• РЕКЛАМНА ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ. СНИМАНЕ НА МАТОВИ ОБЕКТИ

    Предметната фотография е един от най-актуалните и търсени жанрове на съвременния фотографски пазар.

    Тя намира широко приложение в сайтове, в Интернет магазини, списания, реклама, дизайн на опаковки, полиграфска продукция и др.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #4. ОСВЕТЛЕНИЕ В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    За предметна фотография се използва два типа осветление – постоянно и импулсно.

    Постоянното осветление не е скъпо, могат да се използват подръчни средства като халогенни и енергоспестяващи лампи. Те са любими на начинаещите, доколкото позволяват светлинна схема да се построи нагледно. Но и налага редица съществени ограничения:

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #5. ИЗБОР НА ФОН В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    Като правило, клиентът сам определя на какъв фон ще се снима изделието. Но въпреки това е сте длъжни да го информирате, че предмет, заснет на бял фон трудно може да се мотнира на тъмен фон.

    Прочети още...  
  • ФУУД ФОТОГРАФИЯ

    Дейвид Лофтус и Джейми Оливър

    За много от нас празниците са ядене, ядене и пак ядене. В този кратък урок с нас ще споделят своя опит известният кулинар Джейми Оливър и професиональният фууд фотограф Дейвид Лофтус.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #7. РАБОТА С ПРЕДМЕТА В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    В предметната фотография, при работа с продукта използвайте ръкавици, които не оставят власинки, за да не оставяте следи върху него.

    Прочети още...

МАКРОФОТОГРАФИЯТА - ТАКАВА, КАКВАТО Е

Индекс на статията

 
 
5.6. Разсейватели и отражатели в полевата макрофотография
В болшинството случаи естественото осветление не е идеално и е необходима корекцията му. За това можете да се запасите с няколко прости аксесоара:
Правоъгълник от бял пенополиуретан (синтетичен порест материал, използван за изработката на туристическите постелки) с размери, колкото вътрешната част на фотораницата. Той може да се използва двуяко. Първият вариант - като отражателен екран (за светкавици и слънцето). Вторият вариант - като постелка за колената при снимки от ниска точка на мократа земя и като място за сядане. 
Чифт екранчета от парчета бял плат. Тъканта в краищата се захваща към дълги метални спици (може да се залепи или зашие). Получават се меки разсейватели за обекта и фона (когато светкавицата или слънцето са "на просвет"), или защитни екрани от вятъра.
Ако носите топографска карта, можете да направите следното: картата се ксерокопира на лист формат А4, на гръбната страна се прилепва тънко метално фолио, след което "сандвичът" се ламинира. В резултат се получава карта, неубиваема от климатичните катаклизми, салфетка за закуската и  отражател за слънцето или светкавицата. 
Огледалца. Тези отражатели често са актуални за подсветка на вътрешната част на цветовете, хименофорите на гъбите, създаване на бликове по капките роса, нектара и т.н. Също така с помощта на огледало в тъмнината на гората може да се създаде нужната посока на слънчевата светлина, осветяваща отделни растения или предмети.
Компактни разсейватели и отражатели произвежда фирмата Lastolite. Ако използването на фирмени аксесоари ви доставя удоволствие, можете лесно да ги поръчате по Интернет.  
 
5.7. Чанта или фотораница? 
Ако фотографът работи едновременно с две и повече различни системи (напр., 35мм и 6х7 см), теглото на оборудването е такова, че без раница не може да се мине. С  неголямо количество техника и на неголеми преходи по-удобно е да се използва чанта.
Преимуществото на чантата е едно: може да се постави до мястото на снимките, да се отвори капака и цялото оборудване се оказва под ръка. За макрофотография дъното на чантата трябва да е ходроизолирано. 
Раницата е удобна за пренасяне на големи разстояния и използването и не вреди на гръбначния стълб. Съществуват два основни типа фотораници: с отваряща се задна част (болшинството модели на Lowepro) и 2-3 секционни. 
Раниците с отваряща се задна част имат дебели стени и добре защитават фотооборудването от удари, но затова имат голямо тегло. Достъпът до фотооборудването е удобен само когато раницата лежи на земята и капакът е отворен. Което прови използването в пустини (даже при лек вятър веднага цялото оборудване е подложено на въздействието на пясъка и праха), на стръмни склонове и силно влажни места. 
Раниците с изолирани секции са защитени по-лошо от удари, но са доста по-леки. Подходящи са за тежко оборудване. Най-голяма вместимост има моделът Domke OutPack. Предлаганата раница е изработена от два вида найлон: 420 Denier Nylon и 200 Denier Oxford Nylon. Позволява носенето на 35 мм камера и объективи с фокусно разстояние до 600 мм, средно- и голямоформатни системи. Дребните предмети също не се губят в тази раница. При всичко това вие имате мигновен достъп към цялото оборудване, разположено в нея. 
 
