• 8 ГРЕШКИ ПРИ ОБРАБОТКАТА НА ПРОДУКТОВИ СНИМКИ

    photo by Boris Matijasevic

    1. Недостатъчно бял фон.

    Ако сте избрали бял фон за снимката, то той трябва да бъде именно бял, а не сив. Ако искате сив фон, той трябва да е по-тъмен и най-добре с градиент.

    Прочети още...  
  • РЕКЛАМНА ФОТОГРАФИЯ НА ПЛОД И МЛЯКО

    В този урок ще покажем процеса на снимане на класически рекламен дует: плод и мляко.

    Задачата на тази предметна снимка е в едър план да запечатаме момента,

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #3. ФОТОАПАРАТ, ОБЕКТИВ И СТАТИВ В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    1. Изборът на фотоапарат за продуктова фотография е нееднозначен въпрос.  Мнозина използват висок клас компактни фотоапарати при снимане на дребни предмети заради възможността да визират на дисплея и заради по-дълбокото рязко изобразено пространство.

    Прочети още...  
  • ИЗБОР НА ФИЛТРИ ЗА СТУДИЙНА ПРОДУКТОВА ФОТОГРАФИЯ

    Тази статия продължава цикъла от уроци по рекламна фотография.

    Прочети още...  
  • РЕКЛАМНА ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ. СНИМАНЕ НА ГЛАНЦОВИ ОБЕКТИ

    Имиджова снимка на марката Skin Code

    Прочети още...

ФОТОГРАФИЯТА - СПОДЕЛЕН ОПИТ

Привет на всички, за които снимаческото изкуство не е просто щракане на кадри или пък въпросното щракане е просто началото на нещо по-голямо!

 Ако ти си професионален фотограф, то решението да прочетеш този пост не е едно от най-точните решения, които си взимал/а. :) Информацията тук е предимно за тези, които тепърва откриват и се отдават на страстта да запечатат на кадър всяко свое впечатление, емоция или спираща дъха гледка, сиреч - на фотографията. Материалът, както и всичко описано в него е само и единствено плод на опита на автора, като любител-фотограф. Нищо от описаното по-долу не бива да се тълкува, като общовалидно за всички случаи - то е просто споделени опит и знания от гледната точка на един ентусиаст. :)

Малко история :)

Ще пропусна времето отпреди дванадесет години, когато за първи път имах свой собствен фотоапарат (неговият капак трябва да се лепи с тиксо, за да не пада и за да не се осветява лентата) и ще се спра на 2007-ма, когато се сдобих с първата си цифрова фотокамера (един Кодак, тип "сапунерка", че дори и по форма приличаше на такава :). Като неук щракач тогава, за мен нямаше никакво значение как излиза снимката, важното беше просто да я покажа и на камерата, а тя от своя страна да я запомни. Камерата се оказа със собствено мнение, понеже много рядко получавах от нея като резултат това, което аз виждах в действителност. Не обръщах внимание тези й капризи и продължавах да си снимам. Всеки тук знае каква краста е в началото (и не само). Тогава представата ми за фотоапаратите с огледало беше, че те са... допотопни. :D Изкарах около година и нещо със сапунерката, когато се случи нещо (направо, като в криминален роман :). При едно преминаване на Калафат-Видин, в посока БГ, някак си усетих, че малко преди ферибота ми липсва сапунерката, а преди това си снимах с нея... Някъде из Румъния се е търкулнала. :D След известно време се усетих, че това си е реална причина да се поогледам за ново фото. Добре, че имах двама колеги (състуденти), които бяха по-навътре в материала и ми дадоха тема за размисъл; разбрах за огледално-рефлексните фотоапарати, за това, че имат по-големи сензори, от което автоматично следва, че нивата на шум са значително по-ниски от сапунерковите и съответно вадят по-добри снимки. И всъщност това беше нещото, което ме насочи към DSLR фотоапарат, понеже ми беше омръзнало Кодак-а да криви или изнасилва (с извинение за израза пред подрастващата аудитория) цветовете, а не можех да променя това нещо. След по-малко от година от загубата на сапунерката се сдобих със сегашното си фото - Nikon D40, закупен от... фото-форум-ския базар. :))) Не се мина много време от закупуването и се започнаха перипетите по разучаването и ползуването му, заедно със заобикалящото го снаряжение, което включваше от начало само един статив...

