• ЖЕЛЕЗНИТЕ ПРАВИЛА ЗА ЛОША СНИМКА

    Тази тема може да се стори пресилена за някои. Струва ни се, че получаването на снимка, която никой не може да разгледа, без да получи позиви за повръщане или поне без изражение на скука на лицето не е толкова трудно. Всеки притежател на фотоапарат има куп снимки, справящи се с тази задача.

    Прочети още...  
  • ЖЕРТВИ НА СВЕЩЕНИТЕ ВОЙНИ

    На кинолозите отдавна е известен факта, че кучетата приличат на своите стопани.

    Прочети още...  
  • Generation Ph
    Реанимациятa. Хирургът разглежда рентгенова снимка на пострадал от катастрофа:
    "Така... Ето две счупени ребра, тук изкълчване, тук разместване на прешлените... Нищо, ще го оправим с Фотошоп."
    (Анекдот)
  • Отмора + Фотоапарат = Шедьоври

    Аз си губя времето за да напиша тази статия. Вие губите своите пари за да купите списанието, както и време, за да го прочетете. Нека поне се опитаме да възвърнем загубите създавайки макар и няколко небанални снимки! 

    Прочети още...  
  • КРАСОТАТА ЩЕ СПАСИ СВЕТА

    Достоевски е казал, че красотата ще спаси света. Да не изпадаме в размисли от какво именно красотата ще спаси този свят и защо точно това трябва да се случи - фразата е красива сама по себе си, запомняща се и даже малко напомня лозунг, над който по обясними причини е противопоказано да се замисляме. Веднъж призвана да спаси света, е добре да се замислим как да спаси бедната наша фотография и от какво? 

    Прочети още...  

ЛОМОГРАФИЯ

Преследването на мегапиксели отдавна попадна в задънена улица, но е ясно, че скоро няма да спре. Цифровите камери са все по-големи, а хората търсят нещо различно, нещо, което ще ги избави от:

 

  • Натрупаните предразсъдъци, свързани с оценката на качеството на изображението. Интересната фотография не винаги трябва да е остра, да има висока детайлност и правилно цветопредаване
  • Изразходване на значителни суми за плащане на тези предразсъдъци
  • Електронен албум от еднообразни цифрови снимки, които надали ще бъдат отпечатани на хартия.

За разлика от ДСЛР, ломокамерите в голяма степен са творчески инструменти. Те са евтини, с просто устройство и здрави. И най-важното – даряват собственика си с неповторимото очарование на тайнството, присъщо на традиционната фотография (никога не знаеш резултата предварително).

Човекът, въоръжен с ломокамера не е длъжен да мисли доколко успешни ще са резултатите, но винаги трябва да е готов да натисне спусъка.

Ломокамерата става част от гардероба, но не винаги се подчинява на волята на своя стопанин. Тя не е създадена за игра с композицията и експозицията, но позволява бързо снимане от скута: количеството поражда качество. Кадрите се фиксират на филм — стандартен 35 мм или тип 120.

Holga 120N

«Холга» е евтина средноформатна «сапунерка», изобретена през 1982 г. в Хонконг и представляваща прост апарат с обектив от пластмасови лещи, без вградена светкавица. Оригиналното име звучало Ho Gwong («много ярко») и характеризира най-важното качество на полученото изображение. «Холга» не бива да се смята за играчка, въпреки, че формално се отнася към toy-фотоапаратите. Има доста разтърсващи професионални фотографии, заснети именно с «Холга». Тази камера притежава особен поглед върху обикновените предмети. Ценното е именно «несъвършенството» на изображението, което в умели ръце се превръща в четка на художник: неестествено сочни оттенъци, ниска детайлизация, тъмни ъгли.

