• ЗАЩО Е НУЖНО ЗАСНЕМАНЕ НА СТОКИ ЗА КАТАЛОГ ИЛИ ИНТЕРНЕТ МАГАЗИН?

    Собствениците и управителите на интернет магазини знаят, че от това как е представена стоката зависят продажбите.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #5. ИЗБОР НА ФОН В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    Като правило, клиентът сам определя на какъв фон ще се снима изделието. Но въпреки това е сте длъжни да го информирате, че предмет, заснет на бял фон трудно може да се мотнира на тъмен фон.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #3. ФОТОАПАРАТ, ОБЕКТИВ И СТАТИВ В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    1. Изборът на фотоапарат за продуктова фотография е нееднозначен въпрос.  Мнозина използват висок клас компактни фотоапарати при снимане на дребни предмети заради възможността да визират на дисплея и заради по-дълбокото рязко изобразено пространство.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #7. РАБОТА С ПРЕДМЕТА В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    В предметната фотография, при работа с продукта използвайте ръкавици, които не оставят власинки, за да не оставяте следи върху него.

    Прочети още...  
  • МОНИТОРЪТ КАТО ФОН ЗА СНИМАНЕ НА ПРОДУКТОВА ФОТОГРАФИЯ


    Аз използвах като фон и източник на светлина ... PC монитор. Да, мониторът може да се използва успешно за снимане на малки обекти!

ФОКУСИРАНЕ ПРИ МАКРОСНИМКА

Две думи за фокуса

Няма човек, който се занимава с фотография да не се е сблъсквал с подобен проблем: разглеждаш снимките си и виждаш, че част от тях не са резки. Особено обидно е, ако нерязка е най-интересната сюжетно или композиционно снимка.

 

Нерязък кадър може да се получи по няколко причини. Най-разпространената е преместването на камерата спрямо обекта по време на експозицията. Избягването е възможно или с използване на статив, или със снимане на достатъчно висока скорост, което подсказва и работа със светкавици. Втората причина е неточно фокусиране, за което ще стане дума в тази статия.

На всички е известно, че фокусирането е ръчно и автоматично. 99% от днешните фотоапарати имат автоматичен фокус, т.е. фотографът само указва точката, където трябва да фокусира и камерата прави всичко останало. Няма да навлизаме в тънкостите на технологията, достатъчно е да се каже, че сега тези механизми са достигнали висока степен на съвършенство. Това е удобно, бързо и по принцип - надеждно. Но само ако не става дума за макроснимка: в случаите на голямомащабни снимки автофокусът на съвременните фотоапарати се справя добре дори и в мащаб 1:4 (т.е. при снимане на пеперуди, водни кончета, цветя и други "големи" обекти), но колкото по-малък е обектът, толкова по-сложно става…

В преследване на по-голям мащаб

Работата е там, че колкото по-близо до повърхността на челната леща се намира обекта на снимане, толкова повече трябва да се преместят лещите на обектива за да се получи рязко изображение. При снимане в голям мащаб автоматичното фокусиране се забавя и най-незначителното преместване на фотоапарата измества равнината на рязко изобразеното пространство. Освен това фокусирането при съвременните обективи става при напълно отворена диафрагма при нищожна дълбочина на рязко изобразеното пространство. Също трябва да се отбележи, че разположението на фокусните точки при снимане на незначителни по размери обекти не винаги съвпада със сюжетно важните детайли в кадъра. Преместването на фотоапарата след фокусирането води до гарантирана загуба на рязкостта.

Изхождайки от казаното горе може да се направи извода: колкото по-голям е мащаба на снимане, толкова по-безпомощен и безполезен е автофокусът. Но не трябва да се подценява възможностите на ръчния фокус: при снимане на обекти в мащаб 1:1, ръчното фокусиране е по-бързо и по-удобно, особено при появата на толкова полезната за макрофотографа функция Live View.

Live View дава възможност да се фокусира по екрана на огледално-рефлексната камера, без да се гледа във визьора, ориентирайки се само по дисплея на фотоапарата. При това избраният фрагмент може да се увеличи, за по-висока точност на фокусирането. При снимане на неподвижни обекти точността и удобството на този способ превъзхождат традиционните.
Ако планината не отиде при Мохамед…

Снимайки в мащаб равен или по-голям от 1:1, трябва да се помни, че при завъртането на фокусировъчния пръстен на обектива се променя не само равнината на рязко изобразеното пространство, но и целият мащаб на снимката - площта на пространството, попадащо в кадъра. Като следствие, с голяма вероятност, фокусирайки върху обекта вие с голяма изненада ще установите, че обектът вече не се събира в кадъра, или обратно, в краищата на кадъра е доста празно. Затова в макрофотографията е значително по-удобно да се фокусира, премествайки камерата с обектива, а не с въртене на фокусировъчния ринг. За удобство на този начин на фокусиране съществува специално приспособление - шейна (фокусировъчни релси, макрорелси). Те позволяват плавно преместване на фотоапарата, съхранявайки избрания мащаб на изображението. Ако се специализирате в снимането на малки обекти, шейната е удобно, а понякога и необходимо приспособление.

