• FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #6. СХЕМА НА ОСВЕТЛЕНИЕТО В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    Започвайки снимките огледайте изделието, отбележете особеностите и материалите.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #4. ОСВЕТЛЕНИЕ В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    За предметна фотография се използва два типа осветление – постоянно и импулсно.

    Постоянното осветление не е скъпо, могат да се използват подръчни средства като халогенни и енергоспестяващи лампи. Те са любими на начинаещите, доколкото позволяват светлинна схема да се построи нагледно. Но и налага редица съществени ограничения:

    Прочети още...  
  • ПОЛЕЗНИ СЪВЕТИ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ

    1. За предметна фотография професионално студио не е задължително. Напълно достатъчна е и домашната обстановка: може да се снима на масата, до прозореца, на фона на окръжаващите предмети.

    Прочети още...  
  • 10 СЪВЕТА ЗА СЪЗДАВАНЕТО НА ЕФЕКТНИ СНИМКИ ЗА ИНТЕРНЕТ МАГАЗИН

    При създаването на собствен интернет магазин пред вас възникват две основни задачи: в него да влязат посетители и отваряйки го, да не го напуснат веднага. За това несъмнено помагат красивите, увлекатерни снимки, които при цялата си художественост са длъжни да разкажат какво именно продавате.

    Прочети още...  
  • РЕКЛАМНА ФОТОГРАФИЯ НА ПЛОД И МЛЯКО

    В този урок ще покажем процеса на снимане на класически рекламен дует: плод и мляко.

    Задачата на тази предметна снимка е в едър план да запечатаме момента,

    Прочети още...

ФОТОГРАФЪТ - ВИДИМ И НЕВИДИМ

Уличният фотограф, както и шпионина трябва да е незабележим: с това популярно мнение не би спорил никой от начинаещите фотографи. Но преди всичко трябва да се определи нужно ли ви е това. С други думи, от какво се страхувате: от насилие, или от ненужна усмивка в камерата. Всеки отговор предполага своя стратегия. Ако ви е страх от бой, крийте се само тогава, когато опасността е очевидна. Ако не искате усмивка, не реагирайте на тях: представете си, че все едно ви няма.

Важно е да се помни, че ако не ви забелязват изобщо, вие също може да не забележите нещо. Макар, че в едни случай незабележимостта ограничава, понякога именно тя е по-малкото зло, а в определени случаи - сериозно оръжие.

Чисто техническите способи за снимане, без да се привлича вниманието са десетки. Лидер е снимането отдалеч: стоите на балкона и щракате улични сцени. Удобно и безопасно. Спомнете си историята на своите походи във фотомагазина (от момента в който сте решили да снимате непознати): девет от десет добавят към китовия обектив телеобектив - инструмент за далечен бой. Наемният убиец Леон от филма на Бресон казваше по този повод на своятя ученичка: "Снайперът е първото оръжие, своето държим в ръцете си. Той позволява да поддържаме дистанция от клиента. Колкото по-близо си до професионализма, толкова повече приближаваш до клиента. Работата с нож се учи накрая".

Разстоянието се преодолява скъпо. "Телеснимките" са препълнени с гърбовете на хората или чантите на случайно преминаващите. Смяната на ракурса изисква преминаване на голямо разстояние. Лицата най-често са в профил, защото хората в ключовите моменти са обърнати към този, който е вътре в събитията. Няма защо да са обърнати към вас - вие, спомнете си сте невидими.

Къде е грешката? Безразличието към фотографа гарантира дистанция, а не разстояние. Отмерената по карта цифра в метри до обекта на снимане не означава нищо . Пасажерите се долепят до стъклата на тролея, шофьорът в собствената си кола. За тях вие, даже и от половин метър сте несъществен детайл от външния свят, също като и дърветата. Приближете плътно и смело снимайте. Или обратно: самите вие снимайте от прозореца на автобуса.

След месец-два-три вие, повярвали в казаното тук накрая слизате от балкона и отново отивате във фотомагазина. Там ви чака обектив №2: широкоъгълен. Макар и той да изисква да се приближите до хората, все пак камерата не се насочва от упор. На хората им се струва, че вие снимате някъде встрани и отчасти са прави: главното действие се намира в периферията на вашия широк кадър. Нищо общо с "ножа" на фотографа, вие се криете както преди. Това е просто граната.

