• АЗ-ЪТ НА ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ: 7 СТЪПКИ

     
    Често се случва. Задачата е да се заснемат няколко предмета за публикуване в каталог. Първата мисъл е да се наеме фотограф.
  • РЕКЛАМНА ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ. СНИМАНЕ НА МАТОВИ ОБЕКТИ

    Предметната фотография е един от най-актуалните и търсени жанрове на съвременния фотографски пазар.

    Тя намира широко приложение в сайтове, в Интернет магазини, списания, реклама, дизайн на опаковки, полиграфска продукция и др.

    Прочети още...  
  • РЕКЛАМНА ФОТОГРАФИЯ НА ДРЕХИ В 7 СТЪПКИ

    Следните насоки ще ви помогнат да създадете качествена рекламна фотография на облекла, представено от модел.
  • МОНИТОРЪТ КАТО ФОН ЗА СНИМАНЕ НА ПРОДУКТОВА ФОТОГРАФИЯ


    Аз използвах като фон и източник на светлина ... PC монитор. Да, мониторът може да се използва успешно за снимане на малки обекти!
  • ФУУД ФОТОГРАФИЯ

    Дейвид Лофтус и Джейми Оливър

    За много от нас празниците са ядене, ядене и пак ядене. В този кратък урок с нас ще споделят своя опит известният кулинар Джейми Оливър и професиональният фууд фотограф Дейвид Лофтус.

    Прочети още...

СВЕТЛИНАТА В ПЕЙЗАЖА. УТРО, ДЕН

Светопис — именно така наричали фотографията в началото на миналия век.

Дума, съдържаща основната идея за създаването на една снимка. Фотографията се създава от светлината, и именно от нея зависи каква ще е снимката накрая. При снимането на пейзаж факторът светлина става още по-важен, защото фотографът не може да управлява мекотата и положението на единствения осветителен прибор — слънцето. Затова на първо място в пейзажната снимка са знанията, получени в резултат на наблюдения и анализ на снимки, направени по различно време на денонощието. В зависимост от положението на слънцето спрямо земята, направлението на слънчевите лъчи и характера на светлината през денонощието постоянно се променят. И ако фотографът знае какво да очаква и за какво да се готви в определен час, шансовете да направи добри снимки стремително нарастват.

 Час преди изгрева

За получаване на ефектни снимки от ранното утро трябва да се стане и излезе от къщи преди изгрев слънце. Приблизително 30 минути преди слънчевият диск да се покаже над хоризонта, първите слънчеви лъчи отразявайки се атмосферата на Земята започват да осветяват пространството. Тази светлина има минимален интензитет и практически е незабележима, но колкото повече приближава моментът на изгрева, толкова повече лъчи попадат върху сцената. При такива условия може да се снима само от статив на ниски скорости — от няколко десетки секунди до няколко минути.

 

В минутите преди изгрева студените нощни оттенъци леко отслабват и общата цветна температура се повишава. На Изток, където скоро ще се появи слънцето се наблюдава красиво сияние. Светлината в тези мигове е много мека, сенките отсъстват, защото още няма преки слънчеви лъчи и сцената се осветява само от отразени лъчи. Контрастът между осветените и участъцине в сянка е минимален. В тези условия на снимките се разравотват добре текстурите, например камъните по брега на морето. Още един плюс за снимането на морското крайбрежие в минутите преди изгрева е общата ниска осветеност на сцената, коато задължава снимането на ниски скорости и превръща водата в мъгла. Такива мистични снимки имат особено настроение и са доста ефектни. Изборът на позиция за снимане може да се направи предния ден на светло.

Изгрев

В момента на появяване на слънцето иззад хоризонта могат да се снимат само два сюжета. Ако над хоризонта има плътна облачност или мъгла, сдържащи яркостта на слънцето, слънчевия диск може да се включи в кадъра и да се снима изгрева в условията на контрово осветление. Ако обаче се напрягате, гледайки слънцето, включвайки го в кадъра гарантирано ще получите блик на снимката. Може да опитате леко да отклоните фотоапарата и да използвате сенник. Но има още един интересен вариант – просто да се обърнете. Често топлите изгревни лъчи осветяват сцената зад гърба на фотографа красиво, важно е да се помни, за да не се пропусне този момент.

При появяването на слънцето над хоризонта сцената започва да се осветява от преки лъчи, при което се появяват дълги сенки, създаващи обем. А небето, което е много важно както преди отразява много слънчеви лъчи, изпълняващи ролята на запълваща светлина (рисуваща е слънцето). Поради това контрастът между осветените и тъмните участъци не е много голям и ще има проработени детайли както в светлите участъци, така и в сенките. С увеличаването на яркостта на светлината, разликата в осветеността на небето и земята ще се увеличава. По този начин, за да се експонира правилно целия кадър трябва да се използва градиентен филтър или да се направят няколко кадъра в експозиционен клин, за да могат да се съберат по-късно в една снимка на компютъра по време на постоботката.

