• РЕКЛАМНА ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ. СНИМАНЕ НА ГЛАНЦОВИ ОБЕКТИ

    Имиджова снимка на марката Skin Code

    Прочети още...  
  • МОНИТОРЪТ КАТО ФОН ЗА СНИМАНЕ НА ПРОДУКТОВА ФОТОГРАФИЯ


    Аз използвах като фон и източник на светлина ... PC монитор. Да, мониторът може да се използва успешно за снимане на малки обекти!
  • РЕКЛАМНА ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ. СНИМАНЕ НА МАТОВИ ОБЕКТИ

    Предметната фотография е един от най-актуалните и търсени жанрове на съвременния фотографски пазар.

    Тя намира широко приложение в сайтове, в Интернет магазини, списания, реклама, дизайн на опаковки, полиграфска продукция и др.

    Прочети още...  
  • РЕКЛАМНА ФОТОГРАФИЯ НА ПЛОД И МЛЯКО

    В този урок ще покажем процеса на снимане на класически рекламен дует: плод и мляко.

    Задачата на тази предметна снимка е в едър план да запечатаме момента,

    Прочети още...  
  • ПРОДУКТОВО ЗАСНЕМАНЕ НА ТЪКАНИ

    Било то ръчно плетиво или елитна коприна, обкръжени сме от тъкани. Днес ще разгледаме схеми , помагащи за заснемането им. Вашите приятели, занимаващи се с ръкоделие ще ви боготворят и ако наистина ви се получават добре, даже можете да си намерите фотоместенце в голяма компания, занимаваща се с текстил.

    Прочети още...

