• МОНИТОРЪТ КАТО ФОН ЗА СНИМАНЕ НА ПРОДУКТОВА ФОТОГРАФИЯ


    Аз използвах като фон и източник на светлина ... PC монитор. Да, мониторът може да се използва успешно за снимане на малки обекти!
  • ПОЛЕЗНИ СЪВЕТИ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ

    1. За предметна фотография професионално студио не е задължително. Напълно достатъчна е и домашната обстановка: може да се снима на масата, до прозореца, на фона на окръжаващите предмети.

    Прочети още...  
  • ЗАЩО Е НУЖНО ЗАСНЕМАНЕ НА СТОКИ ЗА КАТАЛОГ ИЛИ ИНТЕРНЕТ МАГАЗИН?

    Собствениците и управителите на интернет магазини знаят, че от това как е представена стоката зависят продажбите.

    Прочети още...  
  • 8 ГРЕШКИ ПРИ ОБРАБОТКАТА НА ПРОДУКТОВИ СНИМКИ

    photo by Boris Matijasevic

    1. Недостатъчно бял фон.

    Ако сте избрали бял фон за снимката, то той трябва да бъде именно бял, а не сив. Ако искате сив фон, той трябва да е по-тъмен и най-добре с градиент.

    Прочети още...  
  • 10 СЪВЕТА ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ

    Автор yjhsu

    Въпреки развитието на технологиите, привлекателноста на предметната снимка /фотография/ не се е загубила и до днес.

    Прочети още...

МАКРОФОТОГРАФИЯТА - ТАКАВА, КАКВАТО Е

Индекс на статията

 

5.3. Макрообектив

Пионер в разработката на макробективите е била фирмата Nikon. Първите "Микро-Никкори" са конструирани от професорът от Токийския университет д-р Кодн. По света се произвеждат няколко десетки макрообектива, в това число и за средноформатните системи.

От обикновените обективи те се отличават по това, че без допълнителни приспособления позволяват заснемане от относително близко разстояние в мащаб 1:3 - 1:1.

Обектив Canon
Минимално разстояние между фокалната равнина и обекта
Дължина на обектива при минимално разстояние между фокалната равнина и обекта
Разстояние между челната леща и обекта при мащаб 1:1
EF 50 мм f/2.5 Macro + Life-size Converter
240мм
98 мм
7 см
EF 100мм f/2.8 Macro
310мм
137 мм
10,1 см
EF 180мм f/3.5 Macro
480мм
187 мм
22,1 см

 

Както вече отбелязах по-рано, отличителна особеност на макрофотографията е малката дълбочина на резкост, която чуствително намалява с увеличението на мащаба. Дълбочината на рязко изобразеното пространство зависи от мащаба на снимката и кръгчето на разсейване. Стойностите в таблицата са разчетени, изхождайки от ддиаметър на кръгчето на разсейване (нерезкост) 0,05 мм. Такъв е обичайният критерий за качество за кадър с формат 24х36 мм, с разчет за последващо увеличение до 30х40 см или прожекции на екран (за диапозитив) до размер 1х1,5м.

Професионалистите са ръководят от по-тесни критерии - 0,02 мм. В този случай дълбочината на резкост е 60% от стойностите, посочени в таблицата.
Данните в подобни таблици са разчетени изхождайки от предположението, че изображението на точките в плоскостта на най-голямата резкост ще бъде пак точка. На практика обективът изобразява точките във вид на леко размито петно. Затова реалната дълбочина винаги е малко по-малка от теоретичната, особено при използването на бюджетни обективи.
Вместо да разгледаме показаната горе таблица и да се опитваме да вникнем в смисъла на термините е по-просто да снимаме обикновена чертожна линийка, и всичко ще ни се изясни.
Даже с диафрагми 22-32, получаването на изображение на мравка, рязко до последното краче е възможно само след удар по нея с чук. И то само при поглед отгоре.
Качеството на изображението при всички обективи чуствително пада при малки стойности на диафрагмата: резолюцията при диафрагма f/22 е 20 - 30 % по-ниска, отколкото при f/8. Някои производители на обективи се хвалят, че техните най-скъпи модели са лишени от този недостатък. За съжаление тестовете, с които съм се запознавал не потвърждават това.
Проблемът с малката дълбочина на рязкост при големи коефициенти на увеличение може да се реши чрез създаване на няколко изображения, имащи различна плоскост на фокус. От тези изображения във фоторедактора се сглобява изображение, на което главният обект е рязък от най-близката до най-далечната точка.
Не е необходимо да се стремите към максимално увеличение. Мащабът на снимката трябва да зависи от сюжета, а не от възможностите на вашата оптична система. Най-разпространената грешка на фотолюбителите е стремежът за снимане в по-голям мащаб.
Макроснимката е невъзможна от ръка, а автофокусът на близки разстояния е способен да докара до лудост и най-търпеливия човек. Затова при снимка автофокусът се изключва, а първичното фокусиране става с движение на камерата напред назад. С гривната за фокусиране се променя мащаба и се извършва точното фокусиране. В редица случаи нелоши резултати могат да се достигнат, ако след приблизителното фокусиране допълнително се използва автофокуса.