Китов обектив

Китака за D40 е 18-55 мм и е с пластмасов захват за тялото (за тези, които не знаят). Два месеца след закупуването на фотото, си бях събрал и пари за туристическа раница, че дори си я бях поръчал, а на всичкото отгоре и беше дошла. Та, същата вечер я напълних с разни неща, за да се изпълни обема й и да се снимам да видя как изглежждам с нея. Сложих фотото на статива, но той както е крайно разпънат, ми се стори доста ниско, за снимката и затова му прибрах леко краката, за да е с няколко сантиметра по-високо (акъл море, патки пасе) и както бях с раницата, обърнах се да мина покрай статива и да застана в поза за снимане и в този момчент чух един странен звук, последван от друг, който ме накара да изтръпна. Обърнах се и видях сърцераздирателна гледка - обективът се търкаля по земята, а на дисплея мига надпис: F -- (Lens not attached). Бях направо съкрушен! Така дългоочакваното фото да ме радва само два месеца. Държах в ръцете си тялото и обектива и се опитвах да ги сглобя, като преди това не го бях правил - само на теория знаех как става. Два от трите държача на обектива бяха счупени. Като го слагах трябваше да го притискам с ръка към тялото за да има контакт с него (електрическите контакти). Това донякъде ме успокои - пак беше използуваем, дори и с влошена функционалност. На следващия ден "случайно" намерих отчупените държачи и в мен блесна гениална идея (открих топлата вода от студеното кранче :) - нищо нямаше да загубя ако опитам да ги залепя. Два дена по-късно, вече сдобил се със секундно лепило, си устроих една мини лаборатория, която се съставляваше от един стол, като работна маса, вестник за постелка и едно "стерилизиращо" средство - духалка, закупена заедно със статива. Също и една пинсета, за да наместя точно малките държачи към обектива. Залепих ги и оставих за най-сигурно лепилото да "захване" за няколко часа. После обилно обдухах (продухах, издухах, въобще голямо духане падна, чак ми омаля ръката :) тялото и обектива, за да премахна предполагаемия, а и видимия прах и дойде моментът на истината - сложих обектива и подскочих до тавана (от радост, разбира се :). И досега този комплект обектив и тяло си стрелят, като пушка. :)))

Съвет 0:
Когато ви се счупи обективът, не изхвърляйте частите, може би все още има живот в него!

Съвет 1:
Още нещо за обектива - ако автофокусът не ще да захапе, но дава признаци, че има такова желание, то в някои случаи е достатъчно да се завърти малко с ръка, колкото позволява заключения фокус; в такъв случай автофокусът сработва, поне при мен.

Статив

Май се казва Digipod - компактен, лек и... чуплив :) Не се мина много време от използуването му и първото нещо от него, което сдаде багажа беше натягащия механизъм за удължаващата тръба. След известно експериментиране с най-различни (малко или много безполезни) идеи за фиксване на проблема, инженерната ми мисъл си каза думата - прерових си частите от едно старо конструкторче и си избрах една метална пластинка, която трябваше да жертвам, за да имам пак напълно функциониращ статив (или триножник - кой както предпочита) - целта оправдаваше средствата. :D Резултатът беше следният:

Следващия проблем с този статив се прояви по време на опитите ми да снимам малки рекички, ручейчета (в планината). На някои от снимките се налагаше да нагазвам във водата, като същото се отнасяше и за статива. По това време най-горните щипки за стягане на разпънатите крака бяха започнали да се разхлабват и при повдигане на разпънатия статив, те самоволно си се откачаха и започваха да се люлеят. Така паднаха някъде две от пластмасовите подложки на щипките, които все пак помагаха статива да се държи прав. На няколко пъти фотото щеше да цопне във водата, ама найсе - не успя. :) На място с подръчни материали (камъчета, клечки) закрепих положението, колкото да не е без нищо, но това не можеше да продължава така. Рано беше да зарязвам статива - все още вярвах, че има какво да преживея с него. Канструкторът пак си каза думата. Две метални пластинки, едни клещи, малко черно тиксо (за изолации) и едно менгеме бяха достатъчни за да се реши проблемът:

Третият (и надявам се последен) проблем беше, че си загубих приставката на статива, която се закрепя за камерата и служи за монтиране към него (статива). Това беше вече наистина сериозен проблем, тъй като стативът ставаше неизползуваем. Но оптимистичното мислене помага! Някои от Вас знаят, че винт с резба за фото доста трудно се намира, а като се намери струва сериозна сума. Затова на помощ дойде... (следва продължение)

Съвет 2: Ако ви трябва винт за фото - поогледайте някой стар вентилатор (от тия, дето стоят на един крак, с кръстачка отдолу и си въртят главата) - най-вероятно винтът който стяга корпуса му към металната тръба е с такава резба.

