ЛУИС ХАЙН

Има две неща, на които искам да се посветя. Да показвам това, което може да бъде поправено и това, което може да бъде оценено по достойнство.

 

Луис Хайн (Lewis Hine) е основоположник на социалната фотография, променил историята на цяла страна с работите си. Снимките му не били "изкуство заради самото изкуство". Той се стремял да подобри живота на емигрантите, да прекрати експлоатацията на детския труд в Америка. До голяма степен благодарение на това бил приет закон за защита на детския труд.

Американският фотограф Луис Уикес Хайн е роден на 26 септември 1874 г. в американския град Ошкош (щата Уисконсин).

След завършването на местното училище учил в университет в Чикаго, след това получи магистърска степен в Нюйоркския университет, специалност социология.

От 1901 г. работил като преподавател в училище по етническа култура в Ню Йорк.

През 1903 г. Хайн се сдобива със своето първо оборудване за снимане. Няколко години снима училищния живот, като успоредно с това овладява майсторството във фотографията.

Работейки като учител по ботаника в еврейско-славянското гето, Хайн насочва вниманието си към живота на емигрантите в Америка. От 1905 г. се появяват първите работи на автора, демонстриращи сложните отношения между новите американци и новата им родина. Списанията, подчинени на мисълта за промяна на социалното законодателство започват активно да печатат снимките му. По този начин работите на Луиса Хайн първоначално придобиват не само естетическа, но и политическа сила.

Скоро Хайн оставил преподавателската дейност и от 1908 г. получил длъжност щатен фотограф в американския Национален Комитет за Детския труд (National Child Labor Committee). Тази организация развила първата в историята на САЩ кампания против експлоатация на непълнолетните в производството.

От ранно детство, трудейки се във фабриката, Луис Хайн като никой друг опознал тежестта на детския труд. Възможно е именно този опит да е позволил на Хайн да предаде в своите снимки колко ужасен става живота на момчето, лишено от детство.

През 1908 г. списанието "Черитис енд Комонс" публикува серия от снимки на Хайн, посветени на миграцията. Той снимал първите стъпки на американска земя. Израженията на женските лица, току що слезли от корабите на пристанището на остров Елис. Авторът ги снимал в мизерните жилища и по време на тежката работа. Снимките му преследвали целта да покаже как живеят емигрантите в Америка и да промени нещата към добро.

Веднага след това Хайн получава нова задача от "Черитис енд Комонс": да подготви фотографско сициологическо изследване на живота на миньорите. Кадрите, изобразяващи жилищните и медицинските условия, работата, децата им, трудностите и радостите на живота и даже смъртта били публикувани в списанието.

През 1912 г. на бял свят излиза серия от снимки, посветени на експлоатацията на детския труд, хвърлила Америка в шок. На тях можели да се видят деца, облечени в дрипи, работещи тежка работа, очите им, често имащи изражение на възрастни.Със своите отчетливи и резки илюстрации авторът поднесъл на американците енергията на живота на децата, принудил ги да вникнат в историята на всяко дете. Разбира се собствениците всячески се опитвали да възпрепятстват както проникването на фотографа в производството, така и публикуването им. Фотографът се преврръщал в проповедник, застахователен агент, промишлен фотограф.

Хайн не само снимал, но и общувал с децата. Той записвал всичко, което те му разказвали за живота си. Така той водел записки за здравето им и привичките им. Ръста им той изчислявал по копчетата на палтото си. На основата на тези записки към някои снимки фотографът правел кратки пояснителни бележки.

"Товарачът Оуенс. 12 години. Не може да чете. Не знае азбуката. Казва: "Да ,аз искам да уча, но не мога, през цялото време съм зает с работа". Работи във фабриката от 4 години".

Хайн постигнал целта си - скоро бил приет закон за защита на детския труд.

През 1909 фотографът направил книгите "Child Labor in the Carolinas" ("Детският труд в Северна и Южна Каролина") и "Day Laborers Before Their Time" ("Работници преди смяната"). Те съдържали първите публикации, посветени на проблема с детския труд.

Фотографиите на Люис Хайн се ползват с огромна популярност, печатат ги в списания, брошури, плакати. Работите му са станали символ на тази епоха.

С началото на Първата Световна Война Хайн станал фотограф на Червения кръст. Това го довело в Европа - във Франция и Белгия. Предмет на снимките му тук станали условията на живот на гражданите, страдащи от последствията на войната. След подписването на примирието се отправя към Балканите.

През 1919 г. излиза фотокнигата "Страданията на децата в балканските страни" ("The Choldren's Burden in the Balkans").

Работите на Хайн за периода 1920-1930 г. били посветени на работническата класа на Америка. Една от най-известните му снимки изобразява строителството на Емпайър Стейт Билдинг в Ню Йорк.

В последните години на живота си Хайн трудно печелел достатъчно пари занимавайки се с фотография. През януари 1940 г. той се лишил от дома си.През целия си живот, загрижен за бъдещето на страната си не получава в отговор грижа за самия себе си. На 3 ноември 1960 г. Луис Уикес Хайн умира в нищета в болница в Ню Йорк.

Сайт

2010 © MACROPIC

0
0
0
s2sdefault
© 2009-2019 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.