ПОЛЕВА МАКРОФОТОГРАФИЯ НА РАСТЕНИЯ: ТЕХНИКА НА СНИМАНЕ В ЕСТЕСТВЕНИ УСЛОВИЯ

В тази статия ще разкажа за техническите моменти и подхода към макрозаснемането на растения в дивата природа, които смятам за важни. Тази снимка от Лехмалахти пояснява как може да се снима макро в полеви условия.
Оборудване: фотоапарат Canon EOS 40D, дългофокусен макрообектив Sigma 150 mm f/2.8 Macro EX DG HSM, статив Manfrotto 190 XProB, сферична глава Manfrotto 488RC4, фокусировъчни релси Manfrotto 454, ъглов визьор Pentacon, кабелно дистанционно Canon TC80-N3, рефлектор Matin с алуминиев държач. В кадъра не попадат гумените ботуши, пинсетата и доброто настроение :)
Съдържание на статията:  фотоаппарат и обектив  –  тринога, стативна глава и фокусировъчни релси  –  ъглов визьор и кабелно дистанционно  –  аксесоари за работа със светлината  –  работа с фона: пинсети и ножица  – снимане на равнището на земята: философски и технически аспекти.
Фотоапарат: Canon EOS 40D. Класът огледално-рефлексен фотоапарат няма голямо значение. Главното е да има възможност за Mirror lock-up и желателно режим LiveView за точно ръчно фокусиране. Практически всички съвременни фотоапарати ги имат.
Кадрите са заснети с макрообективи Canon EF-S 60 mm f/2.8 Macro USM (1,2) и Sigma 150 mm f/2.8 Macro EX DG HSM (3). При снимането на растения може свободно да се избира какъв макрообектив да се използва.  За снимането на насекоми е по-добре да се вземе дългофокусна оптика с по-голям работен отрязък, за да не се безпокои животното.
На снимките: цвят на мразовец, Crocus autumnale (ISO 100, f/5, 1.3", 60 mm); цвят на лале (ISO 100, f/11, 2", 60 mm); пеперуда от сем. Heliconidae (ISO 500, f/5.6, 1/30", 150 mm).
Макрообектив: Sigma 150 mm f/2.8 Macro EX DG HSM. Един от най-успешните макрообективи за цената си. До този момент не съм открил недостатъци.
Бидейки дългофокусен обектив, Sigma 150 mm позволява да се създаде красив ефектно размит фон и има достатъчен работен отрязък, за да не плаши насекомите. Обективът има гнездо за статив, което е много удобно при снимане: лесно се сменя формата на кадъра от хоризонтален на вертикален, без да се откъсваме от сюжета. Центъра на кадъра след завъртането остава на съжото място, което не се случва, ако на статива е закрепен самия фотоапарат.
Струва ми се, че за някои сюжети обаче подхожда повече обектив като Canon EF-S 60 mm f/2.8 Macro USM. Това също е много добър обектив, особено за начинаещите в макрото. Зрителният му ъгъл е пи голям, отколкото при Sigma 150 mm. и почти съвпада със зрителния ъгъл на човешките очи. Затова снимките, заснети с него изглеждат по-естествени и близки, както ако зрителят се е отпуснал на колене и разглежда обекта отблизо.
Може да ви се стори, че за снимането на флора е нужен само макрообектив. Понякога обаче ултраширокоъгълният обектив е подходящ, за да се покаже растението в контекста на екосистемата.
На снимката: камнеломка Saxifraga на фона на планините Кукисвумчор (ISO 100, f/9, 1/200", 15 mm); цъфтене на планински божур в Стенках-Изгорьях, резерват Белогорье (ISO 200, f/9, 1/50", 11 mm).
Техника: Canon EOS 40D, Canon EF-S 10-22 mm f/2.5-4.5 USM, статив, ъглов визьор, дистанционно управление.
Статив: Manfrotto 190XProB. Устойчив алуминиев професионален статив, при това достатъчно лек. Краката му се движат под различни ъгли спрямо повърхността на земята, така, че може да се постави на всякакъв терен. Централната колона се завърта хоризонтално и изнася фотоапарата встрани. Това е полезно при снимане на нивото на земята. Стативът има и недостатъци: с времето механизмът за закрепване на централната колона се разхлабва леко. Но въпреки това моделът е популярен и още се произвежда.
Глава за статив: Manfrotto 488RC4 (сферична). Има товароносимост 8 кг, което е достатъчно за макрофотография. Триосните глави не ми харесват: ръкохватките стърчат на всички страни, а мозъкът е зает с това, коя от трите да завъртим вместо да работи над композицията. Със сферичната всичко е по-лесно: освобождава се винта, променя се положението на камерата и се затяга отново. Manfrotto 488 не е най-добрата, ако имате възможност си струва да си вземете Markins M20.
В макрофотографията композицията и смисловите акценти в кадъра силно зависят от мащаба и разстоянието от обектива до обекта. Сравнете двата кадър с един и същ мащаб, заснети от един и същ ракурс. Свободната промяна на разстоянието да обекта е възможно с помощта на фокусировочни релси. На снимката: Trientalis europaea (ISO 250, f/3.5, 1/40", 150 mm).
Фокусировъчни релси: Manfrotto 454 Micro Positioning Plate. Необходими са за прецизна промяна на на разстоянието до обекта (т.е. мащаба), запазвайки гледната точка. В макро-то композицията може да се промени кардинално с придвиждане на камерата само с няколко мм. от или към обекта. И отново, тези релси не са идеални. Неудобството е, че винтовете, регулиращи движението на релсите са разположени в краищата на конструкцията. По-разумно са устроени релсите Novoflex: там винтовете са странично.
Ъглов визьор: Pentacon/Praktica. Нужен е за снимане на нивото на земята. Разбирасе, че може да се снима и лежешком (то така и трябва), но понякога не се получава (блато), където цялото лице ще е в кал. Има ъглов визьор от Canon, който даже има възможност за смяна на мащаба. Но това не е удобно при фокусирането (с помощта на LiveView е по-точно). Визьорът Pentacon е проектиран за 35 мм филмови тела, но след ъпгрейд с пила и и клещи прекрасно залепна и на Canon EOS 40D, и на пълнокадровия 5D MarkII. Достойнствата му са солидната сглобка в метален корпус и по-голяма светлосила. Разбира се ъгловият визьор се върти около оста си на 180° за вертикални или наклонени снимки.
Дистанционен спусък: Canon TC80-N3. Подходящи са както фирмени дистанционни спусъци, така и всеки Noname brand. Тук всичко е просто: на дистанционното управление има спусков бутон и програмируем във всевъзможни режими таймер.