(продължение) ...един стар, счупен вентилатор. Разбира се "случайно" (синхронично) разбрах, че въпросният винт става за фотото. И пак с конструктора и още подръчни материали реших и този проблем:

Съвет (3 в 1 =) 3:
Каквото и да се случи със статива ви, не губете кураж, а развихрете въображението си - винаги помага!

Вградена светкавица

Някои от притежателите на Никон Д40 сигурно са изпитвали следния проблем - изведнъж (по необясними причини) вградената светкавица да спре да работи! Ето го и решението на проблема.

При мен нещата бяха обаче малко по-сложни. Обяснявам: Вече се бях захласнал по рефлексия на светлината от светкавица и понеже нямах възможност да си купя външна такава, обмислях всякакви варианти, благодарение на които можех да получа приблизително подобен ефект, но за това - по-нататък. Един от (явно не най-добрите) планове, беше да пробвам дали няма да мога да завъртя ооооще малко вградената светкавица да гледа нагоре: Хванах я отдясно (където е спусъка)... (следва...)

Съвет 4:
По никакъв начин не се опитвайте да вадите светкавицата (вградената) на вашия Никон, освен ако нямате съответните познания, понеже може да си навлечета само неприятности !!!

(...продължение) ...и се опитах да я разкача. Чу се един звук, който с човешка реч може да се опише с: "Пук". Преглътнах тежко и опитах да снимам с отворена светкавица - снимката се получи, но светкавицата не сработи... По всичко си личеше, че трябва да събирам пари за външна светкавица, но от друга страна не ме напускаше мисълта, че мога да си поправя светкавицата, без да давам фотото на сервиз. Купи едни китайски мини-отвертки и отворих светкавицата, както беше указано в клипа по-горе. Ситуацията беше сходна, с малката разлика, че при моето "Пук" не само е паднала металната пластинка, а пластмасовото щифтче, което я държи се е откачило от самата светкавица и се е скрило. Какво ли не пробвах да го извадя и закрепя - без резултат. След много обмисляния, оглеждания и пъхане на разни неща, с цел да заместят щифтчето, най-накрая се намери и решението*: клечка за зъби! :) Срязана наполовина и леко сцепена в началото, за да може да се обвие едната половина с малка контактна пластинка и да случи за контакт на оригиналните пластинки (които от много огъване се счупиха и трябваше да бъдат запоявани други). На няколко пъти вадих и слагах клечката за зъби, като един от пътите нящо заяде и я дръпнах по-силно. Помислих си, че съм скъсал някоя жичка, но след като си поразгледах (и подърпах), реших, че всичко е ОК. В резултат: вече имах работеща светкавица и бях много доволен от майсторлъка си (да предефинирам длъжностната характеристика на клечките за зъби). (следва про...)

Съвет 5:
Обърнете внимание, че в клипа се споменава да не се пипат изводите на светкавицата!!! Аз не бях обърнал внимание на това, но го усетих - удря ток (не много, но е неприятно)...

(...дължение) На следващия ден (хубав, слънчев) извадих фотото и реших да щракна един, два кадъра. Както обикновено, си бях на режим А, но експонацията беше прекалено дълга. Поогледах настройките - всичко си беше както му е редно. Снимах пак - същата работа. След още няколко кадъра се сетих за минало-дневанта ми интервенция с клечката за зъби в светкавицата - явно наистина съм скъсал някоя жичка. И досега си го имам тоя проблем - за да работи на нормална експонация (A, S), трябва да стои на -5 EV.

Съвет 6:
Не се правете на майстори, ако не разбирате - проблемите могат да се разрастнат.