Това фокусировъчно решение е подходящо и за работа с монопод: леко наклонявайки опората може да се фокусира върху един или друг детайл.

Рязкост в движение

Казаното горе се отнася за неподвижни обекти: растения, гъби или неживи предмети. Но сред животните има не дотам сговорчиви индивиди, които едва ли биха чакали фотографът да разпъне статив и да завърти фокусировъчния ринг… Как да направим снимка на плашливо и нервно водно конче? Тук трябва да погледнем истината в очите и да признаем, че никоя техника не е в състояние да фокусира върху летяща пеперуда или муха. Затова за получаване на подобни кадри, където участници са представители на живата и подвижна природа има хитрости и технически приспособления.

Първо, макрофотографите не случайно предпочитат за снимане ранните часове на деня. Този избор е обусловен не само от това, че меката разсеяна светлина благоприятства получаването на красиви кадри: в тази част на денонощието има по-големи шансове да се снимат спокойно срещнатите насекоми. Колкото по-ниска е температурата на въздуха, толкова по-малко активни и плашливи са дребосъците. На изгрев фотоапаратът може да се разположи непосредствено до покритото с роса водно конче, стоящо а тревичка, да се снимат още спящите пеперуди. Единственият недостатък на тази част от денят е, че трябва да се стане по тъмно.

Второ, даже летящите насекоми не винаги се движат бързо и праволинейно. Вечерниците например "увисват" над цветовете. При това насекомото, летейки остава за секунда-две едва ли не в пълна неподвижност, което позволява да се фокусира и да се снима.

Трето, поведението на насекомите е достатъчно предсказуемо. Пчелата, намерила стрък конски босилек, ще посети всяко цветче. Калинката, пълзяща към върха на тревичка, достигайки го, ще излети. Ако искате да заснемете комар, смучещ кръв, можете да сте почти напълно уверени, че той ще кацне именно на ръката, която държи фотоапарата…

Предварително фокусиране

Прогнозирайки появяването на насекомото в определена точка позволява предварително, преди срещата с него да се подготвим за снимката и да фокусираме. При снимане задължително трябва да познавате биологията - наука за всички проявления на живота, анатомията и поведението на живите същества. Например едрите водни кончета са териториални. Самците пазят ревностно своят участък, облитайки го по целия периметър и нахвърляйки се върху конкурентите от своя вид. Всяка персона има участък с няколко любими локации - клонка или тревичка, които насекомото посещава периодично и след това се оттласква от него и отново започва да караули в пълна бойна готовност. Наблюдавайки поведението за известно време, можете да изберете необходимата ви гледна точка ориентирайки се по навиците му.

Друг, по-сложен вариант с предварително зададен фокус подсказва използването на фото-капан - инфрачервени датчици, сработващи при пресичането на лъча от обекта. Системата фото-капан в съчетание със специални светкавици позволяват получаването на невероятни снимки в едър план на летящи водни кончета, скачащи насекоми и т.н.

В заключение ми се иска да напомня, че техниката на снимане не е самоцел, а само средство за решаване на стоящата пред фотографа задача. Иска ми се да се надявам, че описаните в тази статия приспособления и варианти на фокусиране в различни условия ще ви донесат не един рязък кадър!

2008 © Иосиф Кауров

Източник

0
0
0
s2sdefault
  • ФОКУСИРАНЕ ПРИ МАКРОСНИМКА

    Две думи за фокуса

    Няма човек, който се занимава с фотография да не се е сблъсквал с подобен проблем: разглеждаш снимките си и виждаш, че част от тях не са резки. Особено обидно е, ако нерязка е най-интересната сюжетно или композиционно снимка.

    Прочети още...  
  • СКОРОСТ И ДИАФРАГМА В МАКРОФОТОГРАФИЯТА

    Обект на макроснимка може да бъде всеки предмет от окръжаващата среда - от снежинките до върха на химикалката.

    Прочети още...  
  • МАКРОМЕХ

    Използването на макромех е друг метод за превръщане на обикновен обектив в макрообектив. Разтяга се до 100, 200 и повече мм. Като цена е съизмерим с проксарните лещи, т.е. евтин.

    Прочети още...  
  • СУПЕРМАКРО

    Между многото жанрове във фотографията особено място заема фотографирането на малки обекти в едър план.

    Прочети още...  
  • МАКРОПРЪСТЕНИ

    Използването на макропръстени е друг метод за превръщане на обикновен обектив в макрообектив.

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.