• ПРОДУКТОВА ФОТОГРАФИЯ НА КОЖЕНИ ИЗДЕЛИЯ ЗА КАТАЛОГ

    Неотдавна снимах продуктови снимки на кожени изделия за каталог. С дизайнерката приехме да се снима на черен фон.

    Прочети още...  
  • РЕКЛАМНА ФОТОГРАФИЯ НА ДРЕХИ В 7 СТЪПКИ

    Следните насоки ще ви помогнат да създадете качествена рекламна фотография на облекла, представено от модел.
  • АЗ-ЪТ НА ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ: 7 СТЪПКИ

     
    Често се случва. Задачата е да се заснемат няколко предмета за публикуване в каталог. Първата мисъл е да се наеме фотограф.
  • ИЗБОР НА ФИЛТРИ ЗА СТУДИЙНА ПРОДУКТОВА ФОТОГРАФИЯ

    Тази статия продължава цикъла от уроци по рекламна фотография.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #3. ФОТОАПАРАТ, ОБЕКТИВ И СТАТИВ В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    1. Изборът на фотоапарат за продуктова фотография е нееднозначен въпрос.  Мнозина използват висок клас компактни фотоапарати при снимане на дребни предмети заради възможността да визират на дисплея и заради по-дълбокото рязко изобразено пространство.

    Прочети още...

СНИМАНЕ НА РЕКИ И ВОДОПАДИ

Като начало да си припомним геометрията.

Повечето фотографски жанрове подразбират фиксиране на състоянието на обектите в определен момент. И ако живеем в четириизмерно пространство (ако смятаме и времето), то обикновената фотография е двуизмерна. Снимката има височина и ширина. Дълбочината се предава чрез проектиране на точки в равнината на хартиения отпечатък или на монитора. Ако пред фотографа стои задача да заснеме воден поток, за предаването на динамиката просто е нужно в кадъра да се добави третото измерение – времето.

Малко за теорията с примери

Съгласете се, че езикът на математиката, ако става дума за природата е меко казано скучен и неудобен начин на общуване. Затова ще говорим за снимане на водни потоци на прост език. И така, вие се стягате за екскурзия и знаете предварително, че ви предстоят снимки на планинска река или водопад. За какво трябва да сте готови?

Основен подход в подобен род снимки е предаването на динамиката на движение на водата. Не си струва да се опитвате да “замразите” потока, правейки различими малките капки и пръски. С това премахвате фактора време и просто казано го спирате. В реалния живот човекът вижда процеса на движение на водата съвсем различно. Гледайки реката, хората виждат именно движение - не застинала картина, а кино. Да се предаде ефекта на киното в един единствен кадър ще ни помогне ниската скорост.

Ще приведа пример с кранчето на чешмата. Когато не е затворено плътно, водата се процежда, издавайки само дразнещ звук от падащите капки. Ако отворим кранчето още малко, отделните капки се сливат в едно цяло, образувайки непрекъснат поток. Във фотографията се случва същото, просто ролята на кранчето се изпълнява от затвора на фотоапарата. Ако се отвори за кратко време, ще получим отделни капки, ако го задържим отворен повече, на снимката си ще имаме истински жив поток.

Техника и подход към снимката

Сега ще определим наборът от фотооборудване, което непременно трябва да имате при снимане на движеща се вода. На основата на личен опит мога да кажа, че най-ефектни кадри се получават при снимане с широкоъгълен обектив. Стандартно изискване, което в никакъв случай не го прави лошо. Преди всичко трябва да се избере интересен и привличащ вниманието преден план. Това може да е камък с мъх, снежна преспа, клонка, следа от животно. Всичко, което ви е удобно и най-важното – да помогне за реализацията на идеята ви. Снимката си прави от ниска гледна точка, камерата се разполага близо до избрания обект.

На среден и заден план трябва да има елементи от пейзажа, които са препятствие за водата. Ако снимате планински поток, обезателно включвайте в кадъра камъни, разделящи потока на части. Отличен фотографски обект са речной порог или их группа. Ако снимате водопад, обърнете внимание на издавания и тераси, поемащи удара на мощните струй вода.

Изборът на ниска гледна точка не е случаен. Разполагайки камерата на нивото на планинския поток, вие по-добре ще предадете динамиката на движение на водата. Насочете фотоапарата срещу потока, ефектът на движение ще се прояви още по-силно. Снимането на водопад от ниска точка придава на снимката особена сила и величие. Широкият ъгъл и удачно избраният преден план само добавят драматизъм. Ако се говори за диапазон на фокусните разстояния, то за фотоапарати с кроп-фактор 1,5 може да се използва обектив 12–24 мм. или няколко “твърди” обектива в същите граници. За пълнокадрови камери оптимален избор би бил обектив с фокусно разстояние от 18–20 мм.

Построявайки кадъра, може да се експериментира с динамични ракурси, наклонявайки фотоапарата по такъв начин, че на снимката да се акцентира върху диагонала. И не обръщайте внимание на псевдо критиците от форумите с дежурното клише за наклонения хоризонт. Грамотно наклоненият хоризонт често е само от полза за снимката. Освен необичайния ракурс, динамиката може да се подчертае и с разположен по диагонала на кадъра обект.