Дистанционно управление

Ето го и последния проблем с фототехниката. Заедно със статива си купих и едно дистанционно управление, което се водеше универсално и струваше цели 17 лв.!!! Пробвах го на място - работеше. Прибрах се в къщи - не работеше. Помислих си, че е от батерията и всех нова. Но уви... Мина се известно време и след още някой и друг опит се установи, че за да работи това достанционно или по-точно, за да работи единствения бутон, който ми трябва, беше необходимо да вкарам яко пръста си в него, за да се получи добър контакт. От една страна работеше, от друга - нямах желание да го ползувам за фитнес на палеца и ето - дойде компромисното решение: Отворих дистанцията, махнах гумената част и запоих две жички на платката, където бяха контактите на бутона, който ми трябва. Изкарах ги на корписа и ги фиксирах с черно тиксо, като за пружинираща част на симулиран бутон, сложих част от стара дебитна карта - при натискането й до самия корпус на дистанционното се правеше контакт между двете жички и дистанционното вече работеше! :)))

Съвет 7:
Не си взимайте евтини дистанционни, още повече, ако са с гумени бутони - по-добре се огледайте за нещо... китайско (вж. по-долу). :p

Купуването на сериозна фототехника изисква сериозно олекване на джоба. За любителската - пак е много, особено ако става въпрос за студент (любител-фотограф). На помощ тук идват китайските електронни магазини и ebay. За закупуване и от двете места е нужна регистрация в paypal.

Съвет 8:
Ако сте решили да си правите регистрация в paypal с цел да пазарувате от горепосочените места, това което мога да ви предложа, като вариант е ПИБ (Първа инвестиционна банка), понеже с дебитната карта Visa от там, регистрацията на картата в paypal и плащането на стоката стават на момента, тъй като ако пожелаете, от ПИБ могат да ви направят акаунт в my.fibank.bg, откъдето можете да си гледате транзакциите, където и ще видите верификационния код за paypal.

Ето другите китайски (и некитайски) неща, опитът с които мога да споделя:

Филтри

От ebay може да се намерят интересни предложения за филтри. Моят избор се сведе до следните два:
- ND4;
- Gradual
ND4 е идеален за снимане на "замазана" течаща вода и не само - просто се свива блендата на минимум и се слага филтъра. При слънчево време в гориста местност и при бленда f22, с филтъра може да се достигне експонация от порядъка на 2 - 6 сек., което в известна степен е достатъчно да се "замаже" течащата вода.

Градиентния е добър за пейзажи в слънчев ден, където половината от снимката е заета с небето, например. :)

Дистанционно

Не е необходимо да давате 17 лв за смотани универсални дистанционни или пък луди пари за оригинално никонско; същата работа може да свърши и дистанционно Yongnuo, купено от Dealextreme за 4.60 лв (сега може и да е по-евтино :)

Дифузер на светкавицата

В три цвята - бяло, циньо и оранжево (Focalprice). Донякъде смекчава резките сенки, които оставя директната светкавица. С оранжевата и синята приставки може да се променя цветната температура в съответствие с цвета на приставката.

Малък статив

...с меки крака - не се препоръчва за леки SLR камери от сорта на D40 с китов обектив - изискват се усилия да се разпънат краката така, че да не забие обектив в масата (земята, стола или където е сложен).

Макро цилиндри

Купени от ebay, но могат да се намерят за същата цена и в Dealextreme (~ 10 лв).

Външна светкавица

YN460 Classic (BVI Photo Video) - може да се намери и по-евтина YN в Dealextreme, но гаранцията от BVI Photo Video е цели 2 години! А и обслужването е супер коректно и светкавично! Светкавицата е идеална за подсветка на макро снимки и то при скорост 1/4000 (ако е на максимална мощност, разбира се)! Други опити - по-нататък.

Светеща пръчка

Вж. по-долу в секция Light Painting

:)))

За тези, които не са запознати със следните техники, вероятно ще е интересно да прочетат и тях:

Панорами

Да се правят панорами е лесно! Да, лесно е! Стига да се спазват някои правила:
- Всеки кадър да захваща поне 1/3 от предходния, за да се осигури по-добро съвпадение;
- Нодалната точка да е неподвижна или ако се правят кадрите на ръка - да се отмества на минимални разстояния, за да няма паралакс на близкостоящи обекти;
- Програмата за слепване да е поне с възможностите на Hugin;
- Ръчен фокус;
- Ръчна настройка на скоростта и блендата, за да се предпази от нежелано разминаване на EV;
- Хубаво е да се обръща камерата вертикално, за да захваща по-голям ъгъл по хоризонтал.