Списъкът може да се продължи. Средноформатният Rolleiflex. Първо, няма нужда да приближите окото си до визьора: гледате в шахтата, държейки го на нивото на корема. Второ, малко от преминаващите ще го приемат за фотоапарат. Има куп цифрови фотоапарати с подвижен дисплей - тук метода с фотоапарата на корема също работи. За съжаление този технологичен нюанс не е придобил нужното разпространение при огледално-рефлексните камери.

Затова се налага да се премине към по-смели игри, изискващи голяма изобретателност. Водещ е не фотоапаратът, а прекият интерес: това е заявка за навлизане в личното пространство. Границите му зависят от обстоятелствата: в кафенето са едни, на улицата други. На митинг пространството се свива до краен предел. Именно затова първите опити е добре да се направят на митинг или друга публична акция. Там всички знаят че ги снимат и доколко сте готови да приближите до човека с плакат е изцяло въпрос на вътрешния ви комфорт.

Но да се върнем на улицата, където никой не изскача с лозунги насреща, готов за снимки и интервю. Преминаващият ще ви проигнорира, ако първия път натиснете спусъка десет секунди преди де премине и свалите камерата десет секунди по-късно, след като премине. Работата е ясна, вие не сте увлечени от скромната му персона, а от нещо друго. Взели сте приятел със себе си. Смело го поставете по средата на улицата и снимайте всичко, което е наоколо. Никой няма да изчислява накъде точно е насочен обектива на фотоапарата ви. Казват, че методът работи даже на границата и близо до военни обекти, където е забранено да се снима. Човек на улицата, из раницата на който стърчи карта на града се възприема като турист, който снима всичко подред. Той рядко предизвиква агресия.

Обратната страна на това явление: колкото и странно да е, добра маскировка е подчертаването на тежката и обемиста професионална техника. Ако в ръцете на фотографа има трикилограмов "марк три", а на гърба раница с още десет килограма оптика, то най-вероятно той е на работа. Техниката е заместител на специалното облекло, което не предизвиква желание да се пита какво правите. Както не питат електротехниците и строителните работници с оранжеви жилетки.

Но понякога диалогът е необходим. Излезли сте на улицата и сте забелязали - о, щастие! - шест работници, носещи роял по стълбите на подлеза. Работниците с тениски с Че Гевара, на рояла спи котка и са наредени седем слончета. Страхотен кадър. Но развикат ли се, ще избягате с камера на шията и неродената снимка в главата си. Ако отговорите нещо, ще започнат да ви позират, кадърът отново е провален. Но след минута ще забравят за съществуването ви: фотографът си е фотограф, роялът трябва да се пренесе. Кадърът е спасен, рейтингът във Фотофорум обезпечен.

Тук ще споменем един от съществените плюсове на цифровата техника: няма нужда де пестите кадрите. Снимате, знаейки, че и тази конкретна снимка, и десетте следващи вероятно ще се отправят към кошчето. Така че… позират ли - снимайте! И на човека е приятно, и щракането на затвора скоро ще престане да го отвлича.

Полезно е да се помни: ставайки невидими, вие автоматично струпвате върху себе си десетки ограничения. Списъкът с възможните кадри се съкращава сам. Представете си, че сте попаднали в незавидното положение на поет, принуден да пише в рими, съблюдавайки ритъма. Затова поетите са принудени да формулират мислите си ясно. Следвайте примера им и не се страхувайте да натиснете спусъка.

2009 © Борислав Козловский

Източник

0
0
0
s2sdefault
  • ПРОКСАРНА ЛЕЩА

    Най-лесния и евтин начин за макрофотография е използването на проксарни (макро-) лещи (филтри).

    Прочети още...  
  • СЪВЕТИ КЪМ МАКРОЛОВЦИТЕ

    1. Подготовка за макрофотолов
    2. Тръгваме на лов
    3. Къде да снимаме?
    4. Кого да снимаме?
    5. Кога да снимаме?
    6. С какво да снимаме?
    7. Защо снимките не са резки?
    8. Какви приспособления са необходими за макрофотография?
    9. Имам чудесни снимки, защо няма интерес към тях?
    10. Последни щрихи върху снимката. Подготовка за публикуване

    Прочети още...  
  • СУПЕРМАКРО

    Между многото жанрове във фотографията особено място заема фотографирането на малки обекти в едър план.

    Прочети още...  
  • МАКРОФОТОГРАФИЯТА - ТАКАВА, КАКВАТО Е

    1. Определение

    В техническата литература е прието макроснимка да се нарича снимка в мащаб 1:2 и повече - т.е. когато Прочети още...  
  • МАКРОПРЪСТЕНИ

    Използването на макропръстени е друг метод за превръщане на обикновен обектив в макрообектив.

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.