КАЧЕСТВО НА ОБЕКТИВА. НЕДОСТАТЪЦИ

В предходни публикации споменахме суперзум или ултразум компактни фотоапарати - има и сменяеми обективи с такива характеристики /например 18-200 или 18-300 мм/.

В тази категория недостатъците, изброени по-долу се проявяват значително повече, независимо от старанието на производителите и въвеждането на новите технологии при производството им.

 

Практически е невъзможно прецизно да се балансират оптичните възможности и параметри в съчетание с механиката за качествена работа в толкова широк диапазон от няколко десетки до няколко стотици единици. Може да се направи сравнение с други универсални уреди или машини в бита. Накратко "може всичко да прави" но не с професионално качество. Затова при избор на фотоапарат не трябва да се разчита само на универсалността на ултразум обектива. Трябва да се оценяват и множество други параметри, като в случая ултразум обектива остава най-слабото звено в апарата. Разбира се основно зависи от целта за която ще ни трябва такава техника /например туристическа фотография, където по-важно е да уловим всичко и навсякъде по всяко време и на всяка цена. Освен това снимките ще са по-скоро за спомен от местата където сме били и вероятно ще се разглеждат в социалните мрежи или в домашния дигитален албум.

Независимо от типа на цифровия фотоапарат /компактен или със сменяема оптика/ обективът оказва решаващо влияние на качеството на изображението. Висококачествените обективи винаги ни дават възможност да получим максимално рязко и детайлно изображение запазващо в максимална степен детайлност в областите на силно осветените участъци и тези с недостатъчна осветеност или в тъмна сянка.
При избора на компактния цифров фотоапарат се препоръчва да се търси максимално качествен обектив. А по отношение на фотоапратите със сменяема оптика, там има много по-голям избор на обективи, с които да окомплектоваме апарата.
В заключение - при едни и същи технически параметри на апарата, най-качествените фотографии се получават със скъпи светлосилни твърди обективи и заради това професионалните фотографи ги предпочитат.

Как да определим дефектите на даден обектив
Независимо от гаранциите за високо качество на производителите, при покупка на обектив се препоръчва да се направи първоначален оглед и дори няколко прости теста, за да се избегне наличието на дефекти или признаци на неправилно съхранение или транспортиране. Независимо, че бюджетните обективи не са чак толкова скъпи, откриването на проблеми и дефекти след покупката могат да доведат до загуба на време и обикаляне по гаранционни сервизи и магазини и до неприятни преживявания и емоции, когато вече би трябвало да се наслаждаваме на новата техника в ръцете ни.

След стандартната проверка на обектива за отсъствие на механични дефекти, проблеми с комуникацията на обектива с тялото на цифровия фотоапарат, оглед за наличие на гъбички по лещите /следтвие неправилно съхранение при продавача/, прах в обема на конструкцията и между лещите, стандартна процедура е изпълнението на тест за bасk - front фокус.
Понятието bасk/front фокус (back-focus, от англ. "back" - отзад) означава, че при насочване и фокусиране в предварително избрана контролна точка, обектива е пропуснал целта, като е фокусирал малко по-назад. При front фокус (front-focus, от англ. "front" - отпред) и съответно след пропускането на целта, обектива е фокусирал пред контролната точка.

За тестване на сменяема оптика се използва специална скала с мишена и разграфени участъци, за да се види прецизно какъв тип фокус имаме, в каква степен е изместването от контролната точка за да се прецени дали може евентуално да бъде коригирано от настройките на тялото или трябва да се посети фирмен сервиз. Скалата можете да изтеглите от мрежата и да разпечатате на обикновена хартия на принтер. теста за бек- и фронт фокус може да се направи и чрез фокусиране пос ъгъл 45 градуса върху вестник.
По подробно въпросите за извършване на тестове за bасk/front focus, рязкост и хроматични аберации се разглеждат в допълнителни специализирани материали. На този етап трябва само да запомните принципните действия и проверки заедно с терминологията.

Изкривявания на образа, дължащи се на обектива
Лещите на обектива пречупват и фокусират светлината за получаване на окончателното изображение. Едно от изкривяванията на образа се нарича - аберация. Аберации във фотографията се наричат изкривяванията на снимките, дължащи се на оптичната система на обектива. В зависимот от произхода аберациите биват два вида - хроматични и геометрични.
Ако контурите и водещите линии на обектите имат неестествено вдлъбната или изпъкнала форма и това не се явява част от художествения замисъл, такъв вид геометрична аберация се нарича - дисторсия. Най-ясно и силно се проявява при използването на широкоъгълните обективи.

Изкривяване /възглавничка/ - вид геометрично изкривяване, при което краищата на изображението се изкривяват навътре. Такова изкривяване може да се получи при обектив с променливо фокусно разстояние при максимално увеличение, както и при използването на допълнителни лещи на късофокусни обективи. /обикновено за повишаване на обхвата му/. Изкривяването тип - възглавничка обикновено се коригира с приложен софтуер за обработка на растерна графика.

Бъчвообразно изкривяване - това е обратното на изкривяването тип възглавничка. При бъчвообразното изкривяване изображението изглежда изпъкнало а правите линии се изкривяват по краищата навън. Това изкривяване е характерно при много малко увеличение на обективите с променливо фокусно разстояние или при твърдите широкоъгълни обективи. Подобно на изкривяването тип възглавничка, бъчвообразното изкривяване обикновено се коригира с приложен софтуер.

Хроматична аберация - този вид оптично изкривяване се дължи на липса на фокус на светлинните лъчи с различна дължина на вълната в една и съща фокална точка. При това светлината с по-малка дължина на вълната се пречупва под по-голям ъгъл спрямо тази с по-голяма дължина на вълната в резултат на което се образуват нехарактерни контури по краищата на висококонтрастни зони с различен цвят. Това изкривяване е характерно за болшинството любителски цифрови апарати, в които се използват обективи със сравнително ниско качество на оптиката. За свеждане до минимум на хроматичните аберации в повечето обективи предназначени за професионалните фотоапарати се използва стъклена оптика с ниска дисперсия. Освен това, хроматичните аберации се наблюдават и при ниския и среден клас широкоъгълни обективи.

Цветните ореоли на светлите и ярки краища на изображенията представляват вид хроматична аберация. Това явление се получава, когато светлината в обектива създава пурпурен кант по края на изображението. Лесно се открива по цветния контур върху детайлите н силно контрасни зони на снимката(рис. ).
Забележка - възможностите на приложния софтуер за справяне с геометричните изкривявания и хроматичните аберации не означава непременно, че тези изкривявания трябва да се пренебрегват при оценяване качествата на даден обектив. В крайна сметка, ако губим време за отстраняването им в 2-3 изображения, то при едновременна работа със стотици вече задачата става трудно изпълнима.

0
0
0
s2sdefault
© 2009-2019 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.