• РЕКЛАМНА ПРЕДМЕТНА ФОТОГРАФИЯ. СНИМАНЕ НА МАТОВИ ОБЕКТИ

    Предметната фотография е един от най-актуалните и търсени жанрове на съвременния фотографски пазар.

    Тя намира широко приложение в сайтове, в Интернет магазини, списания, реклама, дизайн на опаковки, полиграфска продукция и др.

    Прочети още...  
  • ПРОДУКТОВА ФОТОГРАФИЯ НА КОЖЕНИ ИЗДЕЛИЯ ЗА КАТАЛОГ

    Неотдавна снимах продуктови снимки на кожени изделия за каталог. С дизайнерката приехме да се снима на черен фон.

    Прочети още...  
  • РЕКЛАМНА ФОТОГРАФИЯ НА ДРЕХИ В 7 СТЪПКИ

    Следните насоки ще ви помогнат да създадете качествена рекламна фотография на облекла, представено от модел.
  • 10 СЪВЕТА ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ

    Автор yjhsu

    Въпреки развитието на технологиите, привлекателноста на предметната снимка /фотография/ не се е загубила и до днес.

    Прочети още...  
  • FAQ ЗА ПРЕДМЕТНАТА ФОТОГРАФИЯ #6. СХЕМА НА ОСВЕТЛЕНИЕТО В ПРОДУКТОВАТА ФОТОГРАФИЯ

    Започвайки снимките огледайте изделието, отбележете особеностите и материалите.

    Прочети още...

ИЗБОР НА DSLR

Има тълпи от хора, чиято численост, разпределена по становете на производителите се разпада на пазарните дялове на всеки производител и съответства на пазарните му позиции, - възможно е именно затова в много фотофоруми да забраниха въпросите "кое е по-добре, Canon или Nikon" като безмислени и неизбежно водещи до бой по мутрата. Има даже мнение, че подобни дискусии са на практика "лов на вещици" (или "свещени войни"), т.е. битка между непримирими съперници. Това на практика доказва упадъка на форумите като форма на общуване и получаване на информация днес.

Предполагам, че най-голямата група от яростни привърженици е от клана на Canon, съвсем по-малко никонци, съвсем малко любители на Pentax и Sony - като просто обяснение мога да препратя към изучаване на пазарните дялове на производителите и тогава всичко ще стане ясно.

В тази статия ще се опитаме все пак да разберем, кое е по-добре и как трябва да се купи, ако от една страна цените парите си, а от друга е важен максимумът от функции и качества, които могат да се купят за тези пари. Не възнамеряваме да търсим компромиси, ще говорим открито и праволинейно, защото навярно всеки читател ще намери нещо, противоречащо на собственото му мнение.

Мъките при избора на DSLR

Изборът на DSLR изглежда прост само на пръв поглед (иначе този въпрос няма да се задава толкова често във форумите), то е като да се ожениш, в добавка получаваш и тъща (като правило имаща съвместимост със съпругата). Всъщност тук вие избирате не фотоапарат, а система. При това, най-простият избор е най-популярният. Сега това е Canon, и ако вие търсите най-простото и бързо решение, изключете компютъра и тръгвайте към магазина да си купите най-скъпия DSLR на лидера.

Ние обаче, мислим, че ако сте търсили най-простото решение няма да четете тази статия, затова ще продължим. Решението е трудно - да се попитат "по-опитните другари", всичко зависи от човека. Още в началото ще се сблъскате с противоречиви мнения, едни ще викат "Nikon!", други "Canon!", след това ще влезете в мрежата, и всичко ще е наобратно. Накрая ще отворите фотофорумите и ще зададете въпроса там… и тук се връщаме към първия абзац на тази статия и попадаме в порочен кръг. По пътя на който се създава впечатление, че различията между фотоапаратите са толкова големи и явни, че противниците не намират никакви точки на съприкосновение, заради което си устройват "свещени войни".

На практика същинската ситуация няма никакво отношение към кръстоносците. Това просто е тенденция, породена от традициоността и умножена по статистическите данни. А именно следване на пословицата "За магарето тръните са по-сладки от сеното" с корекция спрямо броя притежатели - използващите Canon са просто банално повече, затова и могат да надвикат всеки, от всякакво разстояние и със всяко оръжие. Тук действа психологията на тълпата: щом хвалят Canon най-много, значи е най-добър. А това твърдение е толкова далеч от реалността, че даже изговарянето му е смешно.

Реалността е такава, че при съществуващото ниво на развитие на технологиите, няма никаква разлика в техническото качество между фотоапаратите, съвременните модели снимат съвършено еднакво, с разлики в границите на статистическата грешка. А разликата в кадрите, заснети от различни фотографи обикновено е обусловена от качеството на ръцете на самите тези фотографи. Ако всичко зависеше от фотоапарата, всички известни фотографи биха били канонци (ето пример за онова глупаво твърдение) - но кой помни днес с какъв фотоапарат е снимал Картие-Бресон (подсказка - Лайка), Адамс (отново подсказка - Кодак) или някой още от майсторите? Запомнени са се само с кадрите си и изобщо не с фотоапаратите, разликите между които в онова време е било примерно както и в нашите години, с редки изключения.

