• FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #6. СХЕМА НА ОСВЕТЛЕНИЕТО В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    Започвайки снимките огледайте изделието, отбележете особеностите и материалите.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #5. ИЗБОР НА ФОН В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    Като правило, клиентът сам определя на какъв фон ще се снима изделието. Но въпреки това е сте длъжни да го информирате, че предмет, заснет на бял фон трудно може да се мотнира на тъмен фон.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #2. ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТНОТО МЯСТО В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

     

    • Заблуда е, че предметната палатка е много удобна за снимане на голям брой предмети. Използването на палатка за продуктова фотография често не ускорява процеса, а го забавя, особено при смяна на изделията или гледната точка.
    • Прочети още...  
    • ЗАЩО Е НУЖНО ЗАСНЕМАНЕ НА СТОКИ ЗА КАТАЛОГ ИЛИ ИНТЕРНЕТ МАГАЗИН?

      Собствениците и управителите на интернет магазини знаят, че от това как е представена стоката зависят продажбите.

      Прочети още...  
    • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #3. ФОТОАПАРАТ, ОБЕКТИВ И СТАТИВ В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

      1. Изборът на фотоапарат за продуктова фотография е нееднозначен въпрос.  Мнозина използват висок клас компактни фотоапарати при снимане на дребни предмети заради възможността да визират на дисплея и заради по-дълбокото рязко изобразено пространство.

      Прочети още...

КОМПОЗИЦИЯ В НАТЮРМОРТА

© Frank\_BB

Като всеки друг жанр на фотографията, натюрмортът е невъзможен без композиция.

Още повече, натюрмортът е именно този жанр, където композицията играе първостепенна роля и изисква особено внимание от страна на фотограта.

Говорейки условно, композицията в натюрморта е хармонично съчетание и взаимодействие на обектите в кадъра. Посредством композицията може последователно да се покаже на зрителя всичко, което сте искали, са се създаде настроение, да се предаде идеята и даже да се разкаже история.
Композицията в натюрморта може условно да се раздели на няколко типа: геометрична, пространствена и цветова.

Геометрична композиция

Не е тайна, че всички обекти имат геометрична (или близка до геометричната) форма. Също така не е тайна, че за човека е характерно да асоциира всяка фигура с нещо характерно. Така например ъглите подсъзнателно се асоцират със стрелки. Когато дълго гледаме квадрат или правоъгълник, възниква усещане за стабилност (может би защото нашето подсъзнание дорисува устойчиво здание). А кръгът създава чувство за уют и успокоява. Трябва да се помни, че хоризонталните линии (лежащ човек) са по-спокойни от вертикалните (прав човек). Що се отнадя до диагоналите, то възходящите линии от долния ляв ъгъл към горния десен са „по-напрегнати“ от низходящите: четем отляво надясно и на погледа се налага да се катери по изображението, за да стигне до върха. Но в това се крие и определено чувство за победа, не е ли така?! Низходящите линии, идващи от горния ляв ъгъл до долния десен ъгъл, обратно, традиционно се асоциират със слабост, тъга и даже упадък.

© dgray\_xplane

© abend.stern

Тези малки хитрости може и е необходимо за се използват за конкретни цели, като концепцията и идеята на снимката.

Пространствено отделяне

© left-hand

Ако е необходимо да се отдели даден обект, давайки му главната роля в натюрморта, може да се ползва пространствената композиция. Например, главния обект да се постави на преден план, пред всички други. Или така да се разположи светлината, че водещият елемент да е осветен най-ярко. Може да се запали ароматна пръчица или да се издиша цигарен дим, създавайки въздушна перспектива, вниманието ще се акцентира върху предните обекти, защото задните ще потънат в романтична мъгла.

© clspeace

Може да се използват техническите аспекти при работа с фотокамерата: ако трябва един обект да се покаже детайлно, диафрагмата трябва да се затвори. Но ако предметът трябва да се отграничи, диафрагмата трябва да е максимално отворена. Не трябва да се пренебрегват възможностите на оптиката: на кадри, направени с широкоъгълен обектив предметите са силно изкривени и колкото по-близо до камерата е обектa, толкова по-голям ще изглежда на фона на останалите.

Цветова композиция

Ако се снима в ч/б, знанията за свойствата на цветовото въздействие няма да свършат работа. Но ако работата е планирана в цвят не бива да се игнорира тази сфера от изследванията. Обръщайки поглед към психологията на цвета, ще видим, че всеки цвят има своя смислова тежест. Топлите цветове (оранжево, жълто, червено, теракот) напомнят за лято, топло, слънце. Освен това от курса по живопис може да се научи, че такива обекти изглеждат визуално близко. Какво да кажем за студените цветове: синьо, зелено, розово, виолетово — тези цветове отдалечават леко обекта от зрителя и се асоциират като правило със зима, студ, вода.
Трябва да се помни и контраста, понякога е от полза, но често необмислени цветови съчетания отблъскват или изкривяват смисъла на цялата постановка. Ако решите да снимате краставица на оранжев фон, помислете дали фонът няма да привлича вниманието върху себе си? И това ли сте искали наистина? Помнете, че всеки предмет има способността да отразява или поглъща цветовите оттенъци на предметите, намиращи се наблизо.

