• FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #7. РАБОТА С ПРЕДМЕТА В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    В предметната фотография, при работа с продукта използвайте ръкавици, които не оставят власинки, за да не оставяте следи върху него.

    Прочети още...  
  • РЕКЛАМНА ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ. СНИМАНЕ НА МАТОВИ ОБЕКТИ

    Предметната фотография е един от най-актуалните и търсени жанрове на съвременния фотографски пазар.

    Тя намира широко приложение в сайтове, в Интернет магазини, списания, реклама, дизайн на опаковки, полиграфска продукция и др.

    Прочети още...  
  • ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ НА БЯЛ ФОН

    Става дума за снимане на изолирани обекти на бял фон, доколкото именно този тип предметна фотография е най-търсен от фотобанките и по щастливо стечение на обстоятелствата, пределно лесен за научаване. Той изисква преди всички акуратност и внимание към детайлите.
  • ЗАЩО Е НУЖНО ЗАСНЕМАНЕ НА СТОКИ ЗА КАТАЛОГ ИЛИ ИНТЕРНЕТ МАГАЗИН?

    Собствениците и управителите на интернет магазини знаят, че от това как е представена стоката зависят продажбите.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #5. ИЗБОР НА ФОН В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    Като правило, клиентът сам определя на какъв фон ще се снима изделието. Но въпреки това е сте длъжни да го информирате, че предмет, заснет на бял фон трудно може да се мотнира на тъмен фон.

    Прочети още...

МАКРОФОТОГРАФИЯТА - ТАКАВА, КАКВАТО Е

Индекс на статията

 

 

4.5. Композиция

Чуството за композиция, както и музикалния слух при много хора отсъства, а при щастливите притежатели не е развито, тъй като развитието трябва да се извършва в детството, когато мозъкът се обучава лесно. Нашата училищна програма не включва това, родителите за композиция не мислят, а на детето тя не е интересна.

Да посъветвам тук мога едно. Купете книжката на Лапин "Фотография как" и внимателно я прочетете три пъти. Тя няма да ви научи на нищо, но можете да разберете как работят някои неща. А ако ви провърви, ще задвижите покрития с прорастнал мъх и лишеи механизъм на възприятие на хармонията и композицията.

Не чувствайки композицията е невъзможно да построите кадър. Безкрайно много са начините за неправилно построяване. Вероятността да налучкате правилното е пренебрежимо малка.

Усещайки композицията, ние преставаме да мислим за нея и построяваме правилния кадър интуитивно.

 

4.6. Цветно или черно-бяло

Получило се е така, че предмет на колекциониране е основно черно-бялата фотография., а за редакционно използоване по-търсена е цветната. Така че, ако вие разбирате защо снимате, то този въпрос отпада от самосебе си. Ако не разбирате, то може да се снима това, което ви харесва

Ще се огранича само с една забележка. Едновременно цветно и черно-бяло огромното болшинство фотографи (и аз в това число) не могат да снимат добре. Доколкото сюжетите за цветно и ч.б. възпроизвеждане са много различни, а човешкия мозък е несъвършен. Необходимо е дълго време за превключване, ако изобщо е възможно.

 

4.7. Фон

Прегледайте своите макрофотографиии. Фонът заема от 20 до 80% от кадъра. С него трябва да се занимаем толкова усърдно и внимателно, колкото и с главния обект. Иначе фотографията няма да се получи.

Под "занимаване" разбирам следното:

- контрол над bokeh (степента и особеностите на дефокуса)

- регулиране на яркостта му

- промяна на формата и на размера на значимине детайли и т.н.

 

5. Оборудване

Всички съвременни фотографски издания са задръстени от информация за това. С какво, в края на краищата да снимаме. Настоящото издание не е изключение. Очевидно, това е крайно необходима информация. Въпреки че, от моя гледна точка е напълно безполезна. Когато фотографът разбере "Какво?" и "Защо?" снима, то въпросът "С какво?" би станал актуален.

Нищо принципно ново в последните 20 години в технологиите на фотографския процес не се е появило. Както са снимали нашите предшественици, така го правим и ние. Само отпечатването на снимките се е опростило в ущърб на качеството и се е появила възможност за обработка на изображението в цифров вид.

Спектърът от оборудване за макрофотография е много разнообразен. Всяка голяма фирма, произвеждаща фотографска техника за времето на своята дейност е пуснала в продажба повече от сто модела механични и оптични продукти, призвани да бъдат полезни при снимането на малки обекти. Цялото това оборудване може да е напълно удобно, но по полученото на изхода изображение човечеството не е измислило нищо по-добро от разработените още в началото на миналия век карданни камери. Те са грамадни, работата с тях изисква търпение, плаката струва скъпо, но ако фотографът се стреми към идеалното качество, те нямат алтернатива. Съвсем не е задължително да се сдобиете със Sinar, е достатъчна екзотична довоенна "раскладушка" с разтегателен мех за 50-100$ и два-три старинни обектива. Отпечатъците или скановете от плаки 9х12 или 18х24 см днес са еталон за качество по отношение на детайлност и цвето- и предаване на тоновете.