Впрочем, фотоапаратите все пак имат разлики, даже и в пределите на класовете на един производител - всеки фотоапарат има своите обективни предимства и недостатъци (следващи едно от друго), които могат да се компенсират с други предимства и недостатъци. Даже свръхточната система за мерене на експозицията може да се компенсира с брекетинг или компенсация на експозицията, да не говорим за постобработката, за която много ще ви наговорят фанатиците на RAW. Главното, което трябва да се помни, че не съществува съвършен фотоапарат. Даже професионалните модели, отдавна признати за най-добри, имат своя обратна страна на медала - като минимум са огромни и тежки (а за някои и непонятни), не само за женските ръце, но и за семейния бюджет.

От предходното следва, че оптималния набор от качества може да се подбере само лично за себе си и по свой вкус, и никакво друго мнение не може да бъде определящо (даже изложеното на тази страница). Това, което е нужно на пофесионалния фотограф, в 90% от фотографските ситуации няма да ви потрябва и няма да използвате. Да се "ъпргейдва" е лекомислено занятие. Ако избирате първи фотоапарат, смело и с един замах задраскайте за себе си всички професионални и полупрофесионални модели - вие никога няма да станете професионален фотограф и се ограничете с функциите в моделите от началното ниво. Така, че не се занимавайте с глупости и купувайте евтино, а разликата ще намерите за какво да похарчите. Това е реалност за абсолютното болшинство, а тези, които надскочат себе си, или ще получат възможност да сменят фотоапарата си, или да ме замерят с камъни в знак на несъгласие.

И последното в мъките по избора (преди да преминем към реални съвети), помнете, че не съществуват никакви "японско" или "немско" качество, всички фотоапарати поевтиняха благодарение на тайванското и китайското производства, и ако се задълбочавате в качествените характеристики, ще се намерят маса отрицателни отзиви за моделите, които от известно време са на пазара (защото новите все още не са опознати напълно). Днес понятието "японско качество" отдавна е умряло, и на неговото място са заели "стандартите ISO" (90001, 2000, 50000876456787 и други страшни цифри), които на практика определят системата на управление на производството, а не нивото на контрол на качеството. Не е модерно днес да се следи за качеството, а пускането на дълговечни модели е просто неизгодно. Затова, не би имало нищо чудно, ако в бъдеще правят техниката така, че при определени условия се разпада на малки части, които не замърсяват околната среда.

Как да се подходи към избора на фотоапарат

Постарайте са да анализирате трезво информацията, получена от познати и непознати, филтрирайте излишното, изключете най-скъпите решения, даже и да са добри (дали е така, надали ще разберете това). Спрете се на няколко модела, които са ви хванали окото и ги сортирайте по всеки един признак.

Влезте в магазина, разгледайте моделите, за които сте чели в Интернет, опипайте ги, поискайте карта памет от приятели и поснимайте с нея, разгледайте после кадрите (само отчитайте, че обективите могат да са различни) на компютъра, подръжте го в ръце, чуйте звука на затвора - колкото и смешно да звучи, тези моменти могат да станат определящи, колкото и да са ни говорили, че не е така. Достатъчно е да си спомните за компютърджията, който разбива на пух и прах Mac OS, а след това си купува iPhone, просто хващайки го в ръка (харесал му е дизайна)

Към въпроса за ергономията може да се подходи от различни страни, но никой не знае коя е правилната. Бутони, врътки и други джаджи за управление са различни за различните производители - много от тях са "ноу-хау" за всеки производител, "заимстването" на които един от други не е красиво. Но работата не е там, а в това, че нямат никакво значение, защото имат обмислена от производителите и техните консултанти логика, която по силата на навика става понятна и напълно логична. В края на краищата човекът не е толкова тъпо същество, за да не успее да свикне с нещо, предварително обмисляно от десетки други хора. Всички ругатни обикновено се свеждат до първия пукт - магарето не само хвали тръните, но ругае всичко останало. Всичко е просто: привиквайки към едно, трябва някакво време дасе свикне към друго - на никонеца никога няма да се хареса канонския интерфейс, а канонецът ще му отговори със взаимни чуства, това е нормално.

Помнете, че снима обективът, а не фотоапаратът (на практика разбира се нито едно от двете, а ръцете и главата на фотографа). Не купувайте скъп фотоапарат и евтин обектив, обратното е по-добре, защото ако ви хареса, можете да смените фотоапарата, а от обезценен обектив няма да се оттървете. А най-добре е да се сдобиете с някакъв стартов комплект за да се запознаете, след което да растете нагоре или да останете на него.