© Яick Harris

Влияние на зрителя оказва и наситеността на цвета: композицията в меки пастелни тонове ще създаде усещане за покой и носталгия, а ярките, крещящи цветове обратно, привличат вниманието, предават експресия, настъпателност. Именно затова ярките цветове са така любими на рекламните фотографи, а в същото време арт-фотографията клони към приглушени, спокойни тонове.
Разбира се, всяка композиция трябва да се подчинява на общ вътрешен колорит, иначе ще се развали. Именно затова трябва да се внимава с цветовия контраст, който може да окаже сериозно влияние — както да направи работата по-интересна, так и да я разруши, поставяйки ненужни акценти.

Черно и бяло

Въпреки отсъствието на цвят, в черно-бялата предметна фотография царстват собствени закони и контрастът играе немаловажна роля. Цветът в случая се заменя от тона — различна игра, в която също има правила!
Навярно сте забелязали, че пълните жени рядко ходят облечени в бяло. Работата е там, че бялото изглежда по-обемно от черното. На черно-бяла снимка погледът обхваща първо светлите петна и чак след това се мести към тъмните. Върху този ефект са построени множество картини гатанки: ако погледнете лист, разделен поравно на черна и бяла ивица, бялата непременно ще ви се стори по-широка. Това правило трябва винаги да се взема предвид при построяване на композицията, а също да се отчете, че ярко бял предмет, независимо дали е на преден или заден план ще се окаже главен в композицията и погледът ще падне първо върху него.

Контраст

Както казахме, контрастът играе особена роля. В рамките на една композиция могат да отделят или да скрият предмети. Произведение, построено на едва забележими колебания на светлината и сенките, без акцентиращи вниманието на зрителя петна изглежда еднообразно, монотонно и неизразително. Резкият контраст създава напрежение, динамика.

Правило на третините

Разбира се в разговор за композицията не може да се пропусне правилото на третините. Начертавайки четири мислени линии през кадъра — две, делящи го на три равни части по хоризонтала, и две по вертикала могат да се открият най-ефективните зони на кадъра: те се намират в пресечните точки на четирите линии. В тези зони е най-добре да се разположи главния обект на композицията.
В действителност правилото на третините е опростено правило за златното сечение, което се получава малко по-сложно. Но разбиването на три части доста по-удобно, а разликата незабележима.

Ритъм

© Vitorio Benedetti

Ритъмът, т.е. повторението на еднакви или подобни линии е мощен композиционен инструмент, позволяващ да се манипулира погледа на зрителя. «Пътечка» от повтарящи се обекти може да отведе далеч. Но не трябва да се преиграва — ритъмът може да убие цялата композиция, лишавайки я от динамика и правейки я монотонна.

Вътрешни връзки

© Johny hanging head down from the tree

При създаването на постановка за заснемане трябва да се следи между елементите в кадъра винаги да има връзка. Предметите могат да бъдат свърза по форма (яйце и луковица), по цвят (домат и червена пиперка), по смисъл. Предметите трябва да кореспондират помежду си, да увличат зрителя, превеждайки погледа от един предмет в натюрморта към друг. Такъв подход придава цялост на композицията, прави я интересна, разбираема и същевременно загадъчна — не е задължително да се покажат всички вътрешни връзки веднага, най-интересното може да се скрие в композицията, или да се замаскира за кратко например със светлината.
За композицията може да се говори безкрайно, но най-важното, върху което се гради натюрморта е идеята, сюжета и душата на снимката. А композицията е инструмент колкото и самия фотоапарат. Помнете това, което искате да покажете на зрителя! И използвайте всички възможни композиционни похвати за целите си.

2009 © Галина Гордеева

0
0
0
s2sdefault
  • ТЕЛЕКОНВЕРТОР

    Телеконверторът също може да бъде използван в макрофотографията. Всеки голям поизводител има в гамата си от обективи и телеконвертори.

    Прочети още...  
  • ПОЛЕВА МАКРОФОТОГРАФИЯ НА РАСТЕНИЯ: ТЕХНИКА НА СНИМАНЕ В ЕСТЕСТВЕНИ УСЛОВИЯ

    В тази статия ще разкажа за техническите моменти и подхода към макрозаснемането на растения в дивата природа, които смятам за важни. Прочети още...  
  • ПОДГОТОВКА НА СНИМКАТА ЗА ПУБЛИКУВАНЕ

    В последно време достатъчно често забелязвям изказвания от типа "Никакъв Фотошоп".

    Прочети още...  
  • МАКРОМЕХ

    Използването на макромех е друг метод за превръщане на обикновен обектив в макрообектив. Разтяга се до 100, 200 и повече мм. Като цена е съизмерим с проксарните лещи, т.е. евтин.

    Прочети още...  
  • ОБЪРНАТ ОБЕКТИВ

      

    Макроадаптер

    Позволява скрепване на два обектива (coupling), един, поставен на фотоапарата и втори, обърнат с челната си леща към неговата челна леща. Обърнатият обектив на практика изпълнява ролята на проксарна леща или макроконвертор.

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.