ФОТОГРАФИРАНЕ НА ДИВИ ЖИВОТНИ

Индекс на статията

Снимането на животни в естествени условия, за разлика от други направления във фотографията не е "технологичнo", неговите основи не могат да бъдат научени с курсове или книжки.

Усъвършенстването на фотографската техника, нейната популярност днес и рекламните атаки на фирмите производители лесно водят до заблуждение. Остава впечатлението, че е достатъчно да се похарчат 2000 - 3000 долара за оборудване и след година вече може да се подрежда самостоятелна изложба. Уви, това далеч не е така. А във фотоанималистиката още повече. Първо, толкова малка сума не е достатъчна, второ снимането на животни изисква не само наличие на професионална фотографска техника и опит в използването и, както и задълбочено познаване на обектите на снимката. Но оставяйки настрани очевидната сложност на това направление, фотоанималистиката се усъвършенства непрекъснато.

В последните години фотоапаратът се превърна в един от основните научни прибори на натуралиста. Той фиксира особеностите на поведението и навиците на животните, т.е. прониква в такива области, където по-рано бяха необходими сложна методика и специални знания. Електронните светкавици, фотофинишът и приборите с дистанционно управление позволиха да се изучи аеродинамиката на колебанията на крилете на насекомите, начините на лов на прилепите и разкриха тайните на нощните животни. Това оборудване има тясно специализирано предназначение, но откриват нова страница в изучаването на естествената история.
Използвайки последните достижения на техниката, болшинството фотографи вече могат да работят с обекти, за които не си и мечтали няколко десетки години назад. Приводът от мотор необходим за бързо снимане в серия, наситено с динамика вече се смята за обикновена придобивка, а преносимите електронни светкавици повишиха ефективността и сигурността при снимки в едър план и при нощни снимки. За фотоловците вече не е достатъчно да фиксират на лентата някакво животно. Те търсят интересни подробности: редки особености на поведението, необикновена композиция, хармония в макроснимката.
Темата за дивите животни като обект на фотографиране е безкрайна. Тя обхваща всичко - от лов на тигри до портрети на обитателите на близкото езеро. За всеки фотограф има материал и открития за цял живот.

ОБОРУДВАНЕ

Една от отличителните черти на фотографирането на животни е силното влияние, което оказва обектът на фотографа. Изборът на методика почти изцяло зависи от поведението на животното и особеностите на местността. Много същества са изключително внимателни и не допускат до себе си човека на близко разстояние и тогава фотографът е принуден да използва телеобектив. Някой животни могат да бъдат снимани само от укрития, затова възниква нужда да се устройват засади, а понякога да се използва и дистанционно управление.
В първите печатни издания посветени на темата, се отделяше голямо внимание на фотоапарата, изработен по поръчка, осветително оборудване, прибори с дистанционно управление. Сега голяма част от техническите ограничения изчезнаха благодарение на бързото усъвършенстване на фотооборудването. И сега има нужда от специални уреди, въпреки че фотоапаратите, обективите, осветлението и спомагателните устройства създадени за професионалистите и любителите отговарят на голяма част от изискванията, които са нужни за снимане.на природни обекти. Теле- и макрообективите са в обичайна употреба от фотографите, а TTL-съгласуваните светкавици опростиха поблема с осветлението. Въпросът за това, доколко е важно качеството и количеството на фотооборудването предизвиква много спорове. Разбира се, има случаи, в които специалното оборудване е неизбежно. Все пак първокласното оборудване често става самоцел. Много фотографи подменят интереса към по-голямата изразителност на снимката към високо равнище на нейното техническо изпълнение, често не откривайки разлика. Преклонението пред техниката скрива за тях истинската цел на фотографията - да създава хармонични и познавателни картини на окръжаващия ни свят. За единствен важен резултат трябва да се счита окончателния отпечатък или диапозитива и оборудването единствено трябва да полезно средство за тяхното създаване.

ФОТОАПАРАТИ

При снимането на животни изборът на обекти е толкова широк, а стилистиката е толкова разнообразна, че може да се намери приложение на практически на всички видове фотоапарати. Изборът на фотоапарат по неговия формат зависи от от вида на предстоящите снимки. Например 35 мм. фотоапарати подхождат за оперативни снимки - те са леки и с тях може да се снима бързо. По тази причина са най-търсени от фотолюбителите и разбира се, именно тях са се стремили да усъвършенстват на първо място.
Друго преимущество на малкия формат е по-голямата дълбочина на рязкост. Това позволява ясно фокусиране на предния и задния план при пейзажните снимки и също има значение за макрофотографията.

Голямоформатната плака е акушерка на самата фотография. Първите фотоапарати са конструирани за плаки с един кадър с достатъчно голям формат (9х12 см, 18х24 см). Съвременните фотоапарати с фокусиране по матово стъкло се различават малко от тях по упростената си конструкция. Всички те предствляват светоизолирана кутия с обектив отпред и касета за плака отзад. До това се свежда и устройството на останалите системи, в дадения случай обаче преднамерено е запазена простотата на устройството. Няма по-непретинциозна и гъвкава система. Ако е необходимо да се покаже обекта със всичките му подробности, когато е важна обстоятелствеността а не бързата реакция, фотоапаратът с фокусиране по матово стъкло е незаменим. Наистина трудностите с оперирането го правят почти непригоден за снимане на подвижни обекти.