6. Търсене на обекти 
Мнозинството фотолюбители, увлечени от макрофотографията снимат безгръбначни и растения. Тези теми са безкрайни и удивително многообразни, на Земята има 70 милиона вида насеками и повече от 300 000 вида растения., всеки от които има уникален външен вид и множество най-интересни жизнени прояви. За съжаление основно се снимат само най-баналните, многократно снимани обекти. При това това се прави зле. 
Не трябва да се хвърляте да снимате всичко наред как да е. За достигане на донякъде значими резултати е нужна специализация в определени направления. За начало това може да е някаква група обекти, например дневни пеперуди, дендрити или гъби. Усвоявайки методиката и техническите особености на снимането на тази група може да се усложни задачатаа и да се опита заснемането на фоторазказ (естественатат кристализация на водата, жизнения цикъл на водния скорпио, капката и гравитацията и т.н.) Постепенно се появяват опит и знания, позволяващи реализацията на всякакви задачи и лесно се намират интересни за вас обекти и теми. 
На темата за търсене на обекти за макрофотографията може да се посвети отделна статия, но тъй като такава възможност няма, аз ще се огранича до списък с литература, без изучаването на която сериозната работа с безгръбначни и растения би била трудна.  
 
Зоологические экскурсии. Б. Е. Райков, М. Н. Римский-Корсаков, М.: Топикал, 1994
Руководство по энтомологической практике. Под ред. В.П. Тыщенко
Мариковский П.И. В мире насекомых с фотоаппаратом. Алма-Ата: Кайнар, 1983
Мариковский П.И. Насекомые вокруг нас, Алма-Ата:Кайнар, 1986
Серебровский А.С. Биологические прогулки. М.: Наука, 1973
Фабр Жан Анри. Жизнь насекомых. Рассказы энтомолога. Сокращенный перевод с франц. М., 1963
Фабр Жан Анри. Инстинкт и нравы насекомых / Под ред. И.Шевырева. М.: "Терра", 1993
Шовен Р. Жизнь и нравы насекомых. Пер. с франц. М.: ЭКСМО 2003 
Шовен Р. Мир насекомых. Пер. с франц. М.: Мир, 1970 
 
Различни определители:
 
Collins Field Guide. Mushrooms & Toadestools of Britain & Europe (рисунки и краткие описания 1750 видов грибов).
Field Guide to Butterflies & Moths of Britain & Europe (700 иллюстраций 468 видов бабочек)
Photographic Field Guide/ Wild Flowers of Britain & Europe. Bob Press and Bob Gibbons.
Маевский П.Ф. Флора средней полосы Европейской части СССР. Л. "Колос", 1964
Иллюстрированный определитель растений Ср. России. Губанов И.А., М.:КМК, 2002  
Хубава извадка от линкове към интернет проекти, посветени на една или друга група живи организми има на адреса: http://tinea.narod.ru/links/index.html
 
