• РЕКЛАМНА ФОТОГРАФИЯ НА ДРЕХИ В 7 СТЪПКИ

    Следните насоки ще ви помогнат да създадете качествена рекламна фотография на облекла, представено от модел.
  • 10 СЪВЕТА ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ

    Автор yjhsu

    Въпреки развитието на технологиите, привлекателноста на предметната снимка /фотография/ не се е загубила и до днес.

    Прочети още...  
  • ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ НА БЯЛ ФОН

    Става дума за снимане на изолирани обекти на бял фон, доколкото именно този тип предметна фотография е най-търсен от фотобанките и по щастливо стечение на обстоятелствата, пределно лесен за научаване. Той изисква преди всички акуратност и внимание към детайлите.
  • ПРОДУКТОВО ЗАСНЕМАНЕ НА ТЪКАНИ

    Било то ръчно плетиво или елитна коприна, обкръжени сме от тъкани. Днес ще разгледаме схеми , помагащи за заснемането им. Вашите приятели, занимаващи се с ръкоделие ще ви боготворят и ако наистина ви се получават добре, даже можете да си намерите фотоместенце в голяма компания, занимаваща се с текстил.

    Прочети още...  
  • ИЗБОР НА ФИЛТРИ ЗА СТУДИЙНА ПРОДУКТОВА ФОТОГРАФИЯ

    Тази статия продължава цикъла от уроци по рекламна фотография.

    Прочети още...

МАКРОФОТОГРАФИЯТА - ТАКАВА, КАКВАТО Е

Индекс на статията

 
 
5.4. Допълнителни аксесоари.
Стативът е нещо съвършено необходимо и многофункционално. Покрай функцията си да фиксира камерата го използват като алпенщок, летва за мерене дълбочината на блата, опора при преминаване на водни прегради и като уред за измерване дебелината на леда. Затова трябва да бъде много здрав.
Голямата част приятно леки и ултрасъвременни модели не са подходящи за сериозна работа. Такъв един образец, запленил ме с неголямото си тегло и функционалност след месец снимки в планините на колския п-в се превърна в гола вертикална колона с разбита глава, с която се подпирах.
Това не ме избави от илюзиите за това, че полевият статив трябва да е лек. Следващият ми статив беше карбонов. Животът му беше кратък, а кончината тъжна. Падайки на камъните при неголям студ, той счупи два от краката си и се превърна в много лек, неестетичен, скъп и напълно ненужен монопод.
Също така ми се ще да предодвратя и придобиването на статив, с фиксатори тип "клипс", здраво и с ефектно щракване захващащи заедно с колната на крака на статива и кожата на вашата ръка. По-добре не така съвременните, но безопасни винтови фиксатори.
По моето субективно мнение, най-приемлив е един от моделите на Мanfrotto 190-та серия с телескопична вертикална колона и винтово фиксиране на краката. Той тежи 3 кг. заедно с главата, затова пък не се тресе като алкохолик на вятъра и не се чупи, ако не го използвате точно по предназначение. Независимото движение на краката позволява лесното му разпъване на стръмни склонове и други сложни форми на релефа. А късата телескопична вертикална колона  не се опира в земята при максимално вдигане на краката и позволява снимане от много ниска точка.
Не вярвайте на това, че ябълковидната стативна глава е удобна. Единственото и достойнство е малкото тегло. Но облекчаване на оборудването с 0,5 кг. се помрачава от раздразнителност и загуба на хубави кадри.
Със сферична глава са невъзможни така необходимите в макрофотографията плавни микродвижения на камерата. Ако не сте закрепили добре, камерата клюмва с "носа надолу" и се удря с обектива в статива. При преминаването към вертикален кадър е необходимо завъртане на главата или на целия статив, което отнема време и създава излишни неудобства. Най-удобните са следните модели на Мanfrotto: PRO GEARED HEAD 405, PAN TILT HEAD W/ QUICK RELEASE PLATE 141RC, 3D MAGNESIUM HEAD 460MG или SUPER PRO HEAD W/QUICK RELEASE 229, за карданни камери HEAVY-DUTY HEAD 160.
 
