• FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #5. ИЗБОР НА ФОН В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    Като правило, клиентът сам определя на какъв фон ще се снима изделието. Но въпреки това е сте длъжни да го информирате, че предмет, заснет на бял фон трудно може да се мотнира на тъмен фон.

    Прочети още...  
  • РЕКЛАМНА ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ. СНИМАНЕ НА ГЛАНЦОВИ ОБЕКТИ

    Имиджова снимка на марката Skin Code

    Прочети още...  
  • АЗ-ЪТ НА ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ: 7 СТЪПКИ

     
    Често се случва. Задачата е да се заснемат няколко предмета за публикуване в каталог. Първата мисъл е да се наеме фотограф.
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #3. ФОТОАПАРАТ, ОБЕКТИВ И СТАТИВ В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    1. Изборът на фотоапарат за продуктова фотография е нееднозначен въпрос.  Мнозина използват висок клас компактни фотоапарати при снимане на дребни предмети заради възможността да визират на дисплея и заради по-дълбокото рязко изобразено пространство.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #7. РАБОТА С ПРЕДМЕТА В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    В предметната фотография, при работа с продукта използвайте ръкавици, които не оставят власинки, за да не оставяте следи върху него.

    Прочети още...

ТЕХНИЧЕСКИ ПАРАМЕТРИ НА ОБЕКТИВИТЕ

За да определите каква оптика ще е най-подходяща за вас, трябва да се отчетат следните параметри:

  • фокусно разстояние (или диапазонът му при вариообективите);
  • светосила;
  • фиксирано ("твърди") или променливо фокусно разстояние (зум, варио);
  • ръчно или автоматично фокусиране;
  • наличие на стабилизатор на изображението;
  • възможност за макроснимка.

Фокусно разстояние (ФР)

От ФР зависи зрителният ъгъл на обектива и предаването на перспективата. Колкото по-малко е ФР, толкова по-голям е ъгловият обхват и изразена бъчвовидната дисторсия. Обектив с ФР 50 мм. се смята за нормален, т.е. има зрителен ъгъл и предаване на перспективата сходни с човешкото зрение. Такъв обектив се използва за създаването на естествено, реалистично изглеждащи снимки.

Обективите, имащи ФР по-малко от 50 мм. се считат за широкоъгълни. Те позволяват в кадъра да се помести по-голям участък от пространството. Забележимо изкривява перспективата. Използва се преди всичко за снимане на пейзажи, архитектура и за снимане в тесни помещения.

Отделен клас при широкоъгълните обективи е "рибешкото око" (fisheye). Тези обективи имат ъгъл на виждане до 180 градуса по диагонала на кадъра. Заради силното изкривяване на перспективата този обектив формира характерно полусферично изображение. Използването на тези уникални свойства на "рибешкото око" позволява да се създадат интересни снимки на архитектура, пейзажи и интериори, а също така карикатурни портрети.

Дългофокусните обективи се използват за снимане на дивата природа, спорт и са необходими в случаите, когато не можете да приближите достатъчно до обекта на снимане. Отделен вид дългофокусна оптика са портретните обективи. С фокусно разстояние 80 - 100 мм. те позволяват получаването на естествени пропорции на човешкото лице и да се размие фона благодарение на минималната дълбочина на рязко изобразеното пространство.

Светосила

Характеризира се с минималната стойност на диафрагмата, която позволява обективът. Светлосилните обективи позволяват използването на по-високи скорости. Това означава, че при слабо осветление ще получите достатъчно резки снимки. С намаляването на диафрагменото число се намалява и дълбочината на рязко изобразеното пространство, което не винаги съответства на замисъла на фотографа. Освен това цената на светлосилните обективи е значително по-висока.

Твърди и зумове

Твърдите обективи почти винаги превъзхождат зумовете по качество на изображението. (Ако не се сравнява много евтин "твърд" обектив с много скъп зум). Освен това, светлосилната оптика с променливо ФР не е евтина, а всеки производител има линия от не особено скъпи светлосилни твърди модели.