7. Привличане на обектите 
Да се привличат могат само някои безгръбначни и слузести гъби, с растенията и останалите обекти нищо не се получава. 
Гнилите плодове привличат много видове двукрили, ципокрили и люспокрили. Нощните и дневните пеперуди добре се привличат от намазани с леко скиснато вино цветове. 
На товa е основан най-ефективният метод за заснемане на вечерниците. Привечер се подготвя се снимачна площадка: поставя се красиво цвете, зад него се разполага рисуван фон или се композира естествен. На стативи се разполагат светкавиците и фотоапаратът. Ако имате цифров фотоапарат можете да направите тестови снимки на дребен предмет, поставен на мясттото, където се предполага, че ще "увисне" вечерницата, на основата на които да коригирате светлината и особеностите на фона. Важно е да знаете, че при снимането на вечерници в полет, при зависването на пеперудата при цвета, имате само възможност да направите само един кадър, тъй като след сработването на светкавиците животинката с ужас пада в тревата, и освобождавайки се от нея, отлитат панически.
Пълен списък на методите за привличене на насекомите с препратки към литература и пояснителни рисунки може да се видят на страницата: http://www.zin.ru/Animalia/Coleoptera/rus/tsurik4.htm
 
8. Работа с готови фотоизображения
"Никакъв Фотошоп", гордо заявяват някои мързеливи или неспособни на работа с изображения фотолюбители. Не са рядкост и изложбени проекти, изцяло разпечанати директно от лентата. Понякога това е оправдано, тъй като никаква обработка не може да подобри изложбените снимки. Но като цяло означава глупост.
Над снимката се работи по време на снимането, при подготовката за печат и продължава да се работи около нейното изложбено оформление. Всичко това се прави с цел подобряване на качеството на снимката и нейното емоционално въздействие върху зрителя. Фотаграфията се учи цял живот, обработката един, два дни по-малко. 
Самият Adobe Photoshop е фотолаборатория, само дето няма нужда да загубите много дни в експерименти под увеличителя. Ако се занимавате с цветна фотография сте длъжни да се ползвате от Фотошоп не по-зле от Ден Моргулис. Ето минималния набор от действия, необходими за придаване на завършеност на снимката: кадриране, баланс на бялото, тоналност, наситеност на цветовете, акценти (да се приглушат ненужните детайли и да се подчертаят главните) и резкост.  При това става дума не за изкривяване на действителността и лъжа на зрителя, а за създаване на фотография. Документализмът е задължителен само в съдебната медицина, в приложната научна фотография и в репортажа на събития, като и там умението да се работи с контраста и тоналността няма да попречи.
 
9. Заключение
Ако искате да похарчите някаква сума за фотооборудване, помислете нужно ли ви е то? 
В болшинството случаи фотооборудването не подобрява качеството на вашите снимки. Прокламираната от фотопроизводителите философия за това, че подобряването на оборудването е крачка напред, не е нищо повече от маркетингов трик. Може да стане така, че при прехода от малък към среден формат и от среден към пълен, вие ще снимате по-лошо, понеже губите своята мобилност и лекота. А ще спечелите единствено възможност да правите по-резки и големи отпечатъци. 
 
