• ПРОДУКТОВО ЗАСНЕМАНЕ НА ТЪКАНИ

    Било то ръчно плетиво или елитна коприна, обкръжени сме от тъкани. Днес ще разгледаме схеми , помагащи за заснемането им. Вашите приятели, занимаващи се с ръкоделие ще ви боготворят и ако наистина ви се получават добре, даже можете да си намерите фотоместенце в голяма компания, занимаваща се с текстил.

    Прочети още...  
  • РЕКЛАМНА ФОТОГРАФИЯ НА ДРЕХИ В 7 СТЪПКИ

    Следните насоки ще ви помогнат да създадете качествена рекламна фотография на облекла, представено от модел.
  • РЕКЛАМНА ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ. СНИМАНЕ НА МАТОВИ ОБЕКТИ

    Предметната фотография е един от най-актуалните и търсени жанрове на съвременния фотографски пазар.

    Тя намира широко приложение в сайтове, в Интернет магазини, списания, реклама, дизайн на опаковки, полиграфска продукция и др.

    Прочети още...  
  • РЕКЛАМНА ФОТОГРАФИЯ НА ПЛОД И МЛЯКО

    В този урок ще покажем процеса на снимане на класически рекламен дует: плод и мляко.

    Задачата на тази предметна снимка е в едър план да запечатаме момента,

    Прочети още...  
  • ПРЕДМЕТНА СНИМКА НА ДИМ

    “smoke”, автор Raul Ospina

    Заснемането на дим не е лесно, но ако имате време или стоите вкъщи в някой дъждовен ден, можете да опитате.

    Прочети още...

ВРЕМЕТО В КАДЪР

Всеки човек, дори веднъж снимал пейзаж е забелязал, колко силно зависи крайния резултат от характера на светлината и времето.

Намирайки се на едно и също място, в едно и също време от годината, в един и същи час, вие никога няма да получите две идентични снимки.

Причината е светлината, която всъщност създава картината. За разлика от студийното снимане, където осветлението може да се разположи по ваш избор, конструирайки светлинната схема самостоятелно, светлината в пейзажа е неуправляемо оръжие. Като качеството и характера на природната светлина е пряко свързана с времето. За това именно ще говорим днес.

Времето е различно

Занимавайки се с пейзажна фотография на първо място трябва да се забрави с години насаждания стереотип, че времето е хубаво и лошо. Правилната формулировка е, че времето е различно. И съвсем не е чудно, че авторът на текста на песента «У природы нет плохой погоды» е точно Елдар Рязанов — човек, с професия много близка да фотографията.
Забавно е, но традиционното разбиране за „хубаво време“, когато свети ярко слънце и на небето няма нито едно облаче, съвсем не е такова за пейзажиста. Заради характера на светлината, която в такива условия е рязка, а освен това често във въздуха има мараня, намаляваща контраста и детайлите на задния план, давайки на снимката известен мътен оттенък. Всичко става доста по-интересно, когато в небето се появят облаци, които разсейват слънчевата светлина, правейки я по-мека.

Омекотените сенки и по-ниската яркост облекчават избора на правилната експозиция и снимките стават по приятни за окото. Не бива да се забравя, че освен утилитарните функции, облаците в небето са красиви сами по себе и непременно трябва да бъдат включени в кадъра.

Ако облаците са прекалено много, те се сливат и се превръщат в плътна пелена. Денем при такова време обикновено може да се определи положението на слънцето, но не са редки случаите, когато плътността на облачността е толкова голяма, че цялото небе се превръща в гигантски софтбокс, при който през деня се променя само интензивността на светлината, но не може да се говори за посока на светлината. В този случай светлината е абсолютно разсеяна, при което обектите на ландшафта практически не хвърлят сенки. В такова време е безперспективно да се снимат големи форми, по-добре е да се премине към снимане на отделни детайли от пейзажа. Ако сте набелязали камъни или скали с интересна форма и фактури, изчакайте мрачен ден и снимайте в едър план точно в такова време. Контрастът няма да е толкова голям, което позволява добра проработка на сенките, които просто ще потънат в черно при ярко слънце. Заслужава си да се потърсят и някакви цветни акценти — в мрачно време ярките цветове на снимките са по-наситени. Не забравяйте и черно-бялата снимка, в такива условия се откриват добри графични сюжети.
Най-перспективното време за фотографа, колкото и да е странно е лошото време. Разбира се, по време на дъжд или снеговалеж снимането и проблематично и съвсем не приятно. Но в моментите, когато дъждът спре и тежките облаци започнат да губят плътността си и станат рехави, през тях на сцената проникват слънчеви лъчи. Именно за тази светлина си струва да се дебне. Обикновено такива просвети не траят дълго. Ситуацията със светлината се променя постоянно, а количеството и качеството на заснетите фотографии зависят пряко от опита на фотографа и нивото на владеене на техниката. И колкото повече снимате пейзажи, толкова по-бързо ще можете да реагирате на изменението на светлината и толкова по-точно ще можете да предскажете развитието на ситуацията.