Утринните часове

След като се покаже над хоризонта, слънцето се движи нагоре много бързо и с всяка минута яркостта на светлината се става по-голяма и по-голяма. Първите два часа след изгрева даряват фотографа с възхитителна светлина за снимане на пейзаж. През цялото това време сцената е пронизана от дълги сенки, създаващи обем, нощната синкавост изчезва напълно и цялото пространство е залято с топли лъчи. Даже ако сте проспали самия изгрев трябва задължително да сте на нужното място в тези два часа. Защото колкото по-високо се качва слънцето, толкова по-неутрална става цветната температура, по-дълбоки сенките и по-висок контраста. И в един момент детайлите в сенките изчезват и с това утринната атмосфера отлита. Не трябва да се закъснява в никакъв случай.

В утринните часове е много важно да се избере правилния ъгъл на падане на лъчите върху сцената. Нужно е да се постараем да принудим дългите сенки да играят в кадъра, правейки го обемен и да се избягва появяването в кадъра на големи сенчести участъци. Впрочем, ако го изисква замисълът ви, можете да избегнете последния съвет. Когато слънцето увисне достатъчно високо над хоризонта, не се опитвайте да го включите в кадъра. Паразитните бликове ще се появят неминуемо и снимката ще отиде в кошчето.

Ден

В повечето случаи през деня, ловът на ефектни кадри може да се отложи и смело да се навакса сънят, изгубен от ранното ставане. При ясно небе ярката слънчева светлина създава много силен контраст между светлите и тъмните участъци, което напълно унищожава детайлите. Цветната температура става неутрална. Светлината просто изпълнява утилитарната си функция, без да добавя в кадъра особено настроение. Всички дневни кадри придават мръсна синева, а във въздуха се появява неприятна мараня. Когато слънцето е в зенита си, обектите практически нямат сенки, заради което снимката става плоска. Изключение прави зимата, когато слънцето даже и през деня и достатъчно ниско.

Въпреки изброените минуси, пейзаж може да се снима през деня при определени условия. Например ако небето е скрито от плътни облаци характерът на осветлението се променя кардинално. Светлината става разсеяна, контрастът намалява. Това може да се използва при снимане на движеща се вода, а също при макроснимки. Вторият случай е веднага след дъжд. Облаците действат като гигантски разсейватели, намалявайки яркостта на светлината. След дъжд в облаците може да се образуват разриви, през които върху земята падат снопове лъчи. Подобни моменти, хванати в кадъра могат да направят снимката достатъчно ефектна.

Заключение

В този материал не се разгледаха две интересни теми за пейзажния фотограф — вечерна и нощна снимка. За това ще стане дума във втората част на статията. Резюмирайки всичко казано дотук може да се каже, че най-добрите пейзажни снимки през първата половина на деня могат да се направят само в ранното утро, затова ранното ставане час два преди изгрев слънце трябва да е правило. През деня не е задължително да се спи. Ако не сте на диво място, можете да вземете фотоапарата и да отидете в близкия град, където да поснимате архитектура, чийто прави линии се виждат чудесно при висококонтрастно осветление. Най-важното — вие трябва да знаете силните и слабите страни на един или друг тип осветление в различни части от денонощието и да умеете да ги използвате правилно за получаването на ефектни снимки.

2009 © Евгений Тимашев

Източник

0
0
0
s2sdefault
  • ПРОКСАРНА ЛЕЩА

    Най-лесния и евтин начин за макрофотография е използването на проксарни (макро-) лещи (филтри).

    Прочети още...  
  • СЪВЕТИ КЪМ МАКРОЛОВЦИТЕ

    1. Подготовка за макрофотолов
    2. Тръгваме на лов
    3. Къде да снимаме?
    4. Кого да снимаме?
    5. Кога да снимаме?
    6. С какво да снимаме?
    7. Защо снимките не са резки?
    8. Какви приспособления са необходими за макрофотография?
    9. Имам чудесни снимки, защо няма интерес към тях?
    10. Последни щрихи върху снимката. Подготовка за публикуване

    Прочети още...  
  • МАКРОФОТОГРАФИЯТА - ТАКАВА, КАКВАТО Е

    1. Определение

    В техническата литература е прието макроснимка да се нарича снимка в мащаб 1:2 и повече - т.е. когато Прочети още...  
  • СНИМАНЕ НА ДИВАТА ПРИРОДА. ЗЕМНОВОДНИ

    Старото езеро.
    Във водата скочи жаба.
    Плясък в тишината.
    XVII в. Мацуо Басе

    Прочети още...  
  • МАКРОПРЪСТЕНИ

    Използването на макропръстени е друг метод за превръщане на обикновен обектив в макрообектив.

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.