"Твърдите" не са така удобни за използване, ако задачата изисква смяна на няколко обектива. Смяната им при динамична промяна на условията на снимане е трудно. Предпочитание към обективи с фиксирано ФР се отдава, ако оперативността при смяна на фокусни разстояние не е най-важното за вас.

Ръчно и автоматично фокусиране

Практически всички съвременни обективи имат автофокус. Но има и обективи с ръчно фокусиране, в частност старите модели, сред които има модели с много интересни характеристики. Оптиката от по-старо поколение може да се използва със съвременните камери, използвайки преходници или без тях.

Стабилизатор на изображенето

В последно време производителите на обективи и фотоапарати вграждат стабилизатор на изображението, който позволява снимането на по-ниски скорости без съществена загуба на рязкост. Това е особено актуално при снимане с телеобективи, с които за получаване на рязка изображение са нужни много високи скорости. Съвременният стабилизатор позволява увеличаването на скоростта с 3-4 стъпки. Някои производители са тръгнали по пътя на вграждане на стабилизатора в тялото, други в обектива. Наличието на стабилизатор позволява снимането с по-ниска скорост със всеки обектив, в който е вграден. Съществуват обективи, които се произвеждат в две версии - с и без стабилизатор. Версията без стабилизатор обикновено е по-рязка и примерно с 50% по-евтина.

Възможност за макроснимка

Ако ви влече снимането на растения, насекоми и други обекти с малки размери ви е нужен макрообектив. За сметка на максималното увеличение и минималната дистанция на фокусиране този обектив създава изображение, близко по размер до реалното.

Евтините макрообективи с ФР 50 - 100 мм. са достатъчно компактни, но за снимане в голям мащаб с тях се снима от разстояние, твърде близо до обекта. Това е неудобно при снимане напр. на насекоми. За такива снимки са нужни макрообективи с по-голямо ФР - 150, 180, 200. Те са и по-скъпи.

Съвместимост на обективите с фотоапаратите

За съжаление, повечето производители на фотоапарати имат собствени стандарти за закрепване към тялото. Те могат да се различават даже при фотоапаратите на един производител, но произведени в различно време. Също така има оптика, изчислена за матрици с размер, по-малък от стандартния 35 мм филм. Такива обективи не са подходящи за лентови фотоапарати или цифрови с пълен размер на матрицата. Отчитайте този факт при избора на фотоапарат и обективи.

 

2007 © Максим Кривошеев
0
0
0
s2sdefault
  • УВЕЛИЧЕНИЕ. МАЩАБ

     

    Някои начинаещи фотографи бъркат термините "увеличение", "мащаб" и снимка в естествен размер.

    Прочети още...  
  • МАКРООБЕКТИВ

    Макрообективът е най-подходящия избор за макрофотография, т.е. с него се постига най-добрия резултат. Конструиран специално за макрофотография, с по-висока резолюция и значително "по-остър" от нормалните си събратя.

    Прочети още...  
  • СВЕТОДИОДНО РИНГОВО ОСВЕТЛЕНИЕ

    Сравнително евтина алтернатива на макроринговата светкавица. В повечето случаи прилича досущ на нея, като захранващият блок се закрепва към гнездото на светкавицата на тялото на фотоапарата.

    Прочети още...  
  • ОБЪРНАТ ОБЕКТИВ

      

    Макроадаптер

    Позволява скрепване на два обектива (coupling), един, поставен на фотоапарата и втори, обърнат с челната си леща към неговата челна леща. Обърнатият обектив на практика изпълнява ролята на проксарна леща или макроконвертор.

    Прочети още...  
  • ФОКУСИРОВЪЧНИ РЕЛСИ

    Фокусировъчните релси (Макрорелси, макрошейна, Focusing Rail) се поставят между главата на статива и фотоапарата и позволяват при фокусиране да се движи камерата, а не както при обичайното фокусиране - чрез въртене на гривната на фокуса. При снимане с фиксиран мащаб това е единственият начин на фокусиране.

    Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.