ЧЕРНО-БЯЛО ИЛИ 10 НАЧИНА ДА СЕ ИЗМЪЧИТЕ

Днес, с развитието на Интернет и възможността да се намери практически всякаква информация,

всеки може да намери някаква книга или статия за фотографията в черно и бяло (ЧБ). Много са писали за едни или други начини, техните предимства и недостатъци. Освен това съществуват множество плъгини към Фш, които конвертират в ЧБ. Не си поставям за цел да открия истината или още веднъж да разгледам всички способи за конвертиране на изображението, не. Иска ми се да опиша как го правя аз и защо точно така, а също и да разгледам някои от плъгини, които съм си отделил.
Статията е основана на собствения ми опит и извлеченото от прочетени по-рано материали и е насочена към по-опитни читатели, които знаят какво е коригиращ слой, цветово пространство и имащи опит в работата с Фш. Няма да говоря за инструментите Dodge/Burn, за контраста и други елементи за получаване на интересно ЧБ изображение. Това са много важни моменти, но те са индивидуални за всяка снимка.
Да поговорим за методите за превеждане на изображението в ЧБ. За начало да си припомним, какви основни пътища за конвертиране в ЧБ познаваме:
1) Grayscale (Image - Mode - Grayscale) - най-простият. При конвертирането се губи цялата информация за цвета.
2) Desaturate (Image - Adjustments - Desaturate) - просто обезцветяване на изображението. Информацията за цветовете отново се губи.
3) Hue/Saturation - по същността си същото, като Desaturate с изключение, че метода може да се използва във вид на коригиращ слой. Резултатът не се променя - обезцветяване.
4) Gradient Map (Layer - New Adjustment Layer - Gradient Map) - любимият на мнозина метод. Смисълът е прост - указваме тъмен (черен) цвят и светъл (бял), Фотошоп построява градирането.
5) Calculations (Image - Calculations) - смесваме 2 произволни канала с някои от методите на смесване (Normal, Dissolve, Behid, Cledr и т.н.).
6) Channel Mixer (Image - Adjustments - Channel Mixer) - смесваме R, G и В каналите в монохромен режим (отметката долу вляво).
7) Коригиращ слой Black and White (само при Ps CS3) - превежда изображението в ЧБ и позволява да се работи с цветове във вече монохромно изображение.
8) Duotone
9) Lab
Няма да изброявам всички "достойнства" и "недостатъци" на един или друг начин, това вече сме го правили и ми се струва, че читателите са изморени от това. За конвертирането на своите снимки в ЧБ аз използвам или Duotone, или Lab, или смесване на коригиращи слоеве Hue/Saturation и Gradient Map (или Channel Mixer).
Сега по-подробно.

Duotone

Този метод е ценен за мен с това, че с негова помощ може да се имитира динамичния диапазон на филма. Този ефект се достига с указването на "бялото и черното". В прозореца Duotone ние не задаваме стойности #000000 (100% черно) и #ffffff (100% бяло). Вместо това ние задаваме, например, за бяла точка #fdf7eb, а за черна #060820. Струва ми се, че очите са привикнали да виждат филмовата ЧБ фотография на хартия. Моите наблюдения показват, че на снимките отпечатани на хартия, разглеждани от мен рядко има чисто черен или чисто бял цвят. В този случай аз използвах черно-син и бледо-жълт цветове. Може да се използват и други, например, при печат на снимки често са използвани черно-кафяво тониране. Ще приемем, че изображението е вече отворено. Отиваме в Image - Mode - Grayscale. Когато се отвори прозорецът, натискаме. След това отиваме в Image - Mode - Duotone и избираме Duotone.

Прозорецът Duotone

Кликвате върху квадратчето с цвета и задавате нужните ви цветове. След като получите удовлетворяващ ви резултат, не забравяте да да приведете изображението обратно в RGB Color. Лично аз предпочитам всички операции да се провеждат върху копие на файла, а после да добавя резултата в нов слой.