Първият е полезен при снимане от статив: във възторга от появата на дългоочакваната пеперуда в кадъра вие няма да провалите кадъра, припряно натискайки спусъка на фотоапарата. За разлика от всички безжични дистанционни, кабелното дистанционно управление работи мигновено (със скоростта на светлината), но радиусът му на действие е ограничен от дължината на кабела. Докато вие чакате 2 сек с радиодистанционното, в кадъра могат да се случат множество събития, започвайки от разфокусиране заради въздушни течения и завършвайки с отлитането на вашият крилат обект. При снимане с Mirror lock-up е удобно да се подготви кадъра, изчаквайки благоприятна ситуация, гледайки над обектива и моментално заснемане на рязка снимка при първа възможност.
Освен това, някои кабелни дистанционни управления имат режим на снимане с контролиран интервал, брой кадри, интервал преди снимане и скорост. Фотоапаратът дава възможност да се задават скорости със стъпка 1/3 E.V. до 30 сек. Всички по-ниски скорости се снимат в режим Bulb, в който трябва или през цялото време да натискате спусъка с пръст или да зададете продължителността на експонацията чрез дистанционното. Всичките четири режима могат да се комбинират както ви е удобно. Например да зададете изчакване два часа и да легнете да спите, а в това време фотоапаратът да снима за вас звездното небе с половинчасова експонация. Въпреки, че тези опции са полезни на първо място за пейзажистите, за снимане на макро е подходящ режим на снимане през определен интервал.
Използването на разсейвател в ярки слънчеви дни позволява да се получи сочна картина с висока цветна наситеност без рязки сенки и преосветени участъци. На снимката: росянка, Drosera rotundifolia.
Техника: Canon EOS 40D, Sigma 150 mm f/2.8 Macro EX DG HSM, статив, макрорелси, дифузьор, рефлектор, дистанционно (ISO 250, f/10, 1/80").
Аксесоари: отражатели и разсейватели. Необходими са за работа със светлината. Рефлекторът се използва за подсветка на затъмнени участъци от обекта с отразена светлина. В началото имах супербюджетен самоделен отражател — ламинирана "палачинка" от бяла хартия и станиол. После си купих по-удобен бял/сребрист рефлектор Matin. Може да се използват и златисти, но те често дават твърде топъл оттенък. За да не се държи с ръка, аз направих специален държач от косо срязана алуминиева тръбичка със закрепен към нея канцеларска щипка за закрепване на лист хартия.
Дифузьорът е необходим да се намали и разсее ярката дневна слънчева светлина. Получава се ефект като от осветлнеие със софтбокс. На ярко слънце с разсейвател могат да се правят снимки с висока наситеност на цветовете и едновременно с меко осветление.
Работа с фона: пинсета и ножица. За да се получи красив фон на снимката не е достатъчен дългофокусен макрообектив. Трябва да се подбере гледната точка, задния и предния план, които при размиването ще дадат приятна картина. Нарушаващите хармонията на фона елементи може да се отстранят, изскубвайки ги с пинсетата и срязвайки с ножичката.
Снимайки растения от нивото на земята, Вие свободно можете да интерпретирате сюжета и да правите аналогии между макросвета и света, съразмерен с хората. Формата на лишаите и мъховете напомня на дървета, палми, а техните струпвания на гора. На снимката: макропейзаж с мъх кукувича прежда и лишей Stereocaulon.
Техника: Canon EOS 40D, Sigma 150 mm f/2.8 Macro EX DG HSM, статив, макрорелси, разсейвател, отражател, дистанционно (ISO 100, f/4, 1/80").
Снимане на нивото на земята
Философски аспект: равенство или снизхождение?
Неголемите размери на объктите дават на фотографа свобода в избора на гледна точка. Как помните росянката? Малко лепкаво нещо с червен цвят и неразбираема форма? А лишеите — невзрачен сив покров или истински миниатюрни дебри? Всичко зависи от взаимоотношенията ви с малкото същество. Ако слезете до неговия ръст, сядайки върху нещо или лягайки на земята ще видите света от различна гледна точка — от позицията на интересните за вас растения или животни. Поставяйки се на мястото на макрообектите, разкривайки пространството на тяхната размерност, вие провокирате зрителя да съпреживее вашия сюжет и да и открие неведомия за него свят.
Защо детските снимки, направени от родителите са така еднообразни? Отметната глава на детето в едър план, ръцете и краката се смаляват и изчезват някъде надолу. Същата причина: просто родителят е бил мързелив да измисли нещо различно, а още повече да застане на колене.
Снимайки отгоре (2), вие не можете да отдалечите задния план повече от равнището на земята, затова разстоянието от фокусната равнина до обектите на фона x е малко или много постоянно. При снима от нивото на земята (1) фотографът може да отстрани пречещите елементи извън фокус или да ги отдалечи на по-голямо разстояние (2).
Технически аспекти: ракурс и фон
Снимайки растенията отгоре, фотографът е ограничен в избора на фон. Фон стават листата на съседните растения, голата земя или (най-лошото) преплетените светли стъбла и листа на миналогодишната трева. Всичо това е близо до фокусната равнина и не се размива в достатъчна степен. Снимайки от равнището на земята може по-свободно да се работи с предния и задния план на произволно разстояние от обекта. В общия случай така се получава по-интересен кадър с красив еднороден фон. Тъй като растенията обичайно растат нагоре, снимайки от нивото на земята може да се направи акцент върху вертикалните структури: стъблата на растенията, лишеите, пънчетата на гъбите. Не е необходимо напълно да се отхвърля снимането отгоре — това е отличен способ да се запечата декор от мъхове и лишеи. Снимането отгоре е подходяща техника за текстури на почвата и камъните.
На снимката: мъх Hylocomium splendens (ISO 250, f/10, 1/20", 150 mm) и лишеи върху гранит в Карелия (ISO 200, f/7.1, 1/30", 35 mm).
2011 © Григорий ПОЖВАНОВ
0
0
0
s2sdefault
  • ЛОВЪТ НА ГАДА