По повод на по-нататъчния растеж трябва да се отчете, че популярността на марката определя популярността на аксесоарите (Закон за съвременния маркетинг и рибата прилепало), и при лошо построената логистика може да доведе до неприятни за ползвателите последици (такава беше ситуацията със свръхпопулярния Pentax K10D, за който беше трудно да се намерят обективи и светкавици, а за самия апарат предизвика бум от покупки). Днес проблем с аксесоарите имат не само Canon и Nikon (за лидерите много магазини внасят обективи, и батерийни грипове, и различни класове светкавици), забележимо по-слаба е ситуацията със Sony, на същото равнище или малко по-зле се намира Pentax-Samsung, а за Olympus-Panasonic изобщо няма какво да се каже, да не говорим за "микро" системите. Затова, ако планирате растеж в бъдеще, има смисъл да се избере от първите два. Ако това не стане, просто ще останете с блатен фотоапарат и на всички ще казвате: "Имам Nikon/Canon".

Между другото, предходния пункт се знае и от производителите, които слагат и съответстваща цена: това, което е по-просто винаги е по-скъпо, от което последователите на лидерите винаги са примамени от отсъстващите при тях (лидерите) функции. Ето защо, Canon и Nikon със съпоставими функции ще бъдат чуствително по-скъпи от аналозите на Sony или Pentax (ако има такива, разбира се), и тук трябва да се направи избор: да вземете нещо по-удобно и приятно за работа или нещо, което ще е много по-просто да се разшири в бъдещето (и по-скъпо).

И така какъв фотоапарат да изберем?

Ако сте уверени, че прочетохте нещо от написаното, макар и по диагонал, да започнем изложението.

1. Изберете който и да е фотоапарат от най-ниския клас - както вече казахме, няма разлика между тях, независимо от това което говорят във форумите и производителите.

2. Ако за вас са нужни преди всичко функциите, вземете фотоапарат от втория ешелон - днес интересни и функционални модели имат Olympus и Sony, имат бързо визиране по дисплея, и добро качество на изображението. Вградения оптичен стабилизатор, интуитивно меню са играчки, които силно облекчават живота на начинаещите. При това комплектът ще бъде значително по-евтин от аналозите на Canon или Nikon, при които тези функции са заложени слабо или отсъстват. Същото е и в случаите, ако сте уверени, че дълго време ще изкарате с един фотоапарат, без да купувате аксесоари. Помнете, че при желание после да докупувате аксесоари ще ви се наложи да платите по-скъпо, или дълго да ги търсите.

3. Ако имате компактен фотоапарат и разбирате нещо от фотография, вгледайте се в Canon или Nikon - имат широка гама от модели, а изборът от аксесоари за тях е много голям. И ако надеждата, че ще станат близки до народа е малка, това се компенсира от огромна маса както от нови, така и втора употреба обективи в обръщение. А това, че сте решиле да растете нагоре, говори за това, че сте рискова група и ще растете и по-нататъка.

4. Ако сте фанатик и харесвате марката Pentax, вземете го, няма да съжалявате.

5. Ако гадаете между кроп и фулфрейм, не се мъчете, от гледна точка на начинаещия няма разлика между тях.

6. Ако имате DSLR, защо четете статия за избор на друг? Вие би трябвало да знаете.

Още не сте се определили? Отговори на някои популярни въпроси:

1. Canon или Nikon? - И двата са по-добри.

2. Кой е най-добър? - Sony или Olympus.

3. Кой фотоапарат снима по-добре? - Този, който е в ръцете ви (това е самата истина).

4. Какъв фотоапарат да си купя? - Olympus.

5. С какъв фотоапарат снима авторът на тази статия? - Тайна.

2009 © UncleSam
0
0
0
s2sdefault
  • ФОКУСИРОВЪЧНИ РЕЛСИ

    Фокусировъчните релси (Макрорелси, макрошейна, Focusing Rail) се поставят между главата на статива и фотоапарата и позволяват при фокусиране да се движи камерата, а не както при обичайното фокусиране - чрез въртене на гривната на фокуса. При снимане с фиксиран мащаб това е единственият начин на фокусиране.

    Прочети още...  
  • ОБЪРНАТ ОБЕКТИВ

      

    Макроадаптер

    Позволява скрепване на два обектива (coupling), един, поставен на фотоапарата и втори, обърнат с челната си леща към неговата челна леща. Обърнатият обектив на практика изпълнява ролята на проксарна леща или макроконвертор.

    Прочети още...  
  • СУПЕРМАКРО

    Между многото жанрове във фотографията особено място заема фотографирането на малки обекти в едър план.

    Прочети още...  
  • МАКРОПРЪСТЕНИ

    Използването на макропръстени е друг метод за превръщане на обикновен обектив в макрообектив.

    Прочети още...  
  • МАКРОФОТОГРАФИЯТА - ТАКАВА, КАКВАТО Е

    1. Определение

    В техническата литература е прието макроснимка да се нарича снимка в мащаб 1:2 и повече - т.е. когато Прочети още...
© 2009-2018 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.