Първият модел Holga 120S е с пластмасова оптика, чехъл за външна светкавица и формат 6 х 4,5 см. Сменил го 120N, поддържащ два формата (6 x 4,5; 6x6) и с леко модернизирана оптика (също пластмасова), наличие на скорост Bulb.
Освен това, в продажба може да се намери версия на «Холга» с встроена светкавица, имаща 4 цветни филтъра (120FN), модификацията със стъклен обектив (Holga 120GN), стъклен обектив и светкавица (120GCFN). И даже без обектив — «Пинхолга». Всички нови «Холги» имат възможност за заснемане на квадратни кадри (6x6), но винетирането е по-високо, отколкото при 6x4,5. Новите версии на «Холга» със стъклени лещи и светкавица почти не се различават по цена от по-простите варианти. Но фотографите предпочитат именно най-простите – тук не става дума за цената.
Понеже моделът 120N има чехъл за външна светкавица, заслужава си да се обърне внимание именно на него. Пластмасовият обектив е с фокусно разстояние 60 мм и позволява фокусиране от 1 м. до безкрайност. Диафрагмата има две стойности — «слънчево» и «облачно».

LOMO Compact Automat

Първата съветска автоматична «сапунерка», разработена от Ленинградското оптико-механично обединение (ЛОМО), пусната в производство през 1984 г. и дала името на жанра ломография. През 1981 г. на международното изложение на кино- и фотоапаратура в Кьолн подарили на министъра на военната промишленост на СССР Игор Корницки японска компактна камера Cosina CХ-2. той я харесал много и поставил за задача създаването на подобно устройство в СССР.
За основа била взета Cosina, която съветските инженери щателно изучавали в течение на две години. Работата под ръководството на Михаил Холомянски се увенчала с пускането на LC-A в производство през 1983 г.

Първата партида, пусната в малък тираж, била връчена на делегатите на ХXVII конгрес на КПСС. Скоро камера получила масов успех. Производството на LOMO Compact в завода ЛОМО нееднократно се възобновявало, но заслуженото световно признание камерата получила едва в средата на 90-те.
В наши дни LC-A в по-голяма степен е култов предмет, отколкото технически инструмент.
По съвременните мерки корпусът на LC-A е възголям са сапунерка, но се събира удобно в джоба — 250 гр. при размери 107 x 68 x 43,5 мм. Обективът «Минитар-1» има фокусно разстояние 32 мм при светосила f/2,8. той е защитен от щора, която се движи с лостче. Скоростта на затвора е от 1/500 до 2 сек.
Широкоъгълната оптика обезпечава не само относителната универсалност на камерата, но и намалява загубата на време за фокусиране. Собственикът на LC-A трябва да избере на скалата за разстояния една от четирите стойности: 0,8, 1,5 или 3 м., безкрайност. За композиране на кадъра има оптичен визьор, въпреки, че истинските ломографи не го използват.
LC-A има два режима — автоматичен и приоритет на диафрагмата (А). Стойността на чувствителността на филма се въвежда ръчно. Системата за измерване на експозицията позволява използването на двата режима при всякакви светлинни условия.
Обективът е достатъчно качествен, дава интересно цветопредаване (с ярки, наситени оттенъци), но се отличава със силно винетиране (затъмнение на ъглите на кадъра), благодарение на което направените с LC-A снимки са лесно отличими.
Камерата не се бои от лют мраз (–15) и както се носят слухове, даже от падане от третия етаж — най-общо е много здрава. Изображението е непредсказуемо и в това се състои прелестта и.

2008 © Дмитрий Башков

 

  • 10 СЪВЕТА ЗА СНИМАНЕ НА ПОРТРЕТ В СТУДИО

    photigy.com

    Работата в студио напълно се различава от снимането на открито, особено в частта и снимане на портрети.

    Прочети още...  
  • ФОТОГРАФЪТ - ВИДИМ И НЕВИДИМ

    Уличният фотограф, както и шпионина трябва да е незабележим: с това популярно мнение не би спорил никой от начинаещите фотографи. Но преди всичко трябва да се определи нужно ли ви е това. С други думи, от какво се страхувате: от насилие, или от ненужна усмивка в камерата. Всеки отговор предполага своя стратегия. Ако ви е страх от бой, крийте се само тогава, когато опасността е очевидна. Ако не искате усмивка, не реагирайте на тях: представете си, че все едно ви няма.

    Прочети още...  
  • ФУУДСТИЛИЗЪМ - ХРАНА В ОБЕКТИВА

    Фуудстилизмът се смята за младо направление във фотографията и е задължен за разцвета си на настъпването на века на супер- и хипермаркетите,

    Прочети още...