Ролфилмът (тип 120) използвана в средноформатните апарати (с кадър 6х4,5 см., 6х6 см. или 6х7 см.) са нещо средно между 35 мм. и голямоформатна плака. Фотоапаратите, предназначени за него са също така лесни за използване като 35 мм. модели, но заедно с това позволяват обекта да се запечата значително по-детайлно. "Хаселблад" е най-известният от всички съвременни фотоапарати за този формат е бил конструиран за фотографиране на животни и природа с намерението да събере в едно сравнително голяма площ на изображението (почти в четири пъти по-голяма, отколкото 35 мм. филм) с несъмнените преимущества на огледално-рефлексния 35 мм. фотоапарат и последните достижения в производството на фотоматериалите. Но появата на изключително дребнозърнести цветни диапозитивни филми, например Kodachrome или Fujychrome Velvia, позволява при благоприятни условия на 35 мм. филм да се получи изображение, с не по-малка разработка на детайла от кадър 6х6 см. При това, ако по-рано е било трудно да се получи качествено изображение от 35 мм. диапозитивен филм в книга или списание, днес, благодарение на съвременното полиграфическо оборудване 35 мм. Се използва от професионалистите в редица стандарти.

При избора на модел фотоапарат освен формaта голямо значение имат вградените функции и съвместимост с допълнителни устройства. (TTL-съвместими светкавици, дистанционо управление, и др.). Такива тесни направления като снимане на птици и насекоми в полет, а също и използването на фотокапани е практически неосъществимо без използването на устройство за фотофиниш. Принципът на работа на тези устройства е прост. Затворът на фотоапарата сработва автоматично, когато обектът пресече инфрачервен лъч (Canon), или попада в зоната на автофокуса (Nikon).

ОБЕКТИВИ

Качеството на фотографското изображение в крайна сметка зависи от качеството на обектива и филма. От цялото оборудване, обективът изисква особено внимание при избора и използването му. Всички добри фотоапарати имат сменяема оптика, което позволява изборът на обектив с необходимите характеристики за всеки вид снимка.

Резолюция

Всеки обектив дава кръгло изображение, най-рязко в центъра и меко по краищата. Ясно е, че диаметърът на кръга на рязко изобразеното поле трябва като минимум да е равен на диагонала на кадъра. Например, обектив за 35 мм. Фотоапарат има поле на изображението не по-малко от 43 мм. (колкото е диагоналът на кадъра). Обектив за апарат 6х6 см има по-висока резолюция - диаметърът на изображението не е по-малък от 85 мм.

Резолюцията на крайната фотография зависи от три фактора: резолюция на обектива, резолюция на филма и резолюция на крайния отпечатък. Обикновено се говори за резолюция, изразена вс цифрово значение, като 50 линии или 100 линии. Тази цифра указва броят на възможно най-големия брой линии в 1 мм., които могат да бъдат ясно изобразени на филма.

Фокусно разстояние

Фокусното разстояние в мм. показва колко полученото изображение е отдалечено от обектива. Тъй нареченият "стандартен обектив" има фокусно разстяние, близко до диагонала на кадъра (43 мм се закръгля на 50 за 35-мм филм, 85 мм за 6х6 см) и зрителният му ъгъл еднакъв с този на човешкото око. Това е субективно сравнение, доколкото човешкото око вижда детайлите по различен начин от фотоапарата, но по изображение на перспективата и разрешителната способност стандартният обектив приблизително съответства на нашето зрение. Дългофокусните обективи имат по-малък зрителен ъгъл и увеличават изображението. С тяхна помощ могат да се снимат животни от относително големи разстояния. Конструктивните новости позволиха да се намали дължината на обективите. При телеобективите събирателните и разсейвателните елементи съкращават пътя, преминаван от светлината във вътрешността на обектива и изображнието се фокусира на по-малко разстояние. А при огледално-рефлексните обективи пътят на светлината се съкращава с помощта на огледала. Късофокусните обективи дават обратния ефект - размерът на изображението се намалява за сметка увеличението на ъгълъ на зрение. Затова се наричат широкоъгълни. При снимане с обектив "рибешко око", който има зрителен ъгъл до 180°, се наблюдава силно изразено изкривяване на линиите във всички краища на кадъра, така наречената "бъчвовидна дисторзия".

Светосила

Животните практически не се снимат на отворена бленда, но често фотографът-анималист е принуден да работи в сумрак или здрача на гората, а и доколкото яркостта на изображението във визьора зависи директно от светлосилата на използвания обектив става очевидно значението на тази характеристика.

0
0
0
s2sdefault
© 2009-2019 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.