• Generation Ph
    Реанимациятa. Хирургът разглежда рентгенова снимка на пострадал от катастрофа:
    "Така... Ето две счупени ребра, тук изкълчване, тук разместване на прешлените... Нищо, ще го оправим с Фотошоп."
    (Анекдот)
  • ЖЕЛЕЗНИТЕ ПРАВИЛА ЗА ЛОША СНИМКА

    Тази тема може да се стори пресилена за някои. Струва ни се, че получаването на снимка, която никой не може да разгледа, без да получи позиви за повръщане или поне без изражение на скука на лицето не е толкова трудно. Всеки притежател на фотоапарат има куп снимки, справящи се с тази задача.

    Прочети още...  
  • Отмора + Фотоапарат = Шедьоври

    Аз си губя времето за да напиша тази статия. Вие губите своите пари за да купите списанието, както и време, за да го прочетете. Нека поне се опитаме да възвърнем загубите създавайки макар и няколко небанални снимки! 

    Прочети още...  
  • НЯКОИ ПРАКТИЧЕСКИ ПРИЙОМИ ПРИ ОБЩУВАНЕТО НА ФОТОГРАФА СЪС СОБСТВЕНАТА МУ ЖЕНА

    Както бях написал по-рано, има Висши Критици на фотоизкуството, просто критици, ценители, хора, равнодушни към фотографията, хора, които не обичат фотографията и накрая, жените и приятелките на фотографите.

    Прочети още...  
  • PHOTOSHOP за Титани

    (Илюстрована инструкция стъпка по стъпка за ефективна работа с програмата от инсталацията до деинсталацията)

    Прочети още...  

ЦВЕТНА ТЕМПЕРАТУРА И БАЛАНС НА БЕЛИЯ ЦВЯТ

Цветната температура в цифровата фотография се измерва в градуси по Келвин (°K). Цветната температура може да се разбере по-лесно като „настроение“ на светлината. Топлата мека светлина на лагерния огън или излъчваната от свещта светлина, пробужда друго настроение в сравнение със светлината на обедното слънце, пълнолунието или флуоресцентната тръба.

Психологическите и естетическите категоризации на цветовете в топли и студени гами при цветната температура имат обратни стойности „топлото” червено има най-ниска стойност, а „студеното” синьо — най-висока цветна температура.

Идеята за цветната температура произлиза от лорд Келвин през 19-ти век и е свързана с „абсолютната нула“, температурата, от която нищо не може да бъде по-студено.

Цветната температура е величина, характеризираща спектралния състав на излъчваната от даден източник светлина. Определя се посредством съпоставяне на температурата на абсолютното черно тяло (т.е. напълно поглъщащо падналите върху него лъчи), при което неговото излъчване има същият спектрален състав и същото разпределние на енергията по спектъра, както и излъчването на даденият източник.
Цветни температури над 5 000 К се наричат студени (синкаво бяло), а по-ниските (2 700-3 000К) се наричат топли (жълтеникаво бяло).

Цветната температура може да се измерва със специален светломер, който отчита спектралния състав на светлината, използвана при цветните кино- или телевизионни снимки.

Цветна температура на различни изгочници на светлина

Кибритена клечка - 1700 К
Свещ - 1500 К
Крушка (40 W) - 2680 K
Крушка (60 W) - 2200 K
Крушка (100 W) - 2800 K
Крушка (200 W) - 3000 K
Халогенна лампа, флуоресцентна тръба (топло бяла) - 3000 K
Фотолампа тип В, Халогенна лампа - 3200 K
Флуоресцентна тръба (студено бяла) - 4000 K
Ксенонова лампа - 4500-5000 K
Сутрешно слънце/ Вечерно слънце - 5000 K
Късно утринно слънце/ Ранно вечерно слънце - 5500 K
Електрическа светкавица - 5500-5600 K
Обедно слънце, облачно - 5500-7000 K
Ясно синьо небе - 9000-12000 K
Здрач - 10000 K

Балансът на бялото се използва за коригиране на цветовете, така че белите обекти наистина да изглеждат бели. Обектите може да бъдат осветени от множество различни източници, включително слънчева светлина, крушки с нажежаема жичка и флуоресцентно осветление, като всички те да имат различна цветна температура. Въпреки че за невъоръженото око може да изглежда, че всички тези различни светлинни източници осигуряват светлина с един и същи цвят, те всъщност излъчват различни оттенъци или цветове. Слънчевата светлина например става по-топла (по-червена) или по-студена (по-синя) в зависимост от времето на деня. По тази причина цветът на светлината вечер и през деня е различен.
Сензорът на изображения в цифровите фотоапарати ще възпроизведе тези разлики в цветовете точно такива, каквито са, и ако не се направи допълнителна обработка, ще изглежда, че цветът на снимката се мени в зависимост от светлинния източник. Автоматичният баланс на бялото обработва автоматично изображението, за да премахне нежеланите изкривявания на цветовете, като направи например снимките, направени при осветление от крушки с нажежаема жичка, по-сини, за да коригира червеникавия оттенък, характерен за този тип осветление. Автоматичният баланс на бялото обикновено осигурява желаните резултати, без да е необходимо фотографът да има грижа за типа на осветлението. Но фотографът може да избира между голям брой опции за фиксиран баланс на бялото, за да си гарантира избор на правилната настройка при трудни условия на осветление.

Опция за автоматичен баланс на бялото - зададена от фотоапарата

Ръчно избиране за специфични условия на снимане. Опциите при различните фотоапарати са различни, но включват:

Incandescent (Нажежаема жичка) *3000 K

Fluorescent (Флуоресцентно) *4200 K

Direct sunlight (Директна слънчева светлина) *5200 K

Flash (Светкавица) *5400 K

Cloudy (Облачно) *6000 K

Shade (Сянка) *8000 K

*Приблизително
Във фотоапарата може да се извърши и допълнителна фина настройка.
Видове бял баланс от менюто на фотоапарата

Все повече модели фотоапарати предлагат и възможност за ръчно настройване на баланса на бялото. Това е много полезна опция, която се използва при наличието на много и различни източници на светлина. Как обаче става това?

Най-простият начин е да вземете бял лист хартия, да го сложите там, където след това ще разположите обекта на снимката, да го снимате и след това да следвате инструкциите на фотоапарата, за да го изберете за Custom WB. Така ще получите правилно осветена снимка без сини или жълто-червени оттенъци.

След като заредите от менюто на апарата файла с направения ръчен бял баланс, можете спокойно да снимате без да се притеснявате от неточно цветопредаване.
Производителите предлагат и 2 в 1 - капачка за обектив, на гърба на която има бял пластмасов диск, който можете да използвате за извършването на ръчен бял баланс и така ще ви е подръка навсякъде, където носите фото техниката.

 

  • 10 СЪВЕТА ЗА СНИМАНЕ НА ПОРТРЕТ В СТУДИО

    photigy.com

    Работата в студио напълно се различава от снимането на открито, особено в частта и снимане на портрети.

    Прочети още...  
  • СВЕТЛИНАТА В ПЕЙЗАЖА. УТРО, ДЕН

    Светопис — именно така наричали фотографията в началото на миналия век.

    Прочети още...  
  • ЛОМОГРАФИЯ

    Преследването на мегапиксели отдавна попадна в задънена улица, но е ясно, че скоро няма да спре. Цифровите камери са все по-големи, а хората търсят нещо различно, нещо, което ще ги избави от:

    Прочети още...