ФОТОГРАФСКИ ФИЛТРИ

Фотофилтрите се използват за корекция на цветове, яркост и контраст на фотографираните обекти.

 

Те се използват и за създаването на различни цветови и светлинни ефекти. По-голямата част от начинаещите фотографи считат, че съвременната фотография е напреднала достатъчно, затова може спокойно да се мине без фотофилтри.

Това в голяма степен е вярно. Съвременните технологии са се развили доста, но това не значи, че фотофилтрите не са полезни добавки към арсенала на фотографа, допринасящи за постигане на определени фотографски резултати и правенето на ефектни снимки.

Защо все още продължават да се използват фотофилтрите и каква е ползата от тях. Основното е, че използването им е лесно и с тях се постигат резултати в изображението веднага, а не след последваща софтуерна намеса.
Доколкото фотофилтрите понижават светлосилата на обектива, в цифровата фотография е оправдано използването на няколко вида от тях. За любителската фотография е достатъчно да имате следните фотофилтри:

Защитни филтри (стъкло в гривна). "Даже при наличието на просветляващо покритие, филтрите трябва да се използват само в случай на необходимост. Обективите имат най-добри характеристики без "помощници" и използването даже на най-висококачествения филтър не подобрява разделителната способност на обектива. По тази причина не се препоръчва да се оставя даже безцветния УВ-филтър на обектива, само за да предпазва предната повърхност. Освен това е малко вероятно филтъра да се изработва, изпълнявайки същите високи изисквания, като самия обектив. Обективът трябва да се защити само от дъжд, пръски, топлинно въздействие и прах." Р. Хейман.

Просто казано, всеки филтър влошава резкостта на снимката. Използването им е оправдано само в случаите, когато ползата надвишава вредата.

Челните лещи на обективите се изработват, отчитайки факта, че ще бъдат подложени на неголеми механични въздействия при периодичното им чистене в продължение на много години. В нормални условия на експлоатация те не се нуждаят от допълнителна защита. Изключение правят екстремалните условия: прашни бури, пръски от химически разтвори и т.н.
Правило е, че колкото у по-качествен /от своя страна и по-скъп/ филтъра, толкова мо-малко намалява светлосилата на обектива и качеството на изображението. Ето защо не се препоръчва използването на съвсем евтините и не-дотам качествени филтри.

При градиентните филтри (gradual color) е оцветена едва половината от повърхността на филтъра. Границата между оцветената и неоцветената част на филтъра е плавна - плътността на цвета в продължение на 1/3 - 1/4 от диаметъра на филтъра се изменя напълно от пълна прозрачност до максимална плътност. Постигането на това специфично оцветяване е доста сложен процес - многократни, последователни потапяния на акрилната плака в слаб разтвор на багрилото, проникващо в молекулярната структура на бъдещия филтър, като при това се провежда щателен контрол на плътността на получаващото се оцветяване.

Такъв тип филтри се призвеждат както сиви (gradual gray), таки и оцветени в други цветове - например в жълто (yellow), синьо (blue), тютюнево (tobacco), розово (pink) и т.н. тези филтри се използват или да тонират (цветните градиентни филтри) или да намалят яркостта (неутралните градиентни филтри) една част на изображението, без да оказват влияние върху останалата част. За удобство се използват кръгли филтри, със закрепване като всички останали филтри на резба.

Още по-големи възможности дава използването на градиентни филтри, изработени с правоъгълна форма за използване с държач (например системата Cokin) - в този случай филтъра може не само да се завърта под определен ъгъл, но и да се мести границата между прозрачна и оцветена част в определени граници.

Тези филтри се използват предимно от пейзажистите. В случаите, в които границата между небето и земята е повече или по-малко равна (равнина или морски ландшафт), а на фотографа е необходимо да промени цвета или да затъми небето, тези филтри позволяват да се въздейства върху изображението в широки граници. В градски условия използването им е ограничено до снимане от покрив на сграда.

Ако не се занимавате с класическа фотография (с филмов фотоапарат), промяната на цвета на небето е по-лесно с помоща на цифрова обработка. А в случаите, когато разликата между яркостите между горната и долната част на кадъра е твърде голяма, от статив се снимат два кадъра (за порвия се избира идеална експозиция за земята, при втория - за небето) и се събират в редактор на изображения. Това е пипкава работа, но затова пък не сте ограничени от сюжети с права линия на хоризонта.

Ултравиолетов /UV/ филтър. Предназначен е за неутрализиране на светлинните лъчи в ултравиолетовия диапазон, които оцветяват общия фон в ярко син цвят. Светлинните лъчи в този диапазон не са видими от човешкото око, но се регистрират от матрицата на фотоапарата. UV - фотофилтри са незаменими при снимане в планината и при много слънчево време. Те изчистват синята пелена и цветовете изглеждат по близки до истинските. При използване на UV филтър снимките се получават малко по-контрастни и подобре се очертават детайлите в небето.

Циркулационен поляризационен филтър и линеен поляризационен филтър/СPL, LPL/ - Този филтър е незаменим при снимането на пейзаж, архитектурни елементи и на предмети с отблясъци - вода, метал, стъкло и др. Има два вида поляризационни филтри - линеен /LPL/ и кръгов /циркулационен, CPL/. Линейният се състои от един елемент, а кръговият от два оптични елемента със специално покритие. Въртейки единия спрямо другия елемент можем да премахнем бликовете от неметалните или хромови повърхности. Освен това в слънчевите дни морето и небето играят ролята на огромни отражателни повърхности на слънчевите лъчи - това се отразява негативно на качеството на снимката - тя се изглежда като избеляла и по безцветна.

Използвайки този филтър, фотографа получава възможност за допълнително цветово насищане и увеличаване на контраста, както в отделни участъци на кадъра, така и като цяло за изображението.

Неутрален фотофилтър /ND/. Служи за нарочно намаляване светлосилата на обектива за да предотврати преекспониране на кадъра, когато това не може да се постигне с регулиране на диафрагмата. Също така се използва за снимки на движеща се вода, когато е необходима удължена експозиция и също не може да се постигне само с регулиране на диафрагмата.

Както виждате, без голяма част от старите фотофилтри от времето на лентовата фотография не може да се работи бързо и лесно и в съвременната цифрова такава. Освен гореизброените филтри в употреба са и различните градиентни и ефектни филтри. Дори при избор на компактен фотоапарат, може да се отчете като предимство наличието на резба в предната част на обектива за поставянето на фотофилтри и други допълнителни аксесоари.

0
0
0
s2sdefault
© 2009-2019 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.