    Дмитрий Константинов
    Дълго встъпление . Бърз курс по техника на безопасност . Гекон токи . Габонска усойница . Папуански гигантски гущер . Плетевидка . Кайманов гущер  . Гладкочел кайман .  Червеноопашата медянка . Зелена игуана . Заключение
  • ОБЪРНАТ ОБЕКТИВ

      

    Макроадаптер

    Позволява скрепване на два обектива (coupling), един, поставен на фотоапарата и втори, обърнат с челната си леща към неговата челна леща. Обърнатият обектив на практика изпълнява ролята на проксарна леща или макроконвертор.

    Прочети още...  
  • МАКРОФОТОСНИМКА: ПРИСПОСОБЛЕНИЯ ЗА ОГЛЕДАЛНО-РЕФЛЕКСЕН ФОТОАПАРАТ

    Втората статия от замисления цикъл от статии за макрофотографията. В първата статия Съвети за макроловците, предлагам няколко съвета към любителите на макролова на безгръбначни

    Прочети още...  
  • СУПЕРМАКРО

    Между многото жанрове във фотографията особено място заема фотографирането на малки обекти в едър план.

    Прочети още...  
  • ПОДГОТОВКА НА СНИМКАТА ЗА ПУБЛИКУВАНЕ

    В последно време достатъчно често забелязвям изказвания от типа "Никакъв Фотошоп".

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.