Но основната маса от читатели са обикновени съвременни хора, за които не е важно как е по-добре, а как е по-просто. Затова темата за използването на карданни камери ние ще оставим във висящо положение.

 

5.1. Техническо качество

Общ технически критерий за качеството е резкостта (остротата), но не тази, постигната с филтъра на Фотошоп, а микроконтраста и детайла. Те зависят от особеностите на матрицата или размера и техническите халактеристики на филма, а също така и от оптиката. Като следствие възникват ограничения в размера при печат.

 

 
За редакционно използване (книги, списания) използването на ДЛСР 6 или 12 МП в голяма част от случаите е неразличимо. Но 12 мегапикселовата картина може да се кадрира.
За календари формат А3 и повече годни са единствено среднен или голямоформатен кадър. С 35 мм. филм понякога се получават горе-долу календари А3 формат, а с 6-8 мегапикселови камери има проблеми с липсата на пластика.
Най-добре е цветните авторски отпечатки да се правят от цветен негатив по класическия начин (тъмна стая, увеличител и т.н.). Богатството от полутонове в този случай ще бъде по голямо, отколкото при печат от негатив, диапозитив или матрица на цифрова машина или принтер. Директния печат диапозитив на материали Ilford е още по-добър, но в Русия с него никой не се занимава на практика.
Черно-бялата фотография е твърде обширна тема. В тази статия ние ще я игнорираме.
 
5.2. Производителност
В последно време при заниманията си с макрофотография аз използвам три камери: Canon 10D, Pentax 67II и древна карданна камера с формат 13х18см.
Средно, за 8 часа работа в гората, в периода пролет-есен и при наличие на благоприятни синоптични условия аз заснемам следния брой качествени (такива, които гарантирано ще се продадат) фотографии:
 
ФОРМАТ
БРОЙ СНИМКИ
13Х18 см.
1 - 3
6Х7 см.
3 - 5
цифров
5 - 20

 Ако фотографът се занимава с макрофотографията на ниво хоби или не умее да създава изображения с календарна стилистика, по-изгодно е да се използва цифрова камера. Ако създаването на фотографии е работа за него, то по-изгодно е да се използва средноформатна техника и да снима само календарни сюжети. Аритметиката тук е много проста:

Диапозитив 6х7 може да бъде използван както за публикациа в списание (10-80$ за еднократна публикация), така и за календари, плакати и оформяне на интериор (100-400$ за еднократно използване). А цифровите снимки се търсят единствено за списания с естественонаучна тематика и много рядко за илюстровани книги. В Русия пазарът е много ограничен.
За да бъдете комерсиален фотограф, който не работи по  поръчка, а продава готови снимки чрез фотосток е необходимо да имате архив. За архив (набор от фотоизображения, представляващ интерес на фотографския пазар), може да се приеме набор от няколко относително пълни тематически селекции, включващи над 1000 качествени снимки. Лесно може да се пресметне, че при производителност 1 снимка дневно създаването на архива ще отнеме 1000 дни. Стойността на изразходваните материали при работа с формат 6х7 (ако се отчита и техническия брак) ще бъде  10000$.
Тъжни цифри. Да загубиш десетки години и куп пари за създаване на архив, след което за някакво време да го изплатиш и някъде в светлото бъдеще да започнеш да печелиш от него - това е перспектива за патологични оптимисти и фанатици.
2005 (с) Дмитрий Константинов, снимки автора
0
0
0
s2sdefault
  • СКОРОСТ И ДИАФРАГМА В МАКРОФОТОГРАФИЯТА

    Обект на макроснимка може да бъде всеки предмет от окръжаващата среда - от снежинките до върха на химикалката.

    Прочети още...  
  • ФОКУСИРОВЪЧНИ РЕЛСИ

    Фокусировъчните релси (Макрорелси, макрошейна, Focusing Rail) се поставят между главата на статива и фотоапарата и позволяват при фокусиране да се движи камерата, а не както при обичайното фокусиране - чрез въртене на гривната на фокуса. При снимане с фиксиран мащаб това е единственият начин на фокусиране.

    Прочети още...  
  • МАКРОФОТОСНИМКА: ПРИСПОСОБЛЕНИЯ ЗА ОГЛЕДАЛНО-РЕФЛЕКСЕН ФОТОАПАРАТ

    Втората статия от замисления цикъл от статии за макрофотографията. В първата статия Съвети за макроловците, предлагам няколко съвета към любителите на макролова на безгръбначни

    Прочети още...  
  • УВЕЛИЧЕНИЕ. МАЩАБ

     

    Някои начинаещи фотографи бъркат термините "увеличение", "мащаб" и снимка в естествен размер.

    Прочети още...  
  • МАКРООБЕКТИВ

    Макрообективът е най-подходящия избор за макрофотография, т.е. с него се постига най-добрия резултат. Конструиран специално за макрофотография, с по-висока резолюция и значително "по-остър" от нормалните си събратя.

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.