Съвети

Стягайки се за фотопътешествие винаги изучавайте прогнозана за времето. Обръщайте внимание не на конкретни дати, а на тенденцията за изменение в отрязък от 5–7 дни. Ако видите рязка промяна на времето в този период, планирайте пътувато си именно тогава. Най-важното – да не попаднете в монотонна поредица от дъждовни и безпросветно мрачни дни. Ако в някакъв отрязък от време слънчевото време се редува постоянно с дъждовно – това е идеално време за снимане. Шансовете да се хванат просвети в облаците ще са по-големи, т.е. вероятността да се заснеме необикновен и впечатляващ кадър расте.
Когато се снима в сложни светлинни условия, когато част от кадъра е осветена от ярки лъчи, а в същото време останалата област се намира в сянка е много важно правилно и бързо да се определи вярната експозиция. Матричното замерване на съвременните огледално-рефлексни камери ще определи по-скоро невярно осветенността на сцената и участъците в сянка ще остана неразработени, с минимум детайли. Ако снимате с цифрова камера, можете да определите точната корекця на експозицията по експериментален път, правейки няколко експериментални кадъра с различни стойности, контролирайки хистограмата, за да не се допусне преосветяване.

Най-интересната светлина често не е по силите на цифровата матрица заради недостатъчния динамичен диапазон. И ако видите, че е невъзможно да се проработят детайлите в сенките без да изгорят на ярките участъци, трябва да се използва градиентен филтър или с помощта на функциятя «брекетинг» от статив да се заснеман няколко дубъла в клин. След това тези кадри да се съберат в един с помощта на HDR технологията.
Ако по време на своя фотоизлет все пак попаднете на плътна облачност, можете да се заемете със снимане на реки или водопади на ниска скорост. Нивото на осветеност в мрачно време е ниско, което ще позволи комфортно да контролирате степента на размиване на водния поток. Плюс е повече или по-малко равномерното осветление, при което не би възникнал проблем с определянето на правилната експозиция.

В слънчево време винаги контролирайте ъгъла на падане на лъчите върху обектите, които сте включили в кадъра. Избягвайте директна светлина, при която сенките остава зад обектите, което пави снимката плоска. Ъгълът на осветяване влияе и на визията на облаците. Най-добре е светлината проработва участъка, който се намира под ъгъл 180 градуса спрямо слънцето (пред вас, ако се обърнете с гръб към слънцето). И колкото по-близо са облаците до слънцето, толкова по-малко детайлни ще бъдат. Винаги се старайте, изхождайки от това, да изберете осветление под ъгъл, който позволява едновременно да придадете обем за сметка на сенките и да не получите плоски и безконтрастни облаци.

Заключение

Изборът на правилното време в голяма степен определя целия резултат от снимането.
Ако синоптиците са ви излъгали и сте попаднали в неблагоприатно за снимане време, не се разстройвайте.
Винаги помнете, че е най-добре да се снима ри определени условия и снимайте, а след като се приберете направете анализ, спомняйки си каква е била светлината, какво сте сгрешили по време на снимките, къде сте постъпили правилно.
Всяка теория, всички съвети ще ви донесат полза само в случай, ако ги изпробвате на практика.
И не забравяйте за много важното качество на пейзажиста: търпението. Даже и да сте се намокрили до кости в очакване на слънчевите лъчи, а бурята не стихва, чакайте до последно. Природата непременно ще го оцени.

2009 © Евгений Тимашев

Източник

0
0
0
s2sdefault
  • МАКРОПРЪСТЕНИ

    Използването на макропръстени е друг метод за превръщане на обикновен обектив в макрообектив.

    Прочети още...  
  • СНИМАНЕ НА ДИВАТА ПРИРОДА. ЗЕМНОВОДНИ

    Старото езеро.
    Във водата скочи жаба.
    Плясък в тишината.
    XVII в. Мацуо Басе

    Прочети още...  
  • ФОКУСИРАНЕ ПРИ МАКРОСНИМКА

    Две думи за фокуса

    Няма човек, който се занимава с фотография да не се е сблъсквал с подобен проблем: разглеждаш снимките си и виждаш, че част от тях не са резки. Особено обидно е, ако нерязка е най-интересната сюжетно или композиционно снимка.

    Прочети още...  
  • СУПЕРМАКРО

    Между многото жанрове във фотографията особено място заема фотографирането на малки обекти в едър план.

    Прочети още...  
  • МАГИЧНИЯТ ДЕКОР

    Веднъж, снимайки насекоми изведнъж осъзнах, че те живеят в съвсем друг свят. Живеят заедно с нас, около нас, но светът им е съвсем различен.

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.