СНИМАНЕ В ЗООПАРКА

Снимането на животни е увлекателен процес, който не може да бъде сравнен с нищо друго, защото животните са абсолютно непредсказуеми

и при това някак съвършено умеят да позират: не преиграват, винаги са открити и непосредствени. Ако си спомните опита си от работа с модел, позиращ за снимка, то навярно ще разберете за какво става дума.

Нерядко начинаещите фотографи си мислят, че снимането в зоопарка е лесно. Но бързо става очевидно, че от снимка до снимка има разлика, че има автори, чийто снимки не са просто фиксиране на външния вид на животното, а нещо доста по интересно и качествено. Нека опитаме да разберем каква е работата.

Следва да се започне със следното, че направената фотография трябва да е като минимум интересна - т.е. зрителят трябва да види някакъв сюжет, ярък момент от живота на животното. Немалка роля играе и техническото качество на снимката, което зависи изцяло от фотографа и неговата камера. Що се отнася до сюжета, тук голяма роля играе поведението. Не всеки път ще видиш брачните игри на вълците например. Не толкова рядък кадър, но не по-малко интересен може да се направи снимайки сцена с енот, стоящ на задните си крака и просещ някакво лакомство от посетителите. Но ако кадърът е с технически грешки, считайте ще сте пропуснали своя шанс. Нека разгледаме какво може да ни попречи заснемането на интересни и при това качествени снимки.

Първият важен фактор е времето на посещение. Представете си, че имате малки деца, с които сте решили да отидете в зоопарка. Представихте ли си? В коя част на деня бихте ги завели? Навярно в празничен или почивен ден. Е, сега вече знаете кога не е подходящо да се ходи в зоопарка с цел снимки. Обяснението е просто: в тълпата не винаги има възможност да подходите към клетката откъдето искате, без да ви побутват, да викат и да залепят захарен памун върху панталона ви. Затова посещението в зоопарка с цер снимки е най-уместно когато има най-малко посетители. Т.е. в работен ден или при "лошо" време.

Относно времето. Съществува разпространена заблуда, че е най-добре да се снима при ясно и слънчево време. Това не е така. Наи-добрите светлинни условия за снимане предлага леко облачното време - разсейва светлината и омекотява сенките.

Ако времето не е такова, най-добре е да отидете рано сутрин, когато посетителите още ги няма или малко преди затваряне. Това не само ще ви позволи да изберете свободно интересуващите ви ракурси, но отново ще ви даде гарантирано добро утринно или вечерно осветление. Във всеки случай, даже ако сте там в най-популярния за посещение ден помнете, че усмивката и доброжелателното изражение на лицето е печелившо при всички варианти. Възможно е особено активните посетители да ви пререждат: практика та показва, че средностатистическият посетител раглежда едно животно в продължение на 2-3 минути. Това време може да се използва например за изтриване на ненужните кадри. Освен това самите посетители често са интересен за снимане обект.

Следващият неприятен за фотографа нюанс са загражденията. Понякога се създава впечатлението, че работниците в зоопарка умишлено затрудняват снимането: решетки, мрежи, мръсни стъкла. Сега обаче няма да даваме препоръки на работниците в зоопарка, а ще разгледаме възможностите за намаляване влиянието на тези неприятни фактори.

РЕШЕТКА

Като правило с решетки ограждат не особено опасните за посетителите животни - чифтокопитни и прочие тревопасни. Затова с лекота могат дасе пренебрегнат препоръките за безопасност и да се приближим така, че решетките да не попаднат в снимката.

МРЕЖА

Тя е коварен враг: първо, с мрежа са оградени хищниците и приближаването до тях е наистина опасно и второ, мрежата е толкова гъста, че да се провре обектива през отворите и е невъзможно. Но доколкото мрежата е достатъчно тънка, можете да се опитате да я скриете работейки с дълбочината на рязкост. За целта трябва максимално да се отвори блендата и да се увеличи фокусното разстояние. По този начин ще бъде получена минимална дълбочина на рязкост, така, че ако мрежата попадне в зоната на дефокус просто няма дасе вижда.

Тук можем да се блъскаме с друг проблем. Автофокусът на камерата може да се "хване" за мрежата, което е общо взето логично: мрежата е контрастен обект, затова автоматиката може да реши, че това е обекта на снимане. При тази ситуация на помощ идва ръчният фокус. И макар да не е най-бързият, в някои случаи е единственият възможен.

СТЪКЛО

На пръв поглед това е най-удобното за фотографа ограждение, но може да съсипе кадъра прекрасно. Главната пречка в случая са бликовете и отраженията. Впрочем, стъклото просто може да е мръсно. Сътветно трябва да се намери най-чистият участък. Но дори стъклото да е чисто, то има неприятното свойство да отразява. За да се избегне това, може да се използва заслон (от подръчни средства) или да се експериментира с ъгъла на снимане.

При разходката в зоопарка е важно да се отчете и сезона: различните животни не само изглеждат различно, но и накои просто заспиват зимен сън. Не е излишно да се попрочете за предполагаемия обект на снимане: ареал, сезон на линеене и т.н. Това ще помогне да се избягнат неприятни изненади.

Битува мнението, че през зимата в зоопарка няма какво да се прави: много животни спят и като цяло е скучно и унило. Ще ви издам тайната: зимата е един от най-успешните периоди за снимане в зоопарка. Първо, през зимата много животни (вълци, котки) са в най-красивата си форма. Второ, снегът отлично маскира отпадъците във волиерите и е отличен отразяващ фон, даващ разсеяна светлина. Трето, през зимата има много по-малко посетители, което дава възможност спокойно да се избере позиция за снимане.

Естествено, много хватки и хитрости се усвояват по-добре на практика и както подсказва интуицията ни. В гените ни е останал спомен за това, че сме ловци, а снимането на животни напомня на лов. Често, за да се получи хубав кадър е нужно търпение, издържливост, наблюдателност.

Например, приближавайки към поредната волиера не бързайте, огледайте се. Навярно ще можете да прецените отдалеч най-изгодното място за засада: животните се движат циклично, в кръг и изхождайки от това може да се предположи в кои моменти ще изглеждат най-добре. Освен това волиерите са различни: някои със стъкло, други с мрежа а понякога има участък, в който обективът може да се разположи удобно и нищо няма да пречи на снимката.

И още един съвет: постарайте се (макар че е трудно да се сдържите) да не давате имена на снимките си. Това е известен смисъл е глупаво. Повярвайте, ако снимката се е получила, вашите зрители сами ще видят всичко.

Успех, ще се срещнем в зоопарка!

2009 © Дмитрий Гринев

Източник

0
0
0
s2sdefault
© 2009-2019 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.