Един специален вид панорами се наричат "Tiny planet" или "Planet panorama". Тя представлява стереографична проекция на 360 градусов изглед по хоризонтал. Такава панорама се прави най-бързо с 4-6 кадъра от обектив "рибешко око". За китовия обектив на D40 кадрите са около 40.
Панорама на центъра на Карлово:

Рефлексия на светлината от светкавица

Преди да счупя вградената светкавица, имах доста опити с нея, относно това как да пренасоча светлината й, за да може тя да рефлектира в тавана и да падне надолу, като естествена светлина. И като резултат, имам две джаджи, една от които всеки може сам да си направи с малко изчисления "едно към гьотере":

Втората е по-специална заради това, че основната част от нея представлява някакъв рефлектор от стара копирна машина. Не съм я правил аз, а един майстор на извайването на фигурки от дърво и метал. Необходимостта от нея възникна в резултат на това, че няма как да сгъвам първата и да я нося със себе си, а и като изработка тя не е достатъчно полу-професионално изглеждаща, за да съответствува на фотото. А за втората джаджа (рефлектор) дори ме попитаха дали това не е аксесоар към фотото.

Ето и пример какво прави такъв рефлектор (първият от посочените) в напълно тъмна стая:

Light Painting (Рисуване със Светлина)

За да рисувате със Светлина е необходимо да имате източник на светлина с по-голям интензитет и с автономно захранване. Ако сте на ти с електрониката, няма проблем да си направите такива. :) Аз си купих за около 2.50 лв една джаджа от Dealextreme. Трябва да имате достатъчно пространство да ръкомахате, подскачате и пр., а останалото е до развинтване бушоните на фантазията. :) Ето един семпъл пример със светлинната четка:

Умножаваща фотография

За незапознатите може да звучи малко абстрактно. :) Разковничето се крие в това, че няколко снимки се манипулират с програма за обработка на растерна графика - например ГИМП или пък пхотоШоп.
Тук авторът се мота, докато си оправя палатката:

Не се сещам за друго, но се надявам инфото ми да е било полезно за някого. :)))

Поздрави и приятно снимане!

П.П. Специални благодарности на един пътешественик-авантюрист, който при велопътешествие в близкия (юго-) изток се раздели с фотото си - Никон Д40, закупен пак от... фотофорум - той ми даде резервната си батерия и сега фотото ми е "онлайн" 24/7! :))) се определи нужно ли ви е това. С други думи, от какво се страхувате: от насилие, или от ненужна усмивка в камерата. Всеки отговор предполага своя стратегия. Ако ви е страх, че ще ви набият, крийте се само тогава, когато опасността е очевидна. Ако не искате усмивка, не реагирайте на тях: представете си, че все едно ви няма. Важно е да се помни, че ако не ви забелязват изобщо, вие също може да не забележите нещо. Макар, че в едни случай незабележимостта ограничава, понякога именно тя е по-малкото зло, а в определени случаи - сериозно оръжие.

2011 © graveo

0
0
0
s2sdefault
  • МАГИЧНИЯТ ДЕКОР

    Веднъж, снимайки насекоми изведнъж осъзнах, че те живеят в съвсем друг свят. Живеят заедно с нас, около нас, но светът им е съвсем различен.

    Прочети още...  
  • МАКРОПРЪСТЕНИ

    Използването на макропръстени е друг метод за превръщане на обикновен обектив в макрообектив.

    Прочети още...  
  • СВЕТОДИОДНО РИНГОВО ОСВЕТЛЕНИЕ

    Сравнително евтина алтернатива на макроринговата светкавица. В повечето случаи прилича досущ на нея, като захранващият блок се закрепва към гнездото на светкавицата на тялото на фотоапарата.

    Прочети още...  
  • СЪВЕТИ КЪМ МАКРОЛОВЦИТЕ

    1. Подготовка за макрофотолов
    2. Тръгваме на лов
    3. Къде да снимаме?
    4. Кого да снимаме?
    5. Кога да снимаме?
    6. С какво да снимаме?
    7. Защо снимките не са резки?
    8. Какви приспособления са необходими за макрофотография?
    9. Имам чудесни снимки, защо няма интерес към тях?
    10. Последни щрихи върху снимката. Подготовка за публикуване

    Прочети още...  
  • СУПЕРМАКРО

    Между многото жанрове във фотографията особено място заема фотографирането на малки обекти в едър план.

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.