Превеждане в ЧБ чрез обезцветяване

Превеждане в ЧБ с помощта на Duotone

Lab

Този способ навярно е известен на читателите: превеждаме в Lab пространство, отиваме в каналите, отключваме всички, освен Lightness, превеждаме изображението в Grayscale - остава само канала Gray. С натиснат Ctrl кликваме върху канала Grayscale в панела на каналите - по този начин селектираме светлите участъци на канала. Инвертираме селекцията Select - Inverse. Създаваме нов слой Layer - New Fill Layer - Solid color (черен цвят). Този слой ще ни позволи да регулираме тона на черния цвят чрез регуриране на прозрачността му.
След това създаваме коригиращ слой с криви и извиваме кривата в "S" за получаване на необходимия контраст. Връщаме се към слоя Background. Дублираме го, прилагаме върху копието филтъра High Pass (Filter - Other - High Pass) с радиус около 15 (радиусът зависи от размера на изображението, аз работя с изображения 12 Mpx) - променяме режимът на смесване на слоя на OverlaySoftLight и отново не забравяме за прозрачността на слоя. Този слой е с полутонов контраст (груба контурна рязкост), затова задаваме прозрачдост на око, като не забравяме, че всички действия върху резкостта извършваме при 100% размер на изображението. Това е всичко. Този начин е удобен за използване за получаване на силно контрастни снимки.

Превеждане в ЧБ чрез обезцветяване

Превеждане в ЧБ с помощта на Lab

Има още един начин, който използвам най-често при обработката на голям брой снимки. Тук всичко е съвсем просто: задачата е да се направи правилен микс от коригиращи слоеве. И така, непосредствено над слоя с нашето цветно изображение създаваме коригиращ слой Hue/Saturation над него Gradient Map (или Channel Mixer), над него Curves, над него Color Balance и накрая Selective Color. Сега да видим кой слой за какво отговаря:
Hue/Saturation - позволява да се променя тоналността на ЧБ изображение. С негова помощ се имитира използването на цветни филтри в ЧБ фотография. Обърнете му внимание.
Gradient Map (или Channel Mixer). Използваме предпочитания начин.
Curves - това е нашият контраст. Или извиваме кривата, или сменяме начина на смесване на слоевете - както ви харесва. Аз обикновеено огъвам кривата в S.
Сolor Balance - тонираме. Както казах горе, черно-бялото изображение от филм върху хартия рядко е 100% ЧБ. С този слой ние добавяме едва забележим оттенък към нашата снимка. Обикновено аз добавям в светлите и средните участъци на изображението по 1 пункт жълто и зелено.
Selective Color - правим черния цвят по-дълбок. Избираме черен цвят, Method променяме на Absolute и добаваме 3% черно.
Разбира се, аз не извършвам цялата процедура със слоевете всеки път. Направил съм си екшън с необходимите ми настройки и използвам него. Така е много по-бързо и лесно.

Освен описаните методи аз използвам и два плъгина. Съществуват огромен брой плъгини за превеждане в ЧБ и аз съм изпробвал много от тях. Спрях се на Exposure 2 на Alien Skin Software. Той има удобен интерфейс, голям брой настройки, които имитират ЧБ и цветни филми (включително Polaroid), реалистична имитация на зърно, работа с резкостта. Плъгинът е много гъвкъв и дава наистина безгранични възможности за фина работа с изображението. Освен това поддържа пакетна обработка.
На пазара има още един продукт на компанията Nik Software, Silver Efex Pro. Достатъчното количество настройки позволява на хората, без да вникнат в същността на процеса на преобразуване на изображението да получат приличен резултат. Преминава се през пуш/пул процес, сепия, изсветляване, Holga, циан, toy camera и много други. Сред най-важните моменти в работата с програмата трябва да се отбележи възможността за работа с отделни зони от изображението. Така вие можете да разработите например земята отделно от небето без използването на маски; присъстват различни настройки за имитиране на различни филми и зърно, прекрасно е реализирана работата с винетирането.

2008 © UncleSam

Източник

0
0
0
s2sdefault
© 2009-2019 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.