ФУЛФРЕЙМ - БЮДЖЕТНО РЕШЕНИЕ

На всеки е ясно, че има фулфрейм и кропка, като първите са значително по-скъпи. И макар да има отлики, те не са толкова големи, за да оправдаят разликата в цената. DOF-ът е по-плитък, което ще е видно при отворени диафрагми. Затова пък Nikon D7200 е два пъти по-евтин от Nikon D750.

Какво да препоръчаме на фотограф, който мечтае за пълнокадров фотоапарат? Благодарение на чуство за собствената си ощетеност, той започва да се държи неадекватно - спира да яде, започва да спестява всяка стотинка. И всичко това заради увереността, че покупката на фулфрейм ще реши проблемите с композицията и идейността на снимките му. Решението е лесно и при това съвсем близко.

Ако си спомним, в има сфера във фотографията, която в момента е в криза - това е филмовата техника, и покупката на филмов фотоапарат е изгодна както никога досега. На практика не е важно с какво снимате - на филм или с цифров фотоапарат - важно е има ли мисъл в кадъра. Обикновенно именно умният фотограф има нужда от пълен кадър.

Филм срещу матрица

На този вечен въпрос фотографите отдавна са дали отговор с простичко гласуване с банкноти - победила е дигиталната фотография, но съвсем не с качество, а със скорост, заради която всичко и е простено. Филмът губи категорично по отношение на опертивността, но в качествен план няма да загуби скоро - динамичния диапазон на филма остава недостижим за матрицата, даже когато е пълнокадрова. Детайлността също, при наличието във цифровите фотоапаратина алгоритми за интерполация на данните от каналите, подтискане на шума и последващо "изостряне". Знаете, че в киното и до сега снимат на филм.

Произвежданата до днес лента не е умряла, защото се използва от фотографите-ентусиасти и в професионалната фотография. Останалите на пазара няколко производители (Fujifilm и Ilford са най-известните) са оцелели благодарение на производството на тясноспециализирани професионални филми.

Вторият недостатък произтича от първия - изображението отначало съществува в аналогов вид, за качване на компютъра ви (за печат или публикуване в Интернет) трябва да се цифровизира. Което сега става много по-лесно отколкото в миналото.

Пълен кадър в рамките на бюджета ви

Днес на пазара има многобройни варианти за практически всеки фотограф. Скенерите от икономичния клас са планшетен тип с възможност за сканиране и на филм. От обикновените скенери се отличават от допълнително осветление в капака, скрит с панел. Цените зарочват от около 400 лв., но могат да се препоръчат само единични модели, като Epson 4490 или по-скъпия Epson V500. Като качество на сканиране са съпоставими с филм-скенерите на неизвестните производители, които при еднаква цена дават почти същото качество. Не бива да се забравя, че плоските скенери могат да сканират и обикновена хартия, докато слайд-скенерите могат да сканират единствено филмова лента. В този клас производителите се стремят да завишават номиналните спецификации на скенерите си, използвайки и интерполиране в процесана сканиране, и ако оптичната резолюция на скенера е указано като 4800 dpi, с добър тестер рядко може да се отчете реална резолюция над 2400 dpi. Между другото дори 2400 се оказва добра резолюция "на око" (резолюцията е 8.6 МП). И ако имате умения във Фотошоп, разчитайте повече на тях, отколкото на автоматиката на скенера.

Трябва да се обърне внимание също на алгоритъма за оптимизация на изображението - автоматиката на скенера е настроена така, че детайлите могат да се загубят бързо и завинаги. Най-добре е автоматиката да се изключи и да се сканира в 16-битов режим, полученият кадър е нискоконтрастен, но лесно може да му се придаде "жив" вид със собствените ръце.

Следващото ниво се определя като "претенциозен фотограф", на който качеството на автоматиката не се харесва. Ценовите нива са по-високи (примерно около 1200 лв.). И тук господстват плоските скенери, от рода на Epson V700, които вече имат система от фокусиращи лещи и истинска система за борба с праха, драскотините и зърнистостта. Между другото зърнистостта е пълна противоположност на цифровия шум, и рядко някой я понижава защото е един от характерните признаци на филмовия кадър. Автоматиката в тези скенери работи много добре, значително по-гъвкави са в работата и работят мнага по-добре с цветовете. По-сложният оптичен елемент дава забележимо по-добър резултат.

Тук можем да спрем, защото скенерите от по-висок клас не дават възможност да се направи бюджетно решение - цените на филмовите скенери са съизмерими с цената на пълнокадров фотоапарат. При необходимост може да се сканира срещу заплащене в професионално студио.

И така, стойността на решението става: огледално-рефлексен фотоапарат (от 30 до 150 лв., при това за нелоши модели) + скенер (от 400 до 1200 лв.) - достатъчно приемлива сума, която можете да си позволите за похарчите. Важно е да помните, че фотоапаратът трябва да е от същата система оптика, която използвате в момента (и трябва да е пълнокадрова) - за Nikon това е Nikon, за Canon - Canon.

Какво губите: оперативност, възможност за непосредствен контрол на резултата, бързина на реакцията (ако фотоапаратът е с ръчно управление).
Какво печелите: значително по-широк динамичен диапазон и усещане за жив кадър, което не може да се аргументира, достагъчно е да поснимате. А също и необходимостта да помислите върху кадъра и експозицията, което никак не е лошо.

2010 © MACROPIC 

0
0
0
s2sdefault
© 2009-2019 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.