 

5.4. Допълнителни аксесоари.
Удължителните пръстени (макропръстени, extension tubes) са метални пръстени, които се поставят между камерата и обектива. Те не съдържат никакви оптични елементи и тяхната работа се заключва в увеличаване на разстоянието и запазването на електронните връзки между обектива и тялото. Удължителните пръстени се продават често в комплекти от по три с различни дължини. Могат да бъдат използване поединично и във всички възможни комбинации. По този начин се намаляваминималното разстояние между обекта и челната леща. Когато обективът се използва с макропръстени, той губи възможността зда фокусира на безкрайност. Степента на увеличение се определя от дължината на пръстена, колкото е по-дълъг, толкова увеличението е по-голямо.
Удължителните пръстени практически не влошават качеството на  работа с "твърди " обективи, но значително намаляват количеството свитлина попадаща върху филма, което увеличава експонацията и усложнявма фокусирането.
При изборът на пръстени трябва да се обръща внимание на зачернянето на вътрешността им и ако са произведени от фирмата, произвела и камерата на електронната съвместимост със съвременните обективи. 
Мехът - по своята същност не се различава от пръстените, но е с променлива дължина. Мехът изглежда като хармоничка, към единия край на която се закрепва камерата, а към другия - обектива. Най-съвършените мехове позволяват движението на обектива по вертикала и по хоризонтала спрямо оптичната ос, и освен това съхраняват автофокуса. Възможността за отместване от оптичната ос позволава да се управлява разпределението на рязко изобразеното пространство и геометрията на снимания обект. За системата Canon EF фирмен мех не се произвежда, но при наличието на обектив като MP-E65 Macro няма необходимост от такъв.
Макролещите са единични лещи или блок от лещи , които се поставят на обектива като всеки филтър. Те позволяват да се намали минималното разстояние до обекта, но влошават оптичните характеристики на обектива. Ако сте решили да използвате макролещи, избирайте качествени модели задължително многослойно просветлени. Те не така силно влошават качеството на изображението.
Телеконверторът също може да се използва в макрофотографията, въпреки, че не това е основното му предназначение. Като плюс  може да се изтъкне увеличаването на фокусното разстояние на обектива - т.е. при еднаква дистанция получаваме по-голям мащаб. Минусите - влошаване на разделителната способност на обектива и намаляване на светлосилата му.
Обръщащ пръстен (reversing ring) - преходник за прикрепване към камерата на обърнат "със задницата напред" обектив. По този начин за голямата част от обективите се достига минимална дистанция на фокусиране. Съществуват обръщащи пръстени за всички видове байонет.
Използването на обектив в обърнато положение усложнява снимането. Не работи автофокусът, не работи скачащата бленда, не се предава стойността на диафрагмата от фотоапарата. Възможно е само ръчно управление.
Coupling ring - преходник за съединяване на два обектива. В голяма част от случаите се използва за закрепване със зедницата напред на късофокусен към дългофокусен обектив. (като многокомпонентна диоптрийна приставка). Разбира се, увеличението на такъв тандем ше бъде равно на фокусното разстояние на телеобектива, делено на фокусното разстояние на обърнатия обектив.
Такъв преходник може лесно да се направи самостоятелно. Вземаме два филтъра от обективите, които възнамеряваме да съединим. Чупим стъклата и здраво ги залепяме един за друг.
Подробно за снимане с два обърнати обектива може да се прочете в статията СуперМакро .
2005 (с) Дмитрий Константинов, снимки автора
0
0
0
s2sdefault
  • УВЕЛИЧЕНИЕ. МАЩАБ

     

    Някои начинаещи фотографи бъркат термините "увеличение", "мащаб" и снимка в естествен размер.

    Прочети още...  
  • ФОКУСИРОВЪЧНИ РЕЛСИ

    Фокусировъчните релси (Макрорелси, макрошейна, Focusing Rail) се поставят между главата на статива и фотоапарата и позволяват при фокусиране да се движи камерата, а не както при обичайното фокусиране - чрез въртене на гривната на фокуса. При снимане с фиксиран мащаб това е единственият начин на фокусиране.

    Прочети още...  
  • МАКРОФОТОГРАФИЯ НА ГЪБИ

    Бяла гъбка в гората
    Някакъв лист непознат
    е залепнал на шапката.
    XVII в. Мацуо Басьо

    Прочети още...  
  • ФОКУСИРАНЕ ПРИ МАКРОСНИМКА

    Две думи за фокуса

    Няма човек, който се занимава с фотография да не се е сблъсквал с подобен проблем: разглеждаш снимките си и виждаш, че част от тях не са резки. Особено обидно е, ако нерязка е най-интересната сюжетно или композиционно снимка.

    Прочети още...  
  • СЪВЕТИ КЪМ МАКРОЛОВЦИТЕ

    1. Подготовка за макрофотолов
    2. Тръгваме на лов
    3. Къде да снимаме?
    4. Кого да снимаме?
    5. Кога да снимаме?
    6. С какво да снимаме?
    7. Защо снимките не са резки?
    8. Какви приспособления са необходими за макрофотография?
    9. Имам чудесни снимки, защо няма интерес към тях?
    10. Последни щрихи върху снимката. Подготовка за публикуване

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.