• ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ НА БЯЛ ФОН

    Става дума за снимане на изолирани обекти на бял фон, доколкото именно този тип предметна фотография е най-търсен от фотобанките и по щастливо стечение на обстоятелствата, пределно лесен за научаване. Той изисква преди всички акуратност и внимание към детайлите.
  • 10 СЪВЕТА ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ

    Автор yjhsu

    Въпреки развитието на технологиите, привлекателноста на предметната снимка /фотография/ не се е загубила и до днес.

    Прочети още...  
  • РЕКЛАМНА ФОТОГРАФИЯ НА ПЛОД И МЛЯКО

    В този урок ще покажем процеса на снимане на класически рекламен дует: плод и мляко.

    Задачата на тази предметна снимка е в едър план да запечатаме момента,

    Прочети още...  
  • ПРОДУКТОВА ФОТОГРАФИЯ НА КОЖЕНИ ИЗДЕЛИЯ ЗА КАТАЛОГ

    Неотдавна снимах продуктови снимки на кожени изделия за каталог. С дизайнерката приехме да се снима на черен фон.

    Прочети още...  
  • ИЗБОР НА ФИЛТРИ ЗА СТУДИЙНА ПРОДУКТОВА ФОТОГРАФИЯ

    Тази статия продължава цикъла от уроци по рекламна фотография.

    Прочети още...

ФУУДСТИЛИЗЪМ - ХРАНА В ОБЕКТИВА

Фуудстилизмът се смята за младо направление във фотографията и е задължен за разцвета си на настъпването на века на супер- и хипермаркетите,

полуфабрикатите и свързаните с тях опаковки, не бива да се пропуска и ролята на рекламата. Слоганът "Просто добави вода!" съвсем точно отразява същността на това явление, но сложната форма, създадена от рекламата се обръща към архетипите и представата на хората за изискани ястия, към алюзии и асоциации с темите от класическата живопис.

Не фотографските умения и познаването на изкуството ме доведоха в областта на снимане на храни. На четири-пет години аз работех в градината и служех като артелчик при баба си - още преди да се науча да чета аз можех да готвя пресечено мляко с чудна розова ципа и нишесте от картофени обелки, а рибата, видяна на пазара, ми направи по-силно от холандски натюрморт впечатление. Аз мисля, чу именно "чувството за блюдо" е главното качество на фотографа, снимащ храна. Безусловно, това е нещо субективно, но съхранявайки в паметта си от онези детски представи днес аз още доближавам снимките си към тях.

За "годността за консумация" на снимките

Веднага искам да развенчая мита: във фуудстилизма се използват основно напълно годни за ядене продукти, при това отбрани, а изказванията за използване на ПВА, лакови и прочее химия следва да се разбират само в един аспект - фуудстилистът не се спира пред нищо за получаването на желания резултат. Разбира се съществуват разновидности на фуудстилизма, където широко се използват изкуствени субстанции. Например, при снимане на топка сладолед, за да се получи идеална фактура, вместо сладолед се използва особен гел, който изобщо не може да се преработи в храносмилателната система. Но това е изключение.

По мои наблюдения за последните пет години, химия се е използвала в студиото ми три пъти. Първо беше изкуствен лед - обикновения лед потъва и дава непредсказуеми резултати. Втората снимка също беше посветена на леда, с участието на неистински сняг и скреж. Всъщност не трябва да се говори еднозначно - снегът, както леда и скрежът не стават за ядене. При снимането на шницел обаче се наложи използването в панировката на "съветски" термоядрен лак за коса, защото мазнината мигновено попиваше в панировката и отказваше да даде блестяща повърхност с апетитни бликове. По-късно, правейки разбор на този епизод ние стигнахме до извода, че такава фактура и блясък на повърхността може да се постигне и с карамелизирана захар.

О това може да се направи извод - химия при снимането на храна не се използва често. Друго нещо е разликата между годно за ядене и вкусно: ако вместо с мазнина покриете шницела със захар, вкусът му ще е малко необичаен. Но въпреки това храната е натурална, така, че при желание, без явен ущърб за здравето може да бъде изядена.

Кулинарията разполага с особена методика и хиляди прийоми, които позволяват де си придаде на продукта всякакъв необходим външен вид, фактура, консистенция. Например млякото, нагрято до 60 градуса се разбива прекрасно на обемна устойчива пяна, на която би завидяла всяка бира; разтопеното до крем масло помага за създаването на златиста коричка; ако кафето е сварено добре дебелият каймак се появява сам; правилно приготвеният крем възхищава и съблазнява със своята пищност - такива примери могат да се дават безкрайно. Първата заповед при снимането на храна е "бръсначът на Окам": Това което може да се обясни с по-малко, не следва да се изрази с повече.

Има разбира се технологични особености: месото за снимане е винаги недопечено или недоварено, а бульонът е обезмаслен - живописните капки мазнина се формират ръчно (въпреки, че най-важното при снимане на супи и бульони е осветлението). Покрай кухненските пособия, основните инструменти на фуудстилиста са: четчица за маслото, пулверизатор за вода, шпатула, пинцети.

Доколкото да се снима и да се готви едновременно е много сложно, аз работя с Наталия Горбунова. Именно тя отговаря за приложната кулинарна алхимия, а всяка наша снимка е продукт на съвместно творчество.

