• РЕКЛАМНА ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ. СНИМАНЕ НА ГЛАНЦОВИ ОБЕКТИ

    Имиджова снимка на марката Skin Code

    Прочети още...  
  • МОНИТОРЪТ КАТО ФОН ЗА СНИМАНЕ НА ПРОДУКТОВА ФОТОГРАФИЯ


    Аз използвах като фон и източник на светлина ... PC монитор. Да, мониторът може да се използва успешно за снимане на малки обекти!
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #4. ОСВЕТЛЕНИЕ В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    За предметна фотография се използва два типа осветление – постоянно и импулсно.

    Постоянното осветление не е скъпо, могат да се използват подръчни средства като халогенни и енергоспестяващи лампи. Те са любими на начинаещите, доколкото позволяват светлинна схема да се построи нагледно. Но и налага редица съществени ограничения:

    Прочети още...  
  • ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ НА БЯЛ ФОН

    Става дума за снимане на изолирани обекти на бял фон, доколкото именно този тип предметна фотография е най-търсен от фотобанките и по щастливо стечение на обстоятелствата, пределно лесен за научаване. Той изисква преди всички акуратност и внимание към детайлите.
  • РЕКЛАМНА ФОТОГРАФИЯ НА ДРЕХИ В 7 СТЪПКИ

    Следните насоки ще ви помогнат да създадете качествена рекламна фотография на облекла, представено от модел.

КРАСОТАТА ЩЕ СПАСИ СВЕТА

Достоевски е казал, че красотата ще спаси света. Да не изпадаме в размисли от какво именно красотата ще спаси този свят и защо точно това трябва да се случи - фразата е красива сама по себе си, запомняща се и даже малко напомня лозунг, над който по обясними причини е противопоказано да се замисляме. Веднъж призвана да спаси света, е добре да се замислим как да спаси бедната наша фотография и от какво? 

Хайде да определим кое е това, което наричаме "красота"? За целта, нека си представим фотография, която е красива. При някой изплува образ на изумителна роза, при друг - възхитителен залез, трети си представя портрет на красиво момиче. Може ли снимката на собствения ви дом да е красива? Едва ли, макар че заснета на залез слънце, при добра светлина несръчността и нелепостта на формите могат да се скрият зад светлинни и цветови решения. Каква красота може да се крие в утилитарна постройка, която ви се налага да виждате и използвате всеки ден? Никаква. Много по-красиви са цветята, чиято хармония е естествена, а не например рапицата или някои бурен, вкойто се въргалят врабчетата. 

Сега, за животните. Любопитно е, защо котенцата са ни така мили, а в същото време новоизлюпените хлебарки са толкова отвратителни, че при всеки всеки съвременен човек възниква само една реакция - да ги размаже. Въпреки, че и котенцата и хлебарките са съвършено равноправни Божи създания, за фотографът не са едно и също, той избира по-красивото. Ако се замислим за причините за този очевиден факт, че ни харесва красивото, а грозното, обратно, не ни харесва, рано или късно ще стигнем до извода, че наслаждавайки се на красотата, съвременния човек се опитва да достигне вътрешна хармония, на разстроените така да се каже от ежедневието вътрешни струни. Така че от съвременна гледна точка красотата е вътрешно преживяване на хармонията на личността, и затова отделните личности разбират красотата по различен начин. Съществуват и други определения на термина "красота", но за това после. 

Да видим как се разбират думите на Достоевски "Красотата ще спаси света" нашите съвременници. Резултатите от търсенето в Интернет на тази фраза достатъчно пълно характеризират ситуацията: над тридесет хиляди намерени резултата. Но радостта е кратка, фразата се споменава с следните категории: "Шейпинг и фигура", "Спорт", "Конкурс за красота Урюпинска", "Запознанства", "Маркетинг", "Престъпления и измами", "Жълтите страници на Бердянска", "Партія Зелених України =ФОРУМ=", "Агропром", "Съдебната власт и законите" и даже "Тимофеева Фируза Анатольевна"! Представяте ли си! Сега идва Тимофеева Фируза Анатольевна и ще спаси света! А ако Фируза Анатольевна може и да снима, от толкова красота няма да има спасение. 

Да видим с какво са заляти фотосайтовете. Освен очевидно отдаващият се подход към красотата в майсторските снимки, ние виждаме и непрестанни, но несръчни опити на новаците също да снимат красивото. Ще спорите ли с факта, че съвременната популярна фотография има своя цел, която е достижима, осезаема и се казва "красива фотография"? Създаването на красива фотография е успех, смисъл на фотографския живот на повечето неизкушени фотографи. Дали е така? Сайтовете са задръстени с безкрайно количество приличащи един на друг залези, стада котенца, милиони алени рози. А къде са милионите спасени? Да отстраним лошите, некрасиви залези, и да оставим само истинските шедьоври. Даже и в този случай много малко се запомнят изобщо от зрителят, да не говорим за видимо влияние в неговото спасение от това, от което красотата е призвана да го спаси. 

