КОМПЮТЪРЪТ: PRO E CONTRA

И днес могат да се срещнат хора, отхвърлящи значението на компютърната обработка на изображенията.
Има дори конкурси, които не приемат снимки, уличени в "тежки компютърни грехове".  
Не бива да се изпада  и в другата крайност: компютърът не е панацея, и ако кадърът не е нищо особено, то и резултатът ще е съответен. Безмисленото прилагане на различни филтри и обработка едва ли ще помогне: от самото начало трябва да се знае какво точно иска да постигне авторът с помощта на едни или други манипулации. 
Господа фотографи! Вие, които гордо се наричате "про"! Наясно ли сте, че без информация за възможностите и техническите особености на компютърно доработка не може да се живее и работи занапред? Днес просто сте длъжни да говорите общ език с техническия персонал на всевъзможни рекламни агенции и редакции!
Ще приведа конкретен пример. Неотдавна една фирма ми поръча серия от илюстрации за годишен отчет. На обсъждането присъстваха поръчителя и художника на агенцията, получила самата поръчка. Композиционно илюстрациите се поеха от фотографа. Клиентът пожела всичко да е изпълнено в "синкави оттенъци". Художникът каза, че вижда всичко в "охристи тонове". Колкото и да е странно, между двамата не възникна спор. Моят опит да разбера осъзнават ли, че синьо и охра са съвършено различни цветове беше безмислен; реализацията на желанията им би била възможна.
Какво би станало, ако бях на ти с компютъра? Предложеното от мен решение щеше да устрои всички, защото щях да заснема черно-бял негатив, а после щях да го сканирам. След това бих могъл да работя в сиво-кафяво-малинови тонове! И работата е свършена добре, и всички са доволни. Може да се отбележи, че подобни случаи стават все повече.
 
 
Преглеждайки архива си открих стари неща, към които съм се отнасял като към ученически. Но и след толкова години сюжетите не бяха примитивни; единствено представянето на материала беше загубило своята актуалност. Тогава реших да обработя изображенията и да им поставя съответния контур: мога да кажа, че резултатът ме устрои. Целта на обработката на натюрморта с лампите, теглилките, веригите и други железа беше получаване на фактура на снимката, като разядени от ръжда. А серията картофи с прораснали кълнове сама по себе си е много красива и загадъчна - обработката и придаде съвремено звучене, добави нови, свежи нотки; същото се касае и за серията "Археологически пласт от ХХ век".
 
 
 
И още нещо. Всеки професионален фотограф трябва да има мощен съвременен компютър, защото работим и с изображения, които достигат до 100 МБ. На старата щайга те ще се отварят няколко часа (за обработка може само да се мечтае). Разбира се, има принципен въпрос - PC или Apple. Изхождайки от собствения си опит: MАС по право се гордее със всички чудеса, с които техниката дарява творческите личности.
 
Всички показани кадри са снимки с камера Linhof. Сканирани са с отличен професионален скенер; по-нататъшната обработка е извършена с помощта на Photoshop CS3.
 
Рамките, използвани за обрамчване на кадрите са от готова колекция от 2 СD. Между другото можете да си ги направите и сами - не е проблем и дори да загубите малко време, ще сте уверени че такива рамки няма никой, освен вас.

2009 © Вадим Некрасов

 

0
0
0
s2sdefault
© 2009-2019 MacroPic. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.