Работа със светлината

Като правило, сниманите продукти са покрити с прозрачен филм от мазнина, капки масло, вода. Има прозрачни и полупрозрачни неща. Тук челно, а често и странично осветление работят срещу изразителността на кадъра. За съжаление не ми се отдаде да намеря универсален принцип на постановката на осветлението при снимане на хранителни продукти за реклама. Вероятно просто не съществува. Но могат да се отграничат няколко основополагащи принципа. Например, постановката на осветлението при снимане на стъкло и метал е като гамата за музиканта, посредством нея се отграничават и подчертават сложните фактури на предметите от обкръжението. Като пищови могат да се използват натюрмортите от холандската и френската класическа живопис - в тях лесно се проследява голяма част от видовете осветление, използвани в съвременната фотография. Днес разбира се подобно осветление се постига с малко по-различни средства от тези по времето на Рембранд, но същността не се променя.

Главен критерий за осветлението е присъствието на "плодотворна дебютна идея", както е казал Остап Бендер. Ако осветлението е построено правилно, това е видно с невъоръжено око и често не изисква никакви промени. Ако се налагат много промени, това е сигнал - схемата трябва да се промени радикално.

Стъклото е леща, макар и с неправилна форма. Затова трябва да се освети не стъклото, а това което е около него. Ако осветите директно, единственият резултат ще бъде блик на повърхността и стъкло, сляло се с фона. Затова първо трябва да се освети фона: основното правило е минимум отражения, максимум пречупване.

Осветяването на метални повърхности изисква сериозна работа. Полираната повърхност ще отрази цялото помещение и източника на светлина - блик, който ще ви ослепи. Основна хитрост е използването на дифузно светло петно върху бяла повърхност - именно то е длъжно да се отрази и да предаде фактурата на метала с меки рисуващи бликове. Резултатът - има метал, а източник на светлина като че ли няма. Именно по този начин снимат скъпи автомобили и часовници за рекламата.

При снимане на храни се налага използването на тези "основни" методи и много други, имащи особена специфика за рекламната снимка. От източниците на светлина се използват обикновени софтбоксове, отражателни чадъри, спотове и отражатели. Основната задача на фотографа е да се предаде фактурата с минимум паразитни бликове.

Изобразителни средства

Дефицит на изобразителни средства при снимането на храни липсва. Може да се снима в "стар" стил (задният план тъмен), може в "нов" (светъл заден план), може да се работи с абсолютно бял, "нулев" фон, а осветлението да варира от жестоко контрастно да много меко и разсеяно. Цветът, формата, фактурата дават възможност за безкрайни комбинации. Дефокусът, сенките, отраженията принуждават очите да дорисуват" картината. Но разбира се, най-важното е самата храна, начинът на приготвяне и сервиране, посудата и аксесоарите. Фуудстилизмът не се ограничава с непосредствено снимане на храната - обект на снимката са посудата и даже човекът, сервиращ или приготвящ ястията.

"Фотошоп" ще спаси света?

Въпросът не е в това, да се използват или да не се използват цифровите методи на обработка. Въпросът е в какви случаи да се използва и кога да не се използва в никакъв случай.

Моят принцип е прост: това, което може да се нарисува с четка - да се рисува; което е по-добре да се заснеме - да се снима; което е по-добре да се направи на компютъра - да бъде направено. Даже ако снимаш и след това завършваш работата на компютъра, при снимката трябва да получиш като минимум най-малко 99% от това, което може да даде снимката и едва след това да довършиш замисъла си на компютъра. Доработката е уместна само в случай, в който трябва да се достигне ефект, недостъпен за фотоапарата и осветлението. А поправките на компютъра на недостатъците на снимката смятам за недопустими и недостойни за професионалист. Старая се да снимам така, че да не ми е обидно по-късно за загубеното време.

Ето и цялата проста система от правила, с която работи нашият отбор. Надявам се да ви е полезна.

2009 © Игорь Коротеев

Източник

0
0
0
s2sdefault
  • МАКРОФОТОГРАФИЯ НА ГЪБИ

    Бяла гъбка в гората
    Някакъв лист непознат
    е залепнал на шапката.
    XVII в. Мацуо Басьо

    Прочети още...  
  • МАГИЧНИЯТ ДЕКОР

    Веднъж, снимайки насекоми изведнъж осъзнах, че те живеят в съвсем друг свят. Живеят заедно с нас, около нас, но светът им е съвсем различен.

    Прочети още...  
  • МАКРОФОТОГРАФИЯТА - ТАКАВА, КАКВАТО Е

    1. Определение

    В техническата литература е прието макроснимка да се нарича снимка в мащаб 1:2 и повече - т.е. когато Прочети още...  
  • ОБЪРНАТ ОБЕКТИВ

      

    Макроадаптер

    Позволява скрепване на два обектива (coupling), един, поставен на фотоапарата и втори, обърнат с челната си леща към неговата челна леща. Обърнатият обектив на практика изпълнява ролята на проксарна леща или макроконвертор.

    Прочети още...  
  • МАКРОФОТОСНИМКА: ПРИСПОСОБЛЕНИЯ ЗА ОГЛЕДАЛНО-РЕФЛЕКСЕН ФОТОАПАРАТ

    Втората статия от замисления цикъл от статии за макрофотографията. В първата статия Съвети за макроловците, предлагам няколко съвета към любителите на макролова на безгръбначни

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.