призма, като резултат се получава ветрило от цветовете на дъгата - спектър. Дисперсията се получава вследствие на различното пречупване на лъчите с различна дължина на вълната (различните цветове). От видимите лъчи най-силно се пречупват късовълновите лъчи - сини и виолетови, а най-слабо червените.
Дисперсията е важен фактор при оптичните прибори, предизвиквайки хроматична аберация.

 Интерференция на светлината. Съвместното действие на два или повече снопа светлина, при което тези снопове се усилват или намаляват взаимно в зависимост от съотношението на фазите им.

Когато еднакви по дължина, интензитет и направление вълни са с половин фаза разлика се получава налагане на противоположни фази. При наслагването на противоположни фази, единият сноп "гаси" другия, вместо да го усили.

Интерференцията е едно от явленията, доказващи вълновата природа на светлината. На базата на това явление се основава просветляването на оптиката и в частност на фотографския обектив.

Дифракция на светлината. Нарушение на праволинейността на разпространение на светлината при преминаване през малък отвор. Ако в тънка пластина се пробие малък отвор и през него се пропусне светлина, наблюдава се нарушение на закона за праволинейното и разпространение, светлината се появява в областта на геометричната и сянка, явление подкрепящо вълновия характер на светлината.

Във фотографската практика дифракцията на светлината се наблюдава при преминаването и през диафрагмата на обектива, като се отнася за лъчите, намиращи се в периферията на отвора на диафрагмата. Затова, при сравнително отворена диафрагма дифракцията на светлината е незабележима и обратното.

При силно диафрагмиране (затваряне на диафрагмата) със стойности 1:8 и по-големи, не само че не се увеличава рязкостта на изображението, а обратно - намалява. Използването на по-високи стойности за диафрагмата е с цел увеличаване на дълбочината на рязкост.

Поляризация на светлината. Явление, представляващо отделяне на трептенето на светлинните вълни в една плоскост от трептенето им във всички посоки чрез отражение, пречупване или пропускане през кристално тяло. Светлинният лъч трепти във всички равнини, перпендикулярни на посоката на разпространението му. При отражение, лъчът загубва тази способност и започва да трепти в една или няколко плоскости, тъй като част от отразената светлина сменя своята ориентация и от естествената светлина се отделят лъчи с едно направление, ориентирани в някаква плоскост. Такава светлина се нарича поляризирана, а поляризацията - пълна.

Обикновено отразената светлина е комбинация от естествена и поляризирана.Такава поляризация се нарича непълна, частична.

Поляризация се получава и при пречупване на светлината, като в този случай е незначителна. В природата се срещат вещества, притежаващи силно изразена поляризираща способност, например турмалина. На тази основа е основано производството на поляризационните светофилтри, широко използвани във фотографията.

0
0
0
s2sdefault
  • МАКРОФОТОГРАФИЯ НА ГЪБИ

    Бяла гъбка в гората
    Някакъв лист непознат
    е залепнал на шапката.
    XVII в. Мацуо Басьо

    Прочети още...  
  • СЪВЕТИ КЪМ МАКРОЛОВЦИТЕ

    1. Подготовка за макрофотолов
    2. Тръгваме на лов
    3. Къде да снимаме?
    4. Кого да снимаме?
    5. Кога да снимаме?
    6. С какво да снимаме?
    7. Защо снимките не са резки?
    8. Какви приспособления са необходими за макрофотография?
    9. Имам чудесни снимки, защо няма интерес към тях?
    10. Последни щрихи върху снимката. Подготовка за публикуване

    Прочети още...  
  • ФОКУСИРАНЕ ПРИ МАКРОСНИМКА

    Две думи за фокуса

    Няма човек, който се занимава с фотография да не се е сблъсквал с подобен проблем: разглеждаш снимките си и виждаш, че част от тях не са резки. Особено обидно е, ако нерязка е най-интересната сюжетно или композиционно снимка.

    Прочети още...  
  • ПОЛЕВА МАКРОФОТОГРАФИЯ НА РАСТЕНИЯ: ТЕХНИКА НА СНИМАНЕ В ЕСТЕСТВЕНИ УСЛОВИЯ

    В тази статия ще разкажа за техническите моменти и подхода към макрозаснемането на растения в дивата природа, които смятам за важни. Прочети още...  
  • СКОРОСТ И ДИАФРАГМА В МАКРОФОТОГРАФИЯТА

    Обект на макроснимка може да бъде всеки предмет от окръжаващата среда - от снежинките до върха на химикалката.

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.