За статива е необходим калъф. Той трябва да е здрав, т.е. изработен от много дебел брезент, и практичен. Водонепромокаемите синтетични калъфи са неудобни. Първо, неприятно скърца и шумоли при придвижване в храстите. Второ, тяхната непромокаемост работи в обратна посока. Във вътрешността на статива достатъчно често попада вода, след които вие го прибирате в водоустойчивия калъф, където той не изсъхвайки " кисне " до следващите снимки. Под " практичнаст" се разбира удобен за рамото ремък и като минимум да се отваря поне до половината от дължината си.
От представените на Руския пазар най-удобни са калъфите на Domke, но по евтино е да отидете в магазина, да ги видите и да ги ушиете самостоятелно. 
Торбичка със зърно (жито, царевица и т.н.) - използва се вместо статив за снимане на нивото  на земята или от упор. Прави се от здрав брезент с размери 20х40 см, при дебелина 10-15 см. Неплътно се пълни с зърно или грах. Потъвайки под тежестта на камерата и не пружинирайки, позволява уверено да се снима при дълги експозиции. 
Ъгловият визьор е приставка на визьора. Използва се основно с 35мм камери (за работа със среден формат е по-лесно да се използва шахтов визьор). Ако снимате нещо на равнището на земята, той позволява де се визира отгоре, без да се ляга на земята. Нещо като шахтов визьор или половин перископ. Посоченото приспособление е удобно, но защото леко затъмнява и без това не дотам ярката картина се използва рядко.
Фокусировъчните релси (макрошейна) позволяват фокусиране чрез движение на фотоапарата заедно с обектива, без преместване на статива. При снимките с фиксиран мащаб това е единственият начин за фокусиране. Фокусировъчните релси представляват железце във вид на една или две Т-образно скрепени релси. Разполагат се между главата на статива и камерата. Вие въртите винтовете встрани от релсите и камерата с обектива се мести напред-назад (ако релсите са Т-образни и вляво-вдясно) с много голяма точност. След като обектива се окаже в желаното положение, релсите се фиксират здраво. Много удобни при снимки в мащаб 1:1 и повече, доколкото при такива увеличения фокусирането изисква много точно движение. Хубавите фокусировъчни релси не са скъпи. Даже и най-малкият луфт може да провали снимките, направени при големи увеличения..
Дистанционен спусък. Вибрациите са бич в макрофотографията. Дори при използването на статив и скорост на затвора по-малка от 1\250 сек последователността на действията трябва да е следната: фокусиране, вдигане на огледалото, 5-10 секундна  пауза в изчакване успокояване на вибрациите и чак след това дистанционно задействане на затвора. При това е най-добре изобщо да не се движите и да не пристъпвате.  
Фиксатори за закрепване на растенията във ветровито време. За закрепване на тънки клонки на дървета и храсти се използва корда. С нейна помощ се правят обтежки към по-дебели клонки или към ствола. Тревните растения се фиксират удобно със  две или четири метални спици на кръст, забити в земята. 
При снимки на стоящи върху растения, фиксирането на клатещите се от вятъра стъбла трябва да става крайно внимателно. Насекомите отчетливо реагират на непривични вибрации и в паниката или падат на земята, или излитат. 
Цветни филтри се използват за оцветяване на изкуствените източници на светлина. Напълно незадължително е да се смени цвета на фотоизображението радикално.  Доколкото фолиевите филтри са с различна интензивност и цвят, те могат да се използват много меко и ненатрапчиво в границите на естествената цветова гама. 
Гумените наколенки (продават се във всички големи градински центрове и са предназначени за виладжиите). Освен защита от влагата, тези наколенки защитават от остри и бодливи  елементи на субстрата.
 
5.5. Светкавици
Има два вида специални светкавици за макрофотография: рингови и такива с две глави. И едните и другите се закрепват на предната част  на обектива, а управляващият им блок с батерийния отсек се закрепва на гнездото за светкавица. 
В началото ринговите светкавици се разработват за нуждите на науката и медицината. Голямата част от моделите дават еднообразна, светлина без сенки, позволяваща фотографирането на зъб или друг обект напълно неизразително, но с всички детайли. За творческа фотография тези светкавици са неподходящи.
Съвременните модели рингови светкавици имат от една до осем лампи, като в промеждутъците между тях се вграждат пилотни лампи за подсветка. Фотографът може да управлява тяхната относителна мощност, но не и посоката. При това може да се възползва от подсветката за оценка светлинния рисунък.
За разнообразна творческа макрофотографиа най-добре подхождат светкавиците на подвижни кронщайни (шини, рамена). До скоро те бяха рядкост, но с появявянето на системата E-TTL веднага няколко фирми производители на фототехника пуснаха на пазара достатъчно удобни модели. Удобни с това, че позволяват гъвкавото управление не само на мощността, но и на посоката на светлинния поток.
Ако нямате желание да платите за практичността и удобството, можете да избегнете покупката на специализирани светкавици за макрофотография. Обикновените светкавици светят точно по-същия начин. Практически всяка съвременна външна светкавица може да се синхронизира с кабел, а кронщайна за изнасянето и далеч от тялото да се изработи самостоятелно или да се купи. Втората (запълваща) светкавица прекрасно се заменя от бял, отразяващ екран.
2005 (с) Дмитрий Константинов, снимки автора
0
0
0
s2sdefault
  • СУПЕРМАКРО

    Между многото жанрове във фотографията особено място заема фотографирането на малки обекти в едър план.

    Прочети още...  
  • СВЕТКАВИЦИ В МАКРОФОТОГРАФИЯТА

    Ако предметното разстояние е малко, както при повечето методи за макрофотография нормалното осветление на обекта става трудно, възможно е само отстрани.

    Прочети още...  
  • МАКРООБЕКТИВ

    Макрообективът е най-подходящия избор за макрофотография, т.е. с него се постига най-добрия резултат. Конструиран специално за макрофотография, с по-висока резолюция и значително "по-остър" от нормалните си събратя.

    Прочети още...  
  • МАКРОМЕХ

    Използването на макромех е друг метод за превръщане на обикновен обектив в макрообектив. Разтяга се до 100, 200 и повече мм. Като цена е съизмерим с проксарните лещи, т.е. евтин.

    Прочети още...  
  • ФОКУСИРАНЕ ПРИ МАКРОСНИМКА

    Две думи за фокуса

    Няма човек, който се занимава с фотография да не се е сблъсквал с подобен проблем: разглеждаш снимките си и виждаш, че част от тях не са резки. Особено обидно е, ако нерязка е най-интересната сюжетно или композиционно снимка.

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.