КАК ДА СЕ НАУЧИМ ДА СНИМАМЕ

Ще кажа веднага: не е възможно да се научи изкуството фотография. Както не е възможно да станеш гений или талантлив - ако не си се родил с това (а ние, бездарниците сме смазващо болшинство), значи, това просто не е съдбата ви.

И веднага ще добавя: да се научиш да снимаш околните по-добре е реално

- тогава може даже да показваш снимките си на колеги и роднини с гордост, скромно заявявайки, че "така може всеки". За това трябва да имаш самокритика, нелоши аналитични способности и умение да изслушваш и възприемаш чуждото авторитетно мнение.

Научете се да наблюдавате. Направете точно това, защото без него следващите наставления губят смисъла си. Не вървете по улицата, тъпо гледайки в краката си. Попивайте всичко интересно и необичайно. Помнете, че един от основните инструменти на фотографа е контрастът - на цветове, на форми, на отношения, на изражения.

Свикнете с това, че не умеете да снимате. Ако веднага след като започнете да фотографирате, ви се стори, че много ваши снимки са гениални, вие не сте достатъчно самокритични (има вариант, в който вие наистина сте гений, но вероятността е малка, а и болшинството гении снимат потресаващи кадри не по често от един на хиляда, а истински гениалните - от милион). Научете се да се критикувате, да търсите недостатъците в кадрите си и да ги изкоренявате, да намирате достойнствата и да си ги отбелязвате, с цел по-нататъчно внедряване при производството на шедьоври. Чисто психологически тази позиция ще ви даде посока към върха.

Научете се да композирате кадъра. Старайте се да използвате тези най-общи правила на практика:
- Построявайте композицията правилно, избягвайте дисбаланса между частите на снимката, не допускайте превес на една от частите (например, не се препоръчва да се снимат двама души, смествайки ги в едната половина, а обратно, центърът на кадъра да преминава между тях)
- Използвайте "правилото на златното сечение" (кадъра се дели на три равни части по вертикала и по хоризонтала, като на пресичането на условните гранични линии се разполагат ключовите елементи на кадъра)
- Помнете, че централният обект в кадъра е статичен винаги - за динамика, избягвайте разполагането на хоризонта по условната линия, разделяща кадъра на две (напр. ако снимате залез над вода и искате да акцентирате върху красивото небе, дайте 2/3 небе, 1/3 вода, а ако отраженията са ви по-важни, обратното). Отчетете, че даже статичен кадър (например, залез) съдържа някакъв динамизъм: човешкото око се движи по него, започвайки от центъра на композицията към периферията, и направлението се управлява от фотографа.
- Постройте кадъра, използвайки прости геометрични форми, забележими от окото: триъгълник, квадрат, кръг и т.н., образувани от обекта на снимката
- Научете се да гледате не само обекта на снимката, но и фона, и в частност края на кадрите и още при снимането отстранявайте отвличащите вниманието детайли.

Търсете интересни кадри и ракурси, старайте се да изправяте недостатъците. Можете колкото си искате дълго да четете как се снима портрет и въпреки това да снимате човек с големи уши анфас, от което антените му ще се виждат отдалече.

Откажете се от филма. Каквото и да говорят околните, започнете да снимате с цифров фотоапарат. Така ще похарчите доста по-малко пари и ще виждате резултата веднага, а възможностите за анализ и търсене на недостатъци по-големи.

Забравете за остарелите съвети. Най-често съветът "не снимайте срещу слънцето" води новаците до комплекси. Това е неистина. Ако беше така, нямаше да има портрети на фона на залеза.

Не вярвайте на брътвежите във форумите. Голяма част от многознайковците във форумите са сътрудници в ИТ - отделите на различни компании и скучаещи служители на офиси, търсещи общуване или развлечение. Талантливите фотографи там са много малко - те не се занимават с пълзене из форумите, те снимат. Да намериш достоен събеседник, от който можеш да научиш нещо ново е невъзможно практически.

Забравете мантрата, че купувайки си хубав фотоапарат, ще започнете да снимате по-хубаво. Това е толкова далече от истината, че даже и маркетолозите не могат да бъдат уличени в разпространението на този мит. Ако възнамерявате да се занимавате с фотография дълго, ще ви се наложи да смените не един фотоапарат, купете нещо по-просто и универсално - така впоследствие ще разберете какво ви трябва наистина.

Самоусъвършенствауйте се. Ако сте научили нещо, и сте го отработили на практика, не се спирайте, вървете напред. Четете новостите, търсете.

2016 ©  Macropic

0
0
0
s2sdefault
© 2009-2019 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.