Заедно с това съществува още едно тълкуване на това понятие. То принадлежи на Лев Николаевич Толстой в книгата му "Что такое искусство?". Толстой разбира изкуството като въплащение на доброто. Толстой казва: "Доброто е вечна, висша цел на нашият живот. Понятието красота не само не съвпада с понятието добро, но и по-скоро е противоположно, защото доброто в по-голямата си част е победа над пристрастията, а красотата е в основата на всички наши пристрастия." 

Скоро пуснах за търсене тази фраза в един от фотографските форуми, но резултатите поставиха следната диагноза на нашето фотографско общество: "Ключова дума "добро" Нищо не е намерено". Ето това е, скъпи мои. Добро във форум за творческа фотография не е намерено. Затова пък красотата е в изобилие. Само че какво струва тази красота без единственото и истинско съдържание? Красотата е сведена до  визуално-необходимия  минимум, до рози и залези, в които няма нито ум, нито сърце. От нея е отстранено най-важното - Истината. 

Време е да поговорим за истинските ценности на изкуствата и на фотографията в частност. Надявам се да ме разберете, ако в училище сте проявяли някакъв интерес не само към изкуството, но и към науките. Ако се зададе въпросът кое е общото между физиката и химията, то разглеждайки предметът на изучаване и законите на неговото устройство ще стигнем до извода, че всички науки описват на различни езици нещо единно, независимо от ориентацията си: атоми или космически системи, човешкото тяло или редицата на Фурие. Всички науки ни учат на познанието за истината, във всичките и безкрайни прояви. На същото ни учат и всички религии и това, което е най-близко до нас - всички разновидности на Изкуството. Истината е непознаваема. Целият наш път са опити да се доближим до Истината, да я докоснем от различни страни и след познаването на междинната истина да осъзнаем, че не само не сме опознали нищо, разбрали сме само примерните и размери, колко огромен е този свят, откриващ се пред нас. Познаването на Истината е истинската цел на Изкуството и фотографията в това число.

Красотата сме превърнали в наркотик - тя не само е желана от нас, но и преследването и се е превърнало в бягане в кръг, от който е невъзможно да се откъснем. Ако красотата е форма на вътрешната хармония, Доброто е форма на отношенията и вътрешната хармония. 

Философите от миналото са разбирали прекрасно, какво означава да познаеш Истината и какви последствия може да има за неосъзнатото, лишено от красота общество. Например, Джеронимо Кардано, италиански математик, лекар и философ, живял през 16 век, е смятал, че истината може да е достъпна до малко избраници, а не на целия народ, че трябва да се забранят религиозните дискусии и писането на научни трактати на "народен" език, за да не се разпространява просвещението и да не предизвиква у него възможни вълнения. Разбира се розите и залезите са много по-заблуждаващо народа средство, което сега се наблюдава повсеместно. Господа, дайте за начало да си кажем: аз не разбирам красотата на залеза, но аз разбирам, че точно аз не я разбирам. И дано Бог ме научи да я разбирам правилно, както и да проумея истинската стойност на моите снимки. 

Фотографската идея на вашата снимка не съществува сама по себе си. Искате или не, фотографските идеи на една снимка са подчинени на една голяма Идея, познаването на Истината от вас и вашите зрители. Скъпи мои, доброто! Доброто е инструмента за познаване на истината и именно то ще спаси света. Доброто ще спаси света от злото и нкакви рози и залези  няма да помогнат за това. И слава Богу, в моето търсене се намериха малък брой сайтове с духовна насоченост, където истински разбират смисъла на  фразата: "Красотата ще спаси света".

 2003 (2005 - допълнения) © Дмитрий Катков

All Rights Reserved. © 2003 - 2006 Хулиганствующий Элементъ 

0
0
0
s2sdefault
  • МАКРОФОТОГРАФИЯТА - ТАКАВА, КАКВАТО Е

    1. Определение

    В техническата литература е прието макроснимка да се нарича снимка в мащаб 1:2 и повече - т.е. когато Прочети още...  
  • ПОЛЕВА МАКРОФОТОГРАФИЯ НА РАСТЕНИЯ: ТЕХНИКА НА СНИМАНЕ В ЕСТЕСТВЕНИ УСЛОВИЯ

    В тази статия ще разкажа за техническите моменти и подхода към макрозаснемането на растения в дивата природа, които смятам за важни. Прочети още...  
  • МАКРОМЕХ

    Използването на макромех е друг метод за превръщане на обикновен обектив в макрообектив. Разтяга се до 100, 200 и повече мм. Като цена е съизмерим с проксарните лещи, т.е. евтин.

    Прочети още...  
  • ПРОКСАРНА ЛЕЩА

    Най-лесния и евтин начин за макрофотография е използването на проксарни (макро-) лещи (филтри).

    Прочети още...  
  • УВЕЛИЧЕНИЕ. МАЩАБ

     

    Някои начинаещи фотографи бъркат термините "увеличение", "мащаб" и снимка в естествен размер.

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.