Много важен пункт в списъка на нужното оборудване е стативът. Ако сте го забравили, можете да забравите и хубавите снимки. Стативът ще прекара много време във водата, съпротивлявайки се на течението, следователно трябва да е тежък и устойчив. Доколкото споменахме ниска гледна точка трябва да се спомене, че стативът трябва да има минимална работна височина. Ако говорим за избор на глава, това оставяме на вкуса на фотографа. Аз предпочитам сферична глава. Важно е фотоапаратът да се фиксира на статива много здраво за да не се “килне”. Ниските скорости не прощават за това. След завършването на снимките разхлабете всички съединения на триногата и я оставете на сухо място. Своевременната грижа за техниката ще увеличи живота и.

Избор на време и светлина

Особено внимание трябва да се отдели за избор на време за снимане а движеща се вода. Колкото и да е странно, идеално време и залог за успешни кадри е плътната облачност. Светлината в такова време е разсеяна винаги, няма да позволи трудности с експозицията, обектите ще са осветени равномерно и няма да има скокове в яркостта. Ще помага и ниската осветеност. Помните, че трябва да се снима на ниски скорости, и яркото слънце далеч не е идеално за тези случаи.

За да се намали светлинния поток, попадащ върху матрицата или филма, първо затворете диафрагмата максимално, а в случай с цифров фотоапарат използвайте най-ниската стойност на светочувствителността (ISO). Ако тези мерки не дадат очаквания ефект, в действие влиза неутралният сив филтър (ND), намаляващ количеството светлина без да влияе на цвета. Тези филтри са с различна плътност: 0,3, 0,6, 0,9 и т.н. Филтър с плътност 0,3 намалява светлинния поток с една стъпка и пропуска два пъти по-малко светлина, отколкото без филтър. Филтър с плътност 0,6 намалява количеството светлина с два стопа, т.е. четири пъти. Можем да продължим да смятаме, но се разбрахме – без математика днес. Да осигури ефекта на тъмните очила може и поляризационният филтър. Той може да намали светлината освен основните си свойства. Обикновено аз използвам именно него. Често се налага да се премахнат отблясъци от повърхността на водата за да се види дъното. Това не може да стане без пол филтър. Ако се снима в гората, филтърът се справя добре с насищането на зеления цвят на растенията. Правило: ако смятате да снимате вода, пол филтърът трябва да е в раницата ви. Изборът на скорост и нужната плътност на филтъра е творческа задача. Всичко зависи от скоростта на водния поток и изображението, което искате да получите. Общото правило е много просто: колкото по-ниска е скоростта, толкова по-еднородна ще изглежда водата на снимката. Ако снимате с цифрова камера, направете няколко дубъла с различна скорост и оценете резултата. Винаги съхранявайте текстурата на повърхността на водата и отделните струйки. И още един път, не допускайте живият поток да се превърне в плоско бяло петно. Обръщайте особено внимание на участъците от кадъра, където водата среща препятствия, а също и местата, където потокът е с минимална дълбочина.

Заключение

В самия край ще дам още един съвет за композицията: не забравяйте различните мащаби. Правете общи планове, улавяйте детайли. Широкоъгълният обектив не е панацея. И ако чувствате, че искате да смените обектива, така и направете. Написаното горе са общи препоръки и не е задължително да ги следвате винаги и безприкословно. Старайте се в процеса на снимане да освободите главата си от клишетата и да експериментирате повече. Направете класически кадри, а после потърсете нещо свое. И дори да не излезе нищо от тези експерименти, вие не сте длъжни да ги показвате на никого.

2009 © Евгений Тимашев

Източник

0
0
0
s2sdefault
  • СВЕТКАВИЦИ В МАКРОФОТОГРАФИЯТА

    Ако предметното разстояние е малко, както при повечето методи за макрофотография нормалното осветление на обекта става трудно, възможно е само отстрани.

    Прочети още...  
  • ПОЛЕВА МАКРОФОТОГРАФИЯ НА РАСТЕНИЯ: ТЕХНИКА НА СНИМАНЕ В ЕСТЕСТВЕНИ УСЛОВИЯ

    В тази статия ще разкажа за техническите моменти и подхода към макрозаснемането на растения в дивата природа, които смятам за важни. Прочети още...  
  • ФОКУСИРАНЕ ПРИ МАКРОСНИМКА

    Две думи за фокуса

    Няма човек, който се занимава с фотография да не се е сблъсквал с подобен проблем: разглеждаш снимките си и виждаш, че част от тях не са резки. Особено обидно е, ако нерязка е най-интересната сюжетно или композиционно снимка.

    Прочети още...  
  • СНИМАНЕ НА ДИВАТА ПРИРОДА. ЗЕМНОВОДНИ

    Старото езеро.
    Във водата скочи жаба.
    Плясък в тишината.
    XVII в. Мацуо Басе

    Прочети още...  
  • СКОРОСТ И ДИАФРАГМА В МАКРОФОТОГРАФИЯТА

    Обект на макроснимка може да бъде всеки предмет от окръжаващата среда - от снежинките до върха на химикалката.

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.