• Въпроси, с които да доведем до ступор продавачите на фототехника

    Продавачите са безусловно добри хора, но понякога, даже по-често от обичайното имат навика да натрапват своята гледна точка относно бъдещото ви оборудване. При това те сипят, меко казано спорни твърдения, представяйки ги едва ли не за абсолютно признати истини. Ако се замислим за всяко от тези твърдения, те рядко имат твърда почва под краката си.

    Прочети още...  
  • КРАСОТАТА ЩЕ СПАСИ СВЕТА

    Достоевски е казал, че красотата ще спаси света. Да не изпадаме в размисли от какво именно красотата ще спаси този свят и защо точно това трябва да се случи - фразата е красива сама по себе си, запомняща се и даже малко напомня лозунг, над който по обясними причини е противопоказано да се замисляме. Веднъж призвана да спаси света, е добре да се замислим как да спаси бедната наша фотография и от какво? 

    Прочети още...  
  • Generation Ph
    Реанимациятa. Хирургът разглежда рентгенова снимка на пострадал от катастрофа:
    "Така... Ето две счупени ребра, тук изкълчване, тук разместване на прешлените... Нищо, ще го оправим с Фотошоп."
    (Анекдот)
  • НЯКОИ ПРАКТИЧЕСКИ ПРИЙОМИ ПРИ ОБЩУВАНЕТО НА ФОТОГРАФА СЪС СОБСТВЕНАТА МУ ЖЕНА

    Както бях написал по-рано, има Висши Критици на фотоизкуството, просто критици, ценители, хора, равнодушни към фотографията, хора, които не обичат фотографията и накрая, жените и приятелките на фотографите.

    Прочети още...  
  • Отмора + Фотоапарат = Шедьоври

    Аз си губя времето за да напиша тази статия. Вие губите своите пари за да купите списанието, както и време, за да го прочетете. Нека поне се опитаме да възвърнем загубите създавайки макар и няколко небанални снимки! 

    Прочети още...  

В наши дни всичко съществува, за да завърши със снимка. Фотографията мумифицира времето.

Анри Базен

Днес се водят безкрайни спорове дали фотографията е изкуство или средство за създаване на изкуство, като например маслените бои и платното? С помощта на фотографската техника могат да се създадат истински произведения на изкуството, но със със същата вероятност може да се построи и бизнес. Днес фотографът е не само творец, но и бизнесмен. Без качествени снимки не може да мине нито едно мероприятие.

Нарастването на мащаба на изображението при снимки от по-големи разстояния е свързано с нарастване на фокусното разстояние на обектива, което води до големи по размери, тежки и неудобни дългофокусни обективи. Поради това се налага запазване на фокусното разстояние при по-малки размери и тегло.

Друга конструкция на скъсяване на задната отсечка и силно изнасяне пред оптичната система на задната главна равнина са огледалните и огледално-лещовите обективи.

 
ND филтрите не влияят на спектралния състав на преминаващата през тях светлина, намалявайки само мощността на светлинния поток.

Просветляване на обектива. При преминаването на светлината през обектива тя претърпява загуби при поглъщането и от лещите и при отразяването и от повърхността на лещите.

 
Купили сте си скъп обектив или наточен турбосапунер, но случайното зацапване или повреда на челната леща означава пари на вятъра.

Всеки обектив на практика е събирателна леща и има две фокусни разстояния - предно и задно. В макрофотографията, при използването на обърнат обектив значение има предното фокусно разстояние. При обичайното използване на обектива е важно задното фокусно разстояние, което съвпада с най-късото образно разстояние (за кратко фокусно разстояние). То е характерно за всеки обектив и се означава фабрично върху тялото на обектива с буквата F и се изразява най-често в милиметри.

Ъглов обхват (зрителен ъгъл) на обектива се нарича ъгълът, заключен между правите, свързващи краищата на диаметъра на полето на изображение и задната главна точка на обектива при фокусиране на безкрайност.

99% от фотографите и фотолюбителите нямат нужда от филтри. Никаква. Нито защитни, нито SkyLight,

Изображението във фотоапарата се получава с помощта на обектив, даващ обратно действително изображение на снимания обект.

Представлява отношението на диаметъра d на действителния отвор към фокусното му разстояние f. Тъй като в болшинството от случаи f > d, относителното отверстие се изразява с дроб:

1/f:d

 с числител 1 и знаменател, показващ колко пъти фокусното разстояние е по-голямо от диаметъра на действителния отвор.

Повърхностите на лещите се разглеждат като сечение на две въображаеми сфери. На илюстрацията С1 и С2 са центровете на сферите, R1 и R2 - радиусите на сферите. Правата, преминаваща през точките C1 и С2 (центровете на двете въображаеми сфери) се нарича главна оптична ос на лещата. Точките О1 и О2 се наричат върхови точки на лещата, а разстоянието О1О2 - осeва дебелина на лещата.

Величината, определяща количеството светлина, което ще попадне върху плоскостта на изображението се нарича светлосила.

Обективът представлява по-важната част на един фотоапарат, като качеството на изображението зависи в по-голям степен от него.

Измерването на разделителната способност с помоща на подобни графики (щрихова мира) могат да имат субективен характер, зависейки от строгостта и обективността на изследването или зрението на наблюдателя.

Винетиране на изображението. С отдалечаване от центъра на кадъра към краищата, при всички обективи се наблюдава намаляване на осветеността, резултат от две причини:

Според конструкцията

Прости обективи. Към тях спадат еднолещовите обективи. Първоначално използвали двойно изпъкнала леща. Ниското качество било подобрено с изпъкнало-вдлъбната леща (меникс), използвана като мекорисуващ обектив при портретните снимки. Диафрагмирането коригира донякъде сферичната аберация и комата.

Вариообектив (трансфокатор, панкратичен обектив, зум). Съществуват две групи:

Вариобективите имат променливо фокусно разстояние и представляват сложна оптична система.

 

  • КАКВО И С КАКВО СЕ СНИМА НА ПЪТЕШЕСТВИЕ

    Стягаме се за път

    Кое е приоритетното направление във вашата фотографска дейност?

    Прочети още...  
  • СНИМАНЕ НА АРХИТЕКТУРА: ИЗБОР НА ГЛЕДНА ТОЧКА

    При архитектурната фотография фотографът си има работа със статични и постоянни обекти. За разлика от другите жанрове, тук с малки изключения не се преследва уникалността на момента

    Прочети още...  
  • CAMERA TOSSING ИЛИ КАК ДА УБИЕМ ФОТОАПАРАТА СИ

    Всеки начинаещ фотоекспериментатор (това е оня, който не жали фотоапарата си и се опитва да заснеме нещо неразбираемо така, че да е непонятно в еднаква степен и на всички останали)

    Прочети още...