(с) Дмитрий Константинов. 2005 г. 
снимки автора
4.1. Имена
"...Кажи ми, какво е това растение около пътеката?
- Безсмъртниче.
- А това?
- Не зная.
- Нарича се четирилистник.
Огион се спря и посочи с обкования с мед накрайник на своя жезъл невзрачен треволяк. Хед го разгледа внимателно, взе повяхналия стрък и виждайки, че Огион няма намерение да говори повече, попита:
- Каква е ползата от него, Учителю?
- Никаква, доколкото знам. - Те продължиха и Хед скоро захвърли стръкчето.
- Когато започнеш да познаваш четирилистника през всичките сезони по корена, по листа и цвета, по миризмата и по семената, само тогава ти ще можеш да произнасяш неговото истинско Име. А това е по-важно, отколкото да знаеш каква е ползата от него..."
Урсула Ле Гуин. "Волшебник Земноморья".
Аз неведнъж съм писал за необходимостта от определяне на обектите на фотографията. Този път ще приведа само един довод. Със снимки на флората, фауната и минералите с липсващи правилни научни имена не работи нито един фотосток. Ще кажат - да, това са много красиви снимки но ние нямаме нужда от тях.
4.2. За какво и как да мислим
"Ох, обичам това нещо. Само че никога не ми се получава...."
(от коментарите в конкурса Nonstop Photos).
За да се научите да мислите за макрофотографията е нужно, като минимум да искате да се занимавате с нея. Всеки творчески акт е преди всичко волеви акт. Няма по-жалка гледка от възрастен мъж, обременен с оборудване за 3-5000 долара, който е пропътувал 100 км от града в гората и е разбрал, че няма желание за фотография....Никакво...И няма нито сили, нито желание.
За съжаление това е разпространено явление. Човекът е мислил, че иска да снима, а на практика е искал да има добри снимки. А това са различни неща. 
Възнамерявайки да посетим някой град, ние се сдобиваме с пътеводител. Без него трудно може да се планира времето и маршрута. Без него е непонятно какво интересно има. Възнамерявайки да посетим гората, ние подготвяме единствено екипировка за преодоляване на тегобите на дивия живот. А пристигайки на място, ние тъжно стоим край огъня, защото няма нищо за снимане в гората. Дърветата са еднакви, единствената форма на живот са комарите и кърлежите, цветята са само три артикула (сини, като кръстчета и червеникави). Мъка.… Добре, че не забравихме водката…
"Много тъжно е да ходим по земята и да не знаем за нея нищо. Даже няколко имена на  цветя..." Ремарк "Трима другари".
Сега четете тази статия и никой не може да подслушва мислите ви. Помислете колко сте непълноценни. Вие не знаете и никога не сте знаели как прораства хмелът, какво чуства и накъде лети сатирът, къде живее маразмиусът, кога цъфти венерината пантофка. И мислете за това дотогава, докато или не си признаете честно, че природната ограниченост не ви позволява да се занимавате с макрофотография, или не решите да се захванете с изучаване на заолбикалящия ни живот. Да се учи никога не е късно. Само нека не лъжем себе си. Това е глупаво и безмислено.
99% от снимките в жанра макро, които изпращат авторите във фотоагенциите с цел по-нататъчна продажба са банални в най-добрия случай, а в основната си част просто ужасни.
Защо пиша за това? Как да не пиша, съдейки по родните фотографски списания и последните фотоизложби никой не проумява това. Не че има смисъл да се боря с некомпетентността и халтурата във фотографията, но да информирам за наличието им никак не е вредно.
За последните 200 години за заобикалящия ни свят е е написано толкова, че при желание всеки може да се стане нелош специалист във всяка област. При желание.
Фотографията не е емоционален разряд или възклицание.
В идеалния случай фотографията е сложно и нееднозначно впечатление или преживяване, намерило своето въплащение върху хартията. За да не е банално, то трябва да се основава на знания и опит.
0
0
0
s2sdefault
  • МАКРООБЕКТИВ

    Макрообективът е най-подходящия избор за макрофотография, т.е. с него се постига най-добрия резултат. Конструиран специално за макрофотография, с по-висока резолюция и значително "по-остър" от нормалните си събратя.

    Прочети още...  
  • СВЕТКАВИЦИ В МАКРОФОТОГРАФИЯТА

    Ако предметното разстояние е малко, както при повечето методи за макрофотография нормалното осветление на обекта става трудно, възможно е само отстрани.

    Прочети още...  
  • СНИМАНЕ НА ДИВАТА ПРИРОДА. ЗЕМНОВОДНИ

    Старото езеро.
    Във водата скочи жаба.
    Плясък в тишината.
    XVII в. Мацуо Басе

    Прочети още...  
  • МАКРОФОТОГРАФИЯТА - ТАКАВА, КАКВАТО Е

    1. Определение

    В техническата литература е прието макроснимка да се нарича снимка в мащаб 1:2 и повече - т.е. когато Прочети още...  
  • ФОКУСИРАНЕ ПРИ МАКРОСНИМКА

    Две думи за фокуса

    Няма човек, който се занимава с фотография да не се е сблъсквал с подобен проблем: разглеждаш снимките си и виждаш, че част от тях не са резки. Особено обидно е, ако нерязка е най-интересната сюжетно или композиционно снимка.

    Прочети още...